• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כמה חידות על סוכות [מספר חידות]

גרינפלד

Well-known member
  1. היכי משכח"ל ב' אנשים יושבים בסוכה ויורדים גשמים כשיעור שתסרח המקפה, האחד פטור מסוכה והשני נשאר בחיובו?
  2. היכי משכח"ל שלאדם יש סוכה כשרה למהדרין מן המהדרין, ולפתע נפסלת סוכתו מבלי שנעשה בסוכה כל שינוי כהוא זה והכל נשאר כפי שהיה ומעתה ועד לסוף החג הסוכה פסולה? (אינו קשור לדופן של שבת).
  3. היכן מצינו איזה דבר שאינו ראוי מצד עצמו למצוה מסויימת. לא ניתן בשום אופן להשתמש בו בפני עצמו. אבל ניתן לכתחילה להשתמש בו בתור צירוף לדבר ראוי.​
  4. היכי משכחת לה שאם אתרוג קיבל לפתע פתאום נקודה שחורה, זה יכשיר את האתרוג?​
  5. כיצד יתכן שיש לנו סוכה כשרה למהדרין עם כל החומרות וההידורים ובכל זאת אי אפשר לישב בה. אולם כעבור זמן מסויים היא הופכת אוטומטית לכשרה למהדרין וניתן לישב בה ולאכול ולישון בהכשר יתרון והאדם לא עשה כלום?​
  6. במצות סוכה אם אדם יחמיר כפי דעה המחמירה בענין מסויים, יכול חלילה לעבור על לאו דאורייתא. היכי משכח"ל?​
  7. איך שייך שאדם נוטל ד' מינים ואם יצא ידי חובה או לא, יהיה תלוי במקום שנמצא. במקום אחד יוצא ידי חובה ובמקום אחר לא יוצא ידי חובה.​
  8. איזה עץ כשר לסכך בו רק אם מקורו מירושלים אבל אם היה העץ הזה בכל מקום אחר הוא פסול?​
  9. יש לו לאדם שני אתרוגים שהם שלו. האחד מהודר ביותר והשני פשוט ביותר. מרחק גדול ביניהם חשב היהודי כמובן ליטול את המהודר יותר בכדי לקיים את המצוה בהידור, והנה פסקו לו שדוקא יטול את הפשוט. היתכן?​
    ייש"כ לכל העונים!​
 
נערך לאחרונה:
1. לאדם אחד יש בית ולשני אין בית שלאותו שאין בית אין פטור מצטער כיון שגם ביציאתו מהסוכה ירדו עליו גשמים.
ויש לדון שאולי יתחבה תחת תקרה של אדם אחר וא''כ הדר שיש פטור מצטער.
יש מקור לכך שאדם שאין לו בית אינו יכול ליקרות מצטער? וגם אם אין לו בית מסתמא אין לו סוכה..
 
זו משנה מפורשת בסוכה ל"ד ע"ב: של מעשר שני בירושלים לא יטול ואם נטל כשר.
למ''ד שבעינן ממון המשנה כרבנן שמעשר שני ממון הדיוט
ולמ''ד שהכל תלוי רק בהיתר אכילה המשנה היא גם כר''מ
גמרא לה. עיין היטב
 
יש מקור לכך שאדם שאין לו בית אינו יכול ליקרות מצטער? וגם אם אין לו בית מסתמא אין לו סוכה..
מבוא בגמרא שמצער זה דוקא מחמת הסוכה אבל אם בלא''ה יש לו צער אין פטור מצטער
כמבואר באבל שזה צערא דממילא עייו פירוש רש''י שם
 
מבוא בגמרא שמצער זה דוקא מחמת הסוכה אבל אם בלא''ה יש לו צער אין פטור מצטער
כמבואר באבל שזה צערא דממילא עייו פירוש רש''י שם
אבל גם אדם שאין לו בית יוכל להסתתר תחת קורת גג מאולתרת.
 
חזור
חלק עליון