• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

יעקב אבינו ואליפז בן עשו

ידוע דברי התוס' שלמה שלח עשו את בנו ולא בא בעצמו כיון שהיה ג'ינג'י ופחד שיעשו ממנו תרפים ואכמ"ל כעת.
זה בתוס' של גליס כב' יפשפש באוצר אני שמעתי זאת מהגרב"ר
מחילה זה מובא בדרשו בשם תוס'
אכן בתוספות השלם (גליס) מובא שלקחו "אדם אדום" לצורך התרפים,
אך לא מבואר שם שזה הסיבה ששלח את אליפז במקומו,
זה כנראה ביאור שביארו לפי התוס' הנ"ל
 
אכן בתוספות השלם (גליס) מובא שלקחו "אדם אדום" אך לא מבואר שם שזה הסיבה ששלח את אליפז במקומו
זה כנראה ביאור שביארו לפי התוס' הנ"ל
גם חכם שמעון חירארי עה מדבר בזה וכבר אני נרדם זכורני ששלחתי לרב ברוך רוזנבלום דבריו ושמח
 
גם חכם שמעון חירארי ע"ה מדבר בזה
הוא בספרו ישמח אב:

עיין בילקוט ראובני עשיית התרפים היא לוקחים בכור אדם ושוחטים אותו וחותכין ראשו ומולקין אותו במלח ובבשמים הידועים וכותבים על הציץ הזה שם של טומאה ומניחה תחת לשונו בחור או בחלון אחד מחומת העיר ומפרשים לפניו פרגוד ושלוש נרות דולקות לפניו ואז ידבר. יעין שם. וכתבו המפרשים ז"ל מטעם זה לא רדף עשו אחרי יעקב אצל לבן, כי הוא בכור, ופחד מדודו לבן שמא ישחטנו ויעשה ממנו תרפים, ולזה רבקה בחרה לה להציל יעקב רק אצל לבן, מטעם הנזכר. עד כאן. ואם כן אמור מעתה לזה אמר לו בתך הקטנה, ויאהב את רחל, לפי האמירה שאמרו הגדולה לגדול, אילו היה יעקב מראה סימני אהבה ללאה ובוחר בה, אז יחשוב לבן שהמכירה של הבכורה מעליא היא וכעת יעקב הוא הבכור, ולזה לוקח לאה, וממילא עלול חס ושלום לשוחטו ולעשות ממנו תרפים, לכן אמר רוצה רק הקטנה, כי הוא הוא הקטן.​
 
הוא בספרו ישמח אב:

עיין בילקוט ראובני עשיית התרפים היא לוקחים בכור אדם ושוחטים אותו וחותכין ראשו ומולקין אותו במלח ובבשמים הידועים וכותבים על הציץ הזה שם של טומאה ומניחה תחת לשונו בחור או בחלון אחד מחומת העיר ומפרשים לפניו פרגוד ושלוש נרות דולקות לפניו ואז ידבר. יעין שם. וכתבו המפרשים ז"ל מטעם זה לא רדף עשו אחרי יעקב אצל לבן, כי הוא בכור, ופחד מדודו לבן שמא ישחטנו ויעשה ממנו תרפים, ולזה רבקה בחרה לה להציל יעקב רק אצל לבן, מטעם הנזכר. עד כאן. ואם כן אמור מעתה לזה אמר לו בתך הקטנה, ויאהב את רחל, לפי האמירה שאמרו הגדולה לגדול, אילו היה יעקב מראה סימני אהבה ללאה ובוחר בה, אז יחשוב לבן שהמכירה של הבכורה מעליא היא וכעת יעקב הוא הבכור, ולזה לוקח לאה, וממילא עלול חס ושלום לשוחטו ולעשות ממנו תרפים, לכן אמר רוצה רק הקטנה, כי הוא הוא הקטן.​
חיים אלוש קצת למד תורה ודלא כאלה המצפצפים נגדו.
 
חזור
חלק עליון