מתוך ה'מגדלות מרקחים':
מעשה שהיה באחד שלאחר שגמר לערוך את כל ליל הסדר, שם אל ליבו שבב' הכוסות הראשונות היסב לצד ימין, ובאותה השעה לא זכר את ההלכה והמשיך כסדר, ורק בסיום הסדר נזכר שהמיסב בהסיבת ימין לא יצא, ויל"ע מהו דינו כעת.
והנה מי שלא היסב חייב לחזור ולשתות שוב בהסיבה. ואמנם בני אשכנז נוהגים כפסק הרמ"א לסמוך בדיעבד על ראבי"ה ואין חוזרים ושותים בכוסות האחרונות, אך במקרה זה ששתה בהסיבת ימין י"ל דגרע ואף לראבי"ה לא יצא, וצריך לחזור ולשתות.
ונראה לומר פסק מחודש, שיחזור וישתה עוד ב' כוסות, אך בלא הסיבה. והטעם שאינו צריך להסב בכוסות הנוספות, משום שבפסחים קח. מבואר שיש ספק האם ב' הכוסות הראשונות צריכות הסיבה, או ב' הכוסות האחרונות, ומספק מסבים בכולן.
ומעתה במקרה דידן, ממה נפשך, אם ב' הכוסות הראשונות אינן צריכות הסיבה, א"כ יפה עשה מתחילה ואינו צריך לחזור ולשתות כלל. וכל מה שצריך לחזור ולשתות, הוא רק אם ב' הכוסות הראשונות צריכות הסיבה. ולפי צד זה, ב' הכוסות הראשונות לא עלו לו, וב' הכוסות אחרונות ששתה בהסיבה עלו לו לכוסות הראשונות [עי' חידושי הגרעק"א פסחים שם], וא"כ עכשיו הוא אוחז בב' כוסות האחרונות, והרי לפי צד זה שהראשונות צריכות הסיבה אזי האחרונות לא בעו הסיבה, א"כ עכשיו ממה נפשך אין צריך הסיבה. והסכים לזה הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל.
מעשה שהיה באחד שלאחר שגמר לערוך את כל ליל הסדר, שם אל ליבו שבב' הכוסות הראשונות היסב לצד ימין, ובאותה השעה לא זכר את ההלכה והמשיך כסדר, ורק בסיום הסדר נזכר שהמיסב בהסיבת ימין לא יצא, ויל"ע מהו דינו כעת.
והנה מי שלא היסב חייב לחזור ולשתות שוב בהסיבה. ואמנם בני אשכנז נוהגים כפסק הרמ"א לסמוך בדיעבד על ראבי"ה ואין חוזרים ושותים בכוסות האחרונות, אך במקרה זה ששתה בהסיבת ימין י"ל דגרע ואף לראבי"ה לא יצא, וצריך לחזור ולשתות.
ונראה לומר פסק מחודש, שיחזור וישתה עוד ב' כוסות, אך בלא הסיבה. והטעם שאינו צריך להסב בכוסות הנוספות, משום שבפסחים קח. מבואר שיש ספק האם ב' הכוסות הראשונות צריכות הסיבה, או ב' הכוסות האחרונות, ומספק מסבים בכולן.
ומעתה במקרה דידן, ממה נפשך, אם ב' הכוסות הראשונות אינן צריכות הסיבה, א"כ יפה עשה מתחילה ואינו צריך לחזור ולשתות כלל. וכל מה שצריך לחזור ולשתות, הוא רק אם ב' הכוסות הראשונות צריכות הסיבה. ולפי צד זה, ב' הכוסות הראשונות לא עלו לו, וב' הכוסות אחרונות ששתה בהסיבה עלו לו לכוסות הראשונות [עי' חידושי הגרעק"א פסחים שם], וא"כ עכשיו הוא אוחז בב' כוסות האחרונות, והרי לפי צד זה שהראשונות צריכות הסיבה אזי האחרונות לא בעו הסיבה, א"כ עכשיו ממה נפשך אין צריך הסיבה. והסכים לזה הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל.