• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

"כשעמדה מלכות יוון הרשעה"

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יש לומר? "הָרְשָׁעָה" או "הָרִשְׁעָה"?
ביבי"א (ח"ח סי' י"א אות כ') כתב:
1702166679075.png
וא"כ ביבי"א פסק כמו שכתב בשו"ע שיש לומר "הָרְשָׁעָה".

ולאחמ"כ בחזו"ע חנוכה עמ' ר"ה כתב:
1702166846674.png
וא"כ בחזו"ע סייג את דבריו שאע"פ שכתב ביבי"א שיש לומר "הָרְשָׁעָה", מ"מ העולם לא נוהגים כך ויש להם על מה שיסמוכו.

והנה בילקו"י בקונטרס הנוסחאות סעיף ע' כתב:
1702166956105.png
והוא כמו שפסק בתחילה ביבי"א, וכדעת הב"י, שיש לומר "הָרְשָׁעָה".
ובהערות של מהדורת תשס"ד כתב:
1702208772860.png
והיינו כמו שכתב ביבי"א.
אולם במהדורה החדשה (תשפ"א) כתב את ההלכה למעלה אותו דבר, אך בהערות שינה את ההערה וכתב להיפך:
1702167041759.png
והיינו שיש לומר "הָרִשְׁעָה" וכתב ממש שכן יש לומר ושבחזו"ע חזר בו.
(ולפי"ז צריך לומר שהוא טעות מה שלא שינו את ההלכה למעלה במהדורה החדשה).

ובילקו"י חנוכה (סי' תרפ"ב סעיף י"ז) כתב:
1702167162624.png
והיינו שכתב רק ש"פשט המנהג" לומר כן, וכמש"כ בחזו"ע.

ובהערות שם כתב:
1702167218065.png1702167664868.png

ומלבד זה שגם בחזו"ע כתב על הדיוק מכך שאומרים "הָרִשְׁעָה" בימים נוראים, שיש לחלק, וגם בילקו"י כתב שיש לחלק בין הדברים, וא"כ שוב אין ראיה.
וגם בהערה הנ"ל בילקו"י הביא מסידור "עץ חיים" שהסכים למה שכתב שהסכים למש"כ הבית יוסף ושכן הוא ע"פ הדקדוק, והוא מש"כ ביבי"א הנ"ל, אך א"כ משמע שצ"ל "הָרְשָׁעָה", ומ"מ סיים שאין העולם נוהגים כן וכו', וא"כ בהערה התחיל לפרש שיש לומר הָרִשְׁעָה, והמשיך וכתב שיש לומר "הָרְשָׁעָה", ובסוף סיים וכתב שאין העולם נוהגים כן אלא אומרים "הָרְשָׁעָה" ויש להם על מה שיסמוכו. (וכמש"כ בחזו"ע).

א"כ, איך יש לומר? "הָרְשָׁעָה" או "הָרִשְׁעָה"? ובפרט שנראה שכתבו לומר "הָרִשְׁעָה" מפני שכך נוהגים ויש על מה שיסמוכו, אך למעשה פוק חזי מאי עמא דבר שרוב העולם וכ"ה ברוב ככל הסידורים שראיתי כתוב "הָרְשָׁעָה", וא"כ נראה שיש להעמיד את הדבר על תילו וכפי עיקר דעת מרן שיש לומר "הָרְשָׁעָה" אחר שכך כתב בב"י, וכן הסכים בסידור עץ חיים ושכן הוא ע"פ הדקדוק וכ"כ ביבי"א מעיקרא, (וגם הראיה שרצה לומר מימים נוראים כתב לחלק ביניהם), ולא לשנות ולומר "הָרִשְׁעָה" כדעת השלמי צבור והפרי חדש (וכ"כ ר' חיים פלאג'י במועד לכל חי סי' כ"ז אות ס"ח), אחרי שכתב זאת רק שיש להם על מה שיסמוכו כיון שכך נוהגים, וסו"ס למעשה אין המנהג כן.

אגב, הביא שם (בחזו"ע, והעתיקו בילקו"י) שכ"כ במועד לכל חי סי' לג אות ב', ולאחמ"כ כתב כן מהמועד לכל חי סי' כז אות סח. ואמנם בסי' כז מצאתי כן שכתב שיש לומר בחיריק, אך אין כלל סי' לג בספר מועד לכל חי, וכנראה שכוונתו לסי' י"ג אות ל"ב, ששם כתב שבתפילות הימים נוראים יש לומר "הָרִשְׁעָה".
 
אני מנסה להבין את השאלה. הבאת שבחזו״ע כתוב שיש לומר הרשעה בחיריק, ולכאורה משנה אחרונה עיקר. ואחריו נגרר הילקו״י.
ובכלל בפסקה האחרונה שלך סיבכת הכל:
א"כ, איך יש לומר? "הָרְשָׁעָה" או "הָרִשְׁעָה"? ובפרט שנראה שכתבו לומר "הָרִשְׁעָה" מפני שכך נוהגים ויש על מה שיסמוכו, אך למעשה פוק חזי מאי עמא דבר שרוב העולם וכ"ה ברוב ככל הסידורים שראיתי כתוב "הָרְשָׁעָה", וא"כ נראה שיש להעמיד את הדבר על תילו וכפי עיקר דעת מרן שיש לומר "הָרְשָׁעָה" אחר שכך כתב בב"י, וכן הסכים בסידור עץ חיים ושכן הוא ע"פ הדקדוק וכ"כ ביבי"א מעיקרא, (וגם הראיה שרצה לומר מימים נוראים כתב לחלק ביניהם), ולא לשנות ולומר "הָרִשְׁעָה" כדעת השלמי צבור והפרי חדש (וכ"כ ר' חיים פלאג'י במועד לכל חי סי' כ"ז אות ס"ח), אחרי שכתב זאת רק שיש להם על מה שיסמוכו כיון שכך נוהגים, וסו"ס למעשה אין המנהג כן.
אם ״כך נוהגים״ לומר בחיריק, אז איך ״רוב העולם״ אומרים בשווא?
לי נראה שכיוון בסידורים כתוב בשווא, רוב מי שאתה רואה הולך לפי הסידור, אך באמת הלכה שצריך לומר בחיריק.
 
אני מנסה להבין את השאלה. הבאת שבחזו״ע כתוב שיש לומר הרשעה בחיריק, ולכאורה משנה אחרונה עיקר. ואחריו נגרר הילקו״י.
שזה לא בדיוק "משנה אחרונה" אלא נראה יותר כלימוד זכות על מה שנוהגים העולם, ואם העולם לא נוהגים כן - אז אין עניין לנהוג כך.
אם ״כך נוהגים״ לומר בחיריק, אז איך ״רוב העולם״ אומרים בשווא?
העניין הוא שבחזו"ע ובילקו"י כתבו שכך נוהגים, אבל למעשה רוב ככל העולם לא נוהגים ככה, וכל מה שצידדו לפסק השני ושיש על מה שיסמוכו זה בגלל שכך נוהגים, אבל אחר שפחמע"ד שלא נוהגים כך, שוב אין מקום לשנות את הפסק, אלא הפסק הראשון עיקר.
לי נראה שכיוון בסידורים כתוב בשווא, רוב מי שאתה רואה הולך לפי הסידור, אך באמת הלכה שצריך לומר בחיריק.
זה לא מה שכתוב במקורות שהבאתי...
הרב מוצפי מעיד בחנוכה הציון שהרב עובדיה בעצמו היה אומר הרשעה בשווא
זה מסתדר עם הנ"ל. אך עדיין אינו מוכרח, כיון שמה שכותב שם (בעמ' שכ"ז) ששמע ממרן רבינו עובדיה בביהכנ"ס הגדול שהיה עובר שם לפני התיבה בהנץ החמה ואמר "הָרְשָׁעָה", זה פשוט, כיון שכך כתב ביבי"א, רק שרוצים לטעות שאולי אח"כ חזר בו.
וגם בחנוכה בציון שם סיים והביא את דברי החזו"ע שכתב שנוהגים לומר "הָרִשְׁעָה" ויש להם על מה שיסמוכו.
 
הרב מוצפי מעיד בחנוכה הציון שהרב עובדיה בעצמו היה אומר הרשעה בשווא
אני לא מבין את כל העדויות האלה (ומחילה מכת"ר הרב מוצפי אני עפר לרגליו אבל ללמוד אני צריך)
מפורש בחזו"ע שהוא חוזר בו ממה שפסק ביב"א
או שנאמר שהעדות הזו היתה לפני שחזר בו
או שנאמר שסתם כתב בחזו"ע ובעצמו לא קיים את הפסקים של עצמו
 
ויש להם על מה שיסמוכו.
לא תמיד הכוונה שרק יש על מה לסמוך אבל לא לכתחילה
כאן מרן כתב פעמיים שנוהגים לומר הר' בחיריק
ולעומת זה שכתב ביבי"א לומר הר' בשווא, כתב שמנהג בעולם יש לו על מה לסמוך, ולכן לא צריכים לשנות מנהגם, אלא לומר בחיריק
 
מפורש בחזו"ע שהוא חוזר בו ממה שפסק ביב"א
לא כתב שחזר בו, אלא שאע"פ שפסק ביבי"א כך, מ"מ העולם לא נוהגים כן.
או שנאמר שהעדות הזו היתה לפני שחזר בו
בספר כתב כן אחרי שיצא החזו"ע, שכן הביא את החזו"ע באותו מקום.
או שנאמר שסתם כתב בחזו"ע ובעצמו לא קיים את הפסקים של עצמו
כאמור, מהלשון נראה שהוא פןסק כמו ביבי"א, רק שכתב בחזו"ע מפני שהעולם לא נוהגים כן, וסו"ס זו לא מחלוקת עם הכרעה ברורה, כיון שזה רק דקדוק ויש צדדים לכאן ולכאן.
 
לא תמיד הכוונה שרק יש על מה לסמוך אבל לא לכתחילה
בוודאי, וכמו שהבאתי כאן, אבל זה כעין "דעבד כמר עביד ודעבד כמר עביד", אך זה כיון שכך מנהג העולם, אבל אם מנהג העולם היה כמש"כ ביבי"א (וכמו שהוא היום), לכאו' לא היה צריך לכתוב כן לומר בחיריק, ונראה שבחזו"ע רק בא לומר שאע"פ שכתב שיש לומר בקמץ, מ"מ אין בעיה להגיד גם בחיריק כיון שיש צד גדול לומר כן, ואם כך מנהג העולם אז אפשר לומר כך.
יש לציין שבחזו"ע (עמ' קצג) כתב על מי שאומר "על הנסים" בלי ו': "מ"מ האומר על הנסים בלי ו' לא משתבש". וגם לעניין אמירת חשמונאי בחיריק כתב בחזו"ע (עמ' ר): "ומכל מקום האומרים חשמונאי באלף חרוקה, יש להם על מה לסמוך".
ונראה שלכן כתב לעניין "הרשעה" שמי שאומר בחיריק זה גם טוב, ואפי' יותר מחשמונאי, כיון שיש ראיות לכאן ולכאן.
 
דייק היטב בחנוכה בציון ותראה שלא התכוון לומר שמרן נהג כן אחר שכתב חזו"ע, אלא להיפך. (מה שידוע לי שמרן בשנים האחרונות התפלל רק בביתו ולא בבית כנסת אחר)
בילקוט יוסף חנוכה עמוד תרו, ותפילה חלק ב' (מהדורת תש"פ עמוד שעג) כתב בהלכה למעלה לומר בחיריק.
כ"כ בקיצור ש"ע חזו"ע חנוכה.

אבל ראיתי ששאלו שאלה נכונה, מרן כתב שנוהגים לומר בחיריק, היכן מצינו מנהג זה? המנהג לומר בשוא ורק בברכת המינים לומר בחיריק.

ואת זה מסביר הרב מאזוז (אור תורה כסלו תשל"ח סימן עב. מקור נאמן ח"א עמוד ריב) כשאומרים רק מלכות הרשעה אומרים בחיריק, מטעם שהוא שם דבר- כל מלכות רשע. וכשאומרים מלכות יון הרשעה הוא בשוא, שהוא שם תואר, כלומר יון המרשעת.
 
דייק היטב בחנוכה בציון ותראה שלא התכוון לומר שמרן נהג כן אחר שכתב חזו"ע, אלא להיפך. (מה שידוע לי שמרן בשנים האחרונות התפלל רק בביתו ולא בבית כנסת אחר)
כמובן.
הרב מוצפי הביא שבעבר מרן נהג כן (בזמן שהיה כתוב רק יבי"א), ואח"כ הרב מוצפי הביא את החזו"ע.
מש"כ בהתחלה:
או שנאמר שהעדות הזו היתה לפני שחזר בו
התלבטתי אם הכוונה שהמקרה שעליו העיד או כתיבת העדות. ועניתי לעניין כתיבת העדות. כנראה שהתכוונת לעצם המקרה, אז א"כ אתה באמת צודק.
בילקוט יוסף חנוכה עמוד תרו, ותפילה חלק ב' (מהדורת תש"פ עמוד שעג) כתב בהלכה למעלה לומר בחיריק.
בחנוכה - אכן, כמו שהבאתי לעיל.
ובילקו"י חנוכה (סי' תרפ"ב סעיף י"ז) כתב:
1702167162624.png
ובילקו"י תפילה - אין לי את מהדורת תש"פ, אבל גם במהדורת תשס"ד וגם במהדורת תשפ"א כתב בקמץ. וכמו שהבאתי לעיל.
וכנראה שההערה בשנת תש"פ היא כמו ההערה שהובאה בשנת תשפ"א, רק שמשום מה ההלכה למעלה נכתבה כמו בשנת תשס"ד ולא שונתה, וכפי שהערתי לעיל.
(ולפי"ז צריך לומר שהוא טעות מה שלא שינו את ההלכה למעלה במהדורה החדשה).
כ"כ בקיצור ש"ע חזו"ע חנוכה.
שם הביאו בדיוק מש"כ בחזו"ע ולא הוסיפו ולא גרעו.
אבל ראיתי ששאלו שאלה נכונה, מרן כתב שנוהגים לומר בחיריק, היכן מצינו מנהג זה? המנהג לומר בשוא ורק בברכת המינים לומר בחיריק.

ואת זה מסביר הרב מאזוז (אור תורה כסלו תשל"ח סימן עב. מקור נאמן ח"א עמוד ריב) כשאומרים רק מלכות הרשעה אומרים בחיריק, מטעם שהוא שם דבר- כל מלכות רשע. וכשאומרים מלכות יון הרשעה הוא בשוא, שהוא שם תואר, כלומר יון המרשעת.
בדיוק, כפי שכתבתי לעיל, ולכן נראה למעשה שכן יש לומר "הָרְשָׁעָה".
 
הביאו בדיוק מש"כ בחזו"ע ולא הוסיפו ולא גרעו
העתיקו רק שיש לומר בחיריק
ולפי דברי הרב מאזוז אפשר לדחות את הראיה שמרן הביא ממלכות הרשעה והרשעה כולה כעשן תכלה, וכנ"ל.

ולכן אין ראיה ממטה משה, שלמי חגיגה (כן צ"ל דף שה ע"ב). והפלא הוא שבשלמי חגיגה דף שכד סע"ב כתב במפורש לומר בשוא. והמגיה הביא את המחלוקת בין הב"י לפרי חדש.

אבל כדברי מרן כתב גם במועד לכל חי סימן כז אות סח, להשוות את הרשעה שבעל הניסים להרשעה כולה וכו'.
 
חזור
חלק עליון