• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כיצד רגמו כל העם את הכהן הצדוקי באתרוגיהן

גרינפלד

Well-known member
במשנה בסוכה מ"ח ע"ב מסופר על כהן צדוקי שניסך על גבי רגליו, ורגמוהו כל העם באתרוגיהן. ושמעתי להקשות, כיצד הותר להם לרוגמו באתרוגיהן? והרי האתרוג הוקצה למצוותו!
וראה בריטב"א ביומא כ"ו ע"ב שכתב, וז"ל: וא"ת ודילמ' נקט אתרוגיהן שלא חשו לכבוד מצות האתרוג ורגמוהו בהם. וי"ל דהא פשיטא דכיון שהכירו בו שהוא צדוקי זהו כבודו של אתרוג לקדש בו השם לענין כזה, עכ"ל, ומבואר בדבריו ז"ל שמכיון שהבחינו בו שהוא צדוקי, הותר להם לרגום אותו באתרוגים, אף שהאתרוג הוקצה למצוותו, מ"מ קידוש השם שֶׁיֵּעָשֶׂה על ידו דוחה זאת, ואשמח לשמוע על דברי הריטב"א, וכן מי שיוכל להעלות לפה ריטב"א מוסד הרב קוק על זה.​
ואולי אפשר לתרץ עוד ע"פ הכלל ש"אין שבות במקדש", אך כלל זה שייך רק בדברים הקשורים לעבודה. עוד שמעתי לתרץ שאולי זרקו את אתרוגי ילדיהם, אך תירוץ זה נספר מלשון המשנה שרגמוהו ב"אתרוגיהן", משמע לא רק בשל ילדיהם.
 
אולי פגיעה בהקצאה זה לקחת לעצמך כלומר להורידו לחול אבל לזרוק זה לא ירידה לחול אלא השלכתו ולדברינו ייצא שאפשר לזרוק את ההקצאה לפח וצריך לבדוק אם זה נכון.
לכאורה אם רוצה לזורקו על עוף להבריחו, בודאי יהיה אסור; רק יתכן לדון שכאן אין זה להנאת עצמו, כי מצוות לאו ליהנות ניתנו (ועדיין יקשה למ"ד ר"ה שמצוות ליהנות ניתנו, דהיינו שקיום מצווה כן נקרא הנאה לגבי איסורי הנאה, גם יל"ד שכאן זה איסור שימוש, ויש מחלוקת הקהלת יעקב והאמרי בינה האם כשהאיסור הוא איסור שימוש, אם אמרינן מצוות לאו ליהנות ניתנו).​
 
לכאורה אם רוצה לזורקו על עוף להבריחו, בודאי יהיה אסור; רק יתכן לדון שכאן אין זה להנאת עצמו, כי מצוות לאו ליהנות ניתנו (ועדיין יקשה למ"ד ר"ה שמצוות ליהנות ניתנו, דהיינו שקיום מצווה כן נקרא הנאה לגבי איסורי הנאה, גם יל"ד שכאן זה איסור שימוש, ויש מחלוקת הקהלת יעקב והאמרי בינה האם כשהאיסור הוא איסור שימוש, אם אמרינן מצוות לאו ליהנות ניתנו).​
לזרוק על עוף להבריחו זה גם נחשב טובתו האישית שלא יהיה פה עוף ולכן זה נגד ההקצאה.
אבל כאן אי''ז טובתו [שהלא רוחנית היא] ולכן יותר נראה להגדיר זה כמשליך לאשפה שבזה לכאורה לא שיך הקצאה.

ומש''כ שמצוות לאו- אני נבוך בהאי ענינא מה מצווה יש כאן
הלא לכאורה זה לא מצוות מחאה רגילה שלא מחו בו סתם
אלא הרגו אותו באתרוגיהן וזה יותר נראה למען ישמעו ויראו ואולי גם זה נכלל במצוות מחאה איני יודע.
 
לזרוק על עוף להבריחו זה גם נחשב טובתו האישית שלא יהיה פה עוף ולכן זה נגד ההקצאה.
אבל כאן אי''ז טובתו [שהלא רוחנית היא] ולכן יותר נראה להגדיר זה כמשליך לאשפה שבזה לכאורה לא שיך הקצאה.

ומש''כ שמצוות לאו- אני נבוך בהאי ענינא מה מצווה יש כאן
הלא לכאורה זה לא מצוות מחאה רגילה שלא מחו בו סתם
אלא הרגו אותו באתרוגיהן וזה יותר נראה למען ישמעו ויראו ואולי גם זה נכלל במצוות מחאה איני יודע.
ייש"כ על ההערה.
 
ולכאורה היה מקום לדון שהנה בדף ל"ז ע"ב אמרינן שהדס מוקצה מריח, אך אתרוג אינו מוקצה מריח, כיון שבעיקרו עומד לאכילה, וא"כ רואים שרק מהשימוש העיקרי שלו הוא מוקצה. וא"כ לא הוקצה משימוש של רגימת אנשים; והריטב"א רק דן מצד שאין זה כבוד, ולפי"ז לא שייך לומר מצוות לאו ליהנות ניתנו.​
 
ולכאורה היה מקום לדון שהנה בדף ל"ז ע"ב אמרינן שהדס מוקצה מריח, אך אתרוג אינו מוקצה מריח, כיון שבעיקרו עומד לאכילה, וא"כ רואים שרק מהשימוש העיקרי שלו הוא מוקצה. וא"כ לא הוקצה משימוש של רגימת אנשים; והריטב"א רק דן מצד שאין זה כבוד, ולפי"ז לא שייך לומר מצוות לאו ליהנות ניתנו.​
יש מקום לדון במש''כ כיון שרק בהנאות היוצאות מהאתרוג [ואינם עצמותו של אתרוג] אפשר לומר שהוקצה לאכילה ולא לריח אבל כאשר הוא מכלה אותו זה סתירה לכל השימושים וההנאות שבו ובהא בפשיטות זה סתירה מההקצאה.
 
עי' שם באחד המפרשים דנקט דהויי גם אבנים.
תמהני עליך שהלא רש'''י שם בד''ה נפגמה כותב שהיה אבנים.
וכמדומה שהשפ''א אומר שהיה קשה לו כיצד נהייה פגימת המזבח מאתרוגין ובהכרח שהיה גם אבנים.
ועכ''פ אי''ז מתרץ כלום.
 
חזור
חלק עליון