• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כשהגמ' מביאה מקור מפסוק, מדוע לא הביאה מפסוק קודם

גרינפלד

Well-known member
דרך שיחה עמ' קכ:​
"לא נוכל דבר אליך רע או טוב", וברש״י: "למאן בדבר הזה, לא ע״י תשובת דבר רע ולא ע״י תשובת דבר הגון, לפי שניכר שמה׳ יצא הדבר".
שאלה: שאלו בזה, כי משמע שגם ע״י דיבור טוב אפשר למאן ולהשיב בשלילה לעניין השידוך, והרי אם הוא טוב למה זה סיבה למאן?
תשובה: מצינו בפרשת ויצא (ל״א, כ״ד) שאמר הקב״ה ללבן בחלום הלילה "השמר לך פן תדבר עם יעקב מטוב עד רע", ובמסכת יבמות (ק״ג, א׳) אמרו: בשלמא רע ניחא, אלא טוב אמאי לא, מלמד שטובתן של רשעים רעה היא אצל צדיקים, וגם כאן הפירוש: לא נוכל לדבר רע "או טוב" - היינו טובתן שלנו שהיא רעה לצדיקים. ומה שלא דרשו זה חז״ל על הפסוק הנ״ל שהוא יותר מוקדם - יש כיו״ב שאין הש״ס מביא את הפסוק המוקדם.​
והנה כלל זה שכן הוא דרך הש"ס, מיישב מקומות רבים שהתקשו האחרונים מדוע הגמ' לא מביאה פסוק מוקדם יותר; ומעניין אם כלל זה מופיע בראשונים או באחרונים.​
 
דרך שיחה עמ' קכ:
והנה כלל זה שכן הוא דרך הש"ס, מיישב מקומות רבים שהתקשו האחרונים מדוע הגמ' לא מביאה פסוק מוקדם יותר; ומעניין אם כלל זה מופיע בראשונים או באחרונים.​
כגון וְעָלָיו מַטֵּה מְנַשֶּׁה - על בסמוך, שלא הביאו מפסוקים הקודמים וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה יִשָּׂשכָר, וְהַחוֹנִם עָלָיו מַטֵּה שִׁמְעוֹן
אמנם על זה מתרץ התוי"ט (מנחות פי"א מ"ה) וזה לשונו:
איכא קראי דקדמי להאי וכתיב בהו עליו והיינו בסמוך, אלא דבהו כתיב והחונים עליו מטה פלוני, ונמצא בהא דמייתי להך קרא מקצר תיבת והחונים, דבלא והחונים אי אפשר למינקט קרא דלית ליה משמעות אי נקטינן עליו מטה כו'.​
משמע שהתוי"ט סבר שהיכא שיש תירוץ אחר עדיפא לתרץ מהכלל הנ"ל
 
חזור
חלק עליון