• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

תשובת מרן מופת הדור שליט"א בענין כלי נגינה בהלל בראש חודש

יצחק משען

Well-known member
בשנים האחרונות הולך ומתרחב המנהג ללוות את התפילה בכלי נגינה ובפרט בראשי חודשים וחול המועד
אמנם שמלפני שנים רבות כבר היה מנהג זה אצל אחד מצדיקי טבריא יע"א שהוא בעצמו מזמר ומשורר ההלל עם הכלי נגינה
וכן נהוג כן בצפת ואור הגנוז וכדיתא ובקהילות הקרליבך לנגן בכל התפילה
ולאחרונה נכנס מנהג זה גם אצלנו הספרדים, כמו אצל החכם עמרמי בהר חומה מידי ר"ח
וכבר השיב על כך החכם השלם @הרב שמעון ללוש כאן
ודבריו נאמנו מאוד
כמצורף תשובת מורנו חכם יצחק מתוך גליון אור יצחק האחרון. ומי יבוא אחר המלך
1668298329526.png1668298358629.png1668298383618.png
 
ראיתי כמה סרטונים מזה
בעיני עובר את גבולות הטעם הטוב
ולא רק בגלל הכלי נגינה...
כבודו באמת חכם באשי, אמרת סרטונים הזכרת לי שבאמת זה גורם שכל אחד מוציא את המכשיר הטמא שלו ומעמיד צלם בהיכל, ופעמים שגם החזן עצמו לפני שמרביץ איזה מהוואל רוצה לזכות גם את המכשיר שלו שיראה את הביצוע, ונעשה בחינת נתנה עלי בקולה ה''י
 

ז"ל שם: "חלילה, זלזול בכבוד השכינה הקדושה הנמצאת בבית הכנסת". עכ"ל.

האמת היא, שאפשר להבין שיש חשש, שיבואו לידי "ערבוביא", וחוסר צניעות,
[וכידוע שמצוי במגזר מסוים, ויש בזה פרצה בעוונותינו, בעניני צניעות, רח"ל].

אך מאידך, כמה עצוב לראות ש ... "הלל" - ש"כל כולו", בנוי ומורכב, מהודעה לבורא כל העולמים, וכולו מלא בהשתפכות הנפש, של נעים זמירות ישראל, ורח"ל, ישנם מקומות, שתפילת ההלל, נאמר בקרירות, ובלי "חיות", וקשה לראות את זה, וה"עיקר" חסר מן הספר, וחבל מאוד.
בכלי הנגינה יש כוח עצום, לעורר, לשמח, ולהאיר ישנים מתרדמתם.

ועל כגון דא, נראה דאפש"ל, את הניתן לומר במקומות רבים, הדומים לזה, צדיקים ילכו בם וגו'
 
נערך לאחרונה:
מצאתי כעת דברים נפלאים בשו''ת מהר''י אסאד, ולגודל החידוש המופלא בעיני הנני מצטט את לשון קדשו

שו"ת יהודה יעלה (אסאד) חלק א - אורח חיים סימן נט
אמנם בלא"ה אינו דומה כלל לדהתם דשם י"ל לראב"י דלשמוח חתן וכלה ה"ל מצוה אבל לנגן בשעת התפלה או בשעת השיר מאי מצוה איכא בדבר. דאין להתערב שמחת זר מעשהו בשמחת הנפש אשר בשעת אמירת השיר והשבח עוז ותעצומות לאלקינו. והשיר שהיו הלוים אומרים עיקרו בפיו ע"ד נגינות הטעמים שלנו. וכל תיבה ותיבה היו מנגנים לפי עניינה ותכונתה משא"כ בנ"ד הנגינה ע"י עוגב אין לו ענין לאמירת השיר שלנו. ואדרבה מבלבל דעת המכוון. ובמקום אשר יכון כי יתהלל המתהלל השכל וידוע את ד'. יכין לבבו לשמוע ניגון המנגן כי יערב לו. וכיון דליכא מצוה לכ"ע אין להתיר.
 
חזור
חלק עליון