כפילת הפסוקים בהלל

אני יענה את התשובה בס"ד:

מי ששם לב כל המזמור של מן המצר, הוא חוזר על עצמו, דהיינו טוב לחסות בה', טוב לחסות בה', כל גויים סבבוני, סבוני גם סבבוני וכן על זה הדרך,
ולכן גם באודך כי עניתני צ' לכפול כדליעל.
 
אני יענה את התשובה בס"ד:

מי ששם לב כל המזמור של מן המצר, הוא חוזר על עצמו, דהיינו טוב לחסות בה', טוב לחסות בה', כל גויים סבבוני, סבוני גם סבבוני וכן על זה הדרך,
ולכן גם באודך כי עניתני צ' לכפול כדליעל.
אני מקווה שלא ענית כן מסברא, אלא טרחת לפתוח את הגמ'...
 
חברותא סוכה דף לח עמוד ב
כלומר, כיון שמעיקר הדין הם יוצאים ידי חובתם בקריאת הש"ץ ואינם צריכים לחזור אחריו, למדנו שאם רוצה הקורא לכפול את ההלל הרשות בידו. וכדי להזכירנו הלכה תיקנו לכפול לכל הפחות באנא ה' הצליחה נא.
 
מי ששם לב כל המזמור של מן המצר, הוא חוזר על עצמו, דהיינו טוב לחסות בה', טוב לחסות בה', כל גויים סבבוני, סבוני גם סבבוני וכן על זה הדרך,
ולכן גם באודך כי עניתני צ' לכפול כדליעל.

קובץ שיטות קמאי מסכת סוכה דף לח עמוד ב
והטעם שכופלין פסוקים אלו מאודך כי ולמטה, מפני שישי ובניו אמרום כמו שמפורש במס' (סופרים) [פסחים] [קי"ט ע"א] ויש שפרשו הטעם מפני שהמזמור כולו כפול עד אודך כי עניתני, סבוני גם סבבוני, ימין י"י עושה חיל, לפיכך כופלין גם פסוקים אלו עד הסוף. וכן המנהג.
[ספר השולחן הלכ' תפילה שער שישי].
 
מי ששם לב כל המזמור של מן המצר, הוא חוזר על עצמו, דהיינו טוב לחסות בה', טוב לחסות בה', כל גויים סבבוני, סבוני גם סבבוני וכן על זה הדרך,
ולכן גם באודך כי עניתני צ' לכפול כדליעל.
ויש שפרשו הטעם מפני שהמזמור כולו כפול עד אודך כי עניתני, סבוני גם סבבוני, ימין י"י עושה חיל, לפיכך כופלין גם פסוקים אלו עד הסוף. וכן המנהג.
[ספר השולחן הלכ' תפילה שער שישי].
ברוך שכיונת אשריך
 
לא הצלחתי להבין למה צריך להגיע לסברות, פרשנויות ומפרשים.
כתבתי לעיין בגמ' עצמה, כי רש"י כותב (בסוכה לח.): "לכפול - כל פסוק ופסוק. ונהגו כן מפני שיש פרשה שכולה כפולה הודו תחלה וסוף יאמר נא שלשה פעמים קראתי יה ענני במרחב יה ה' לי ה' לי טוב לחסות טוב לחסות סבבוני סבוני דחה דחיתני ויהי לי לישועה קול רנה וישועה ימין ה' ימין ה' לא אמות ולמות לא נתנני פתחו לי שערי זה השער וגו'".
וכן כתב עוד (שם לט.): "כופל בה דברים - מאנא והלאה מוסיף בה. בהלל מוסיף לכפול על כפילתו של רבי: מאודך ולמטה כדפרי' לעיל שכל המזמור כפול מראשו ועד כאן".
 
חזור
חלק עליון