• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

לא תהיה קדשה מבנות ישראל ולא יהיה קדש מבני ישראל

גרינפלד

Well-known member
שיטת האונקלוס (הובא ברש"י) שהוא איסור על אשה להינשא לעבד כנעני, וישראל לשפחה כנענית. והנה שיטת התוס' (פסחים פח, א; גיטין מא, א, עיי"ש בתוס' הרא"ש) שהאיסור הוא גם על השפחה. והרמב"ן (בהשגות על הרמב"ם בסה"מ ל"ת שנה, הובא בחינוך מצוה תקע) חולק, וס"ל שהאיסור הוא רק על הבן ישראל או בת ישראל, [עי' גיטין (כג, ב) שעבד לא נקרא ישראל].

ויל"ע לדעת תוס' אם השפחה אסורה ב"לא תהיה קדשה". ולכאורה לא מסתברא, כיון שמי שנהיה "קדש" כאן הוא הישראל. ולכאורה צ"ל שהיא עוברת ב"לא יהיה קדש", ואמנם לשון האיסור הוא עליו, אבל מצינו כזאת ב"לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר", שהאיסור [גם] על האיש, והחינוך מצדד שהוא רק על האיש. עוד יתכן משום "השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשין שבתורה".​
 
חזור
חלק עליון