• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

כתבי מרן בתורת הנסתר

ציון ש

Well-known member
לפני תקופה פגשתי ראש כולל חשוב שסיפר שנגשו אליו ממשפחתו של מרן ושאלו אותו האם יוכל לערוך את כתבי מרן בתורת הנסתר והוסיף לספר שמרן השאיר כתבים בתורת הנסתר יותר (!!) ממה שכתב בנגלה , אשמח אם רבני הפורום יאמתו את העובדה הנ''ל ומה דעתם בנידון.
 
נחיה ונראה מה יהיו חלומותיו.
בכלל לא. אני מגלה כאן משהו שאולי אצטרך למחוק אותו במיידי. אבל עדות נאמנה קבלתי בשם הגאון הרב עזריאל מנצור, ראש "שובי נפשי", שהראה לו או למישהו הקרוב לו, זה היה מזמן לפני כמה שנים שמעתי, אבל לא שכחתי... ספר של מרן שכולו בתורת הנסתר. כמדומני ר' צבי חקק הראה זאת, ואמר שלא הולכים לעשות עם זה כלום...
גם כששאלתי על כך את העובדים בחדר הכתיבה, אמרו שאין כלום. ומדיבור קל שהראיתי להם שאנו יודעים מעט בקורות החיים של מרן ולגבי כתיבתו, שיש לו הערות על רבינו האר"י בגיליון, רק שלא מראים זאת (מי שסקרן, כריכת הספרים בצבע כחולה. אבל לא מראים לכל אחד). הם שינו גישה, אמרו שיש אבל לא יתפרסם.... כי מרן לא רצה שיתפרסם.
 
וודאי שמרן היה גאון בקבלה, אך סבר שעיקר תפקידו לחזק ההלכה, השאלה היא עד כמה גדול בקבלה.
ועיין כאן

ומי שיוסיף ראיות יבורך
 
בכלל לא. אני מגלה כאן משהו שאולי אצטרך למחוק אותו במיידי. אבל עדות נאמנה קבלתי בשם הגאון הרב עזריאל מנצור, ראש "שובי נפשי", שהראה לו או למישהו הקרוב לו, זה היה מזמן לפני כמה שנים שמעתי, אבל לא שכחתי... ספר של מרן שכולו בתורת הנסתר. כמדומני ר' צבי חקק הראה זאת, ואמר שלא הולכים לעשות עם זה כלום...
גם כששאלתי על כך את העובדים בחדר הכתיבה, אמרו שאין כלום. ומדיבור קל שהראיתי להם שאנו יודעים מעט בקורות החיים של מרן ולגבי כתיבתו, שיש לו הערות על רבינו האר"י בגיליון, רק שלא מראים זאת (מי שסקרן, כריכת הספרים בצבע כחולה. אבל לא מראים לכל אחד). הם שינו גישה, אמרו שיש אבל לא יתפרסם.... כי מרן לא רצה שיתפרסם.
מדהים!
 
בכלל לא. אני מגלה כאן משהו שאולי אצטרך למחוק אותו במיידי. אבל עדות נאמנה קבלתי בשם הגאון הרב עזריאל מנצור, ראש "שובי נפשי", שהראה לו או למישהו הקרוב לו, זה היה מזמן לפני כמה שנים שמעתי, אבל לא שכחתי... ספר של מרן שכולו בתורת הנסתר. כמדומני ר' צבי חקק הראה זאת, ואמר שלא הולכים לעשות עם זה כלום...
גם כששאלתי על כך את העובדים בחדר הכתיבה, אמרו שאין כלום. ומדיבור קל שהראיתי להם שאנו יודעים מעט בקורות החיים של מרן ולגבי כתיבתו, שיש לו הערות על רבינו האר"י בגיליון, רק שלא מראים זאת (מי שסקרן, כריכת הספרים בצבע כחולה. אבל לא מראים לכל אחד). הם שינו גישה, אמרו שיש אבל לא יתפרסם.... כי מרן לא רצה שיתפרסם.
אז למה "בכלל לא"?!
הוא אשר אמרתי שנראה מה יהיו חלומותיו שהולכים לפרסם.
כמה מספרי הקבלה שבביתו עמוסים בהגהות.
 
זכורני לאחר פטירתו של מרן שאחד מבני ביתו אמר "שלא נמצאו כתבים בתורת הקבלה מלבד קמיע אחד"
(אינני מתכוין להגהות הספרים המלאים וגדושים)
 
נשמע שטויות
מסכים. אבל החלק שנשמע שטויות זה רק שהשאיר יותר ממה שכתב בנגלה, אבל בודאי שהנני מאמין שהוא התעסק בתורת הנסתר וכתב על זה. [הרי מי שלומד בן איש חי לעומק, בודאי צריך להכיר קצת מעניני הנסתר, וכ''ש כשבאים לחלוק על הבא''ח שצריך להכיר את מקורותיו וכו].
 
וודאי שמרן היה גאון בקבלה, אך סבר שעיקר תפקידו לחזק ההלכה, השאלה היא עד כמה גדול בקבלה.
ועיין כאן

ומי שיוסיף ראיות יבורך
הרב אושרי רביב כתב שם תרגום, ומכל אורך הדברים לא נזכר אפי' ידיעה אחת בקבלה [בודאי שיש למרן ידע בקבלה, אך שם זה לא המקום שיש ממנו ראיה]. ומה שתמך במוסד זה פשיטא שאינו ראיה, כי אף אחד לא חולק על חשיבות מקום גדול כזה, ורק השאלה עד כמה הרב עובדיה בעצמו התעסק בזה, וכמה באמת כתב על זה חידושים הארות והערות.
 
זכורני לאחר פטירתו של מרן שאחד מבני ביתו אמר "שלא נמצאו כתבים בתורת הקבלה מלבד קמיע אחד"
(אינני מתכוין להגהות הספרים המלאים וגדושים)
ראה באורך בספר אביר הרועים חלק שני - כתוב חזון פרק קבלה בידי, מה שכתב בזה.
ובעניין הקמיע, ראה בספר מנהגי הראשון לציון חלק ג, שתרגם את הקמיע של מרן למה התכוון...
רבי דוד חי אבוחצירא שליט"א אמר על הקמיע, כי הוא קמיע נדיר: https://www.kikar.co.il/haredim-news/209854
 
שמא יש תועלת בפרסום כוחו הגדול גם בנסתר, כך אותם החולקים על מרן מחמת שלא נטה מפסקי השו''ע במקומות שדעת המקובלים היתה אחרת - לא יוכלו לומר שאילו היה מבין בחכמה זו לא היה חולק וכדו'.
 
שמא יש תועלת בפרסום כוחו הגדול גם בנסתר, כך אותם החולקים על מרן מחמת שלא נטה מפסקי השו''ע במקומות שדעת המקובלים היתה אחרת - לא יוכלו לומר שאילו היה מבין בחכמה זו לא היה חולק וכדו'.
תיזכר אז בסיפור של "כל מי שיש לו שיג ושיח בקבלה"...
ראה כאן דקה 18:09 ואילך. מה שאמר מורי ורבי הרה"ג רפאל זר שליט"א ששמע מפי הגאון ר' דוד יוסף שליט"א בימי השבעה כשבא לנחם את הבנים. יש שם גם עוד כמה סיפורים מעניינים. השיעור נמסר שלשה ימים אחרי פטירתו של מרן:
 
בספר אביר הרועים ח"ב כתוב שמרן לא השאיר אחריו שום כתבי יד בחכמת הקבלה ואמר לי אדם נאמן שהורשה להיכנס לבית מרן זיע"א בימי השבעה שפתח את ספרי הקבלה של מרן ולא היה שם הערות וכיו"ב.
 
בספר אביר הרועים ח"ב כתוב שמרן לא השאיר אחריו שום כתבי יד בחכמת הקבלה ואמר לי אדם נאמן שהורשה להיכנס לבית מרן זיע"א בימי השבעה שפתח את ספרי הקבלה של מרן ולא היה שם הערות וכיו"ב.
יש הבדל בין כתבים לבין הערות.
והערות היו גם ישנם.
 
אמר לי א' מבני מרן שמרן למד זמן קצר אצל הרב שרעבי, ואח"כ אמר שלימוד בקבלה אינו בשבילו ועזב ולא כתב כלל על קבלה.
והוא בחינת מה שאמר האר"י לאלשיך שלא בא באותו גלגול ללמוד הסוד.
קודם כל ברכת ברוך הבא לגברא רבה!
יעיין מר במילי בספר אביר הרועים חלק ב פרק תשיעי - קבלה בידי, שכתב שמרן עסק בחכמת הנסתר אצל הרב שרעבי יחד עם האדמו"ר מבעלזא, ורבי אברהם פטאל חמיו. וארבעתם היו לומדים בתורת הנסתר, ולעתים היה זה בישיבת המקובלים נהר שלום.
ואצרף כאן תמונה נדירה שהתפרסמה על ידי ידידנו היקר ר' יעקב סיני נר"ו. ראה למטה.
דרך לימוד זה ניתן להבין את מה שאמר מרן זיע"א בדקה 6:41 על האדמו"ר "ידידנו היקר, ידיד נפשנו":
ועוד יש סיפור בזה באביר הרועים חלק ב (שם), שעצר ולקח את מרן זיע"א בשעת הגשמים, ומרן החזיר לו ולקח אותו פעם אחת גם כן. והזכיר לו זאת... מרן לא נשאר חייב בהכרת הטוב.
בענווה אמר מרן שלא למד, כמו שכתב בספר רבנו. אבל האמת שכן, כמו שכתב בספר אביר הרועים חלק ב.
 

קבצים מצורפים

  • img-20211026-wa0001.jpg
    img-20211026-wa0001.jpg
    306.5 KB · צפיות: 14
חזור
חלק עליון