• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

לא תחנם בהשבת אבידה לנכרי

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולא תחנם (ז ב)

בסנהדרין
עו: איתא דהמחזיר אבידה לנכרי עליו הכתוב אומר "למען ספות הרוה את הצמאה". והקשה בחידושי מהרי"ל דיסקין זצ"ל על שו"ע חו"מ סי' רס"ו (נדפסו בקובץ נזר התורה כ"ט) למה לא קאמר בפשיטות דכיון שאין צריך להחזירה הוי בכלל לא תחנם.

ותירץ שם דמיירי באופן שלא נתייאש העכו"ם, וא"כ הוי עדיין שלו [ועי"ש דהאופן שלא נתייאש העכו"ם, הוא בדבר שיש בו סימן, אמנם צ"ע דהא עכו"ם ודאי מתייאש אף בדבר שיש בו סימן כיון דאין חיוב להשיב לו, ובפשטות י"ל כגון שעדיין לא נודע לו שאבד ממנו, וקי"ל דיאוש שלא מדעת לאו שמיה יאוש]. וא"כ כשהוא מחזיר לעכו"ם אינו נותן לו מתנה אלא מחזיר לו דבר שלו.

עוד תירץ שם דמיירי אפילו כשנתייאש העכו"ם, אלא שהישראל לא נתכוין לזכות באבידה. אמנם יש לעיין דזה תלוי האם יאוש הוי הפקר או רק היתר זכיה, ולהשיטות דע"י יאוש הוי הפקר גמור א"כ לכאורה אפילו אם לא נתכוין לזכות יש בזה לא תחנם כיון שנותן לעכו"ם דבר חדש שכבר יצא מרשותו ולא היה שלו. ואולי אם נותן לעכו"ם דבר של הפקר אין בזה לא תחנם, דאיסור לא תחנם הוא רק בנותן משלו, וצ"ע בזה.

עוד נראה ליישב דנפק"מ לגר תושב, דאין בו איסור לא תחנם, ומ"מ מצות השבת אבידה אין בו ועובר משום למען ספות וגו'. אך נראה דזה תלוי בטעם האיסור, דלרש"י שם הטעם משום שהשוה נכרי לישראל, ומראה בעצמו שהשבת אבדה אינה חשובה לו מצות בוראו, שאף לנכרי הוא עושה כן שלא נצטווה עליהם, וטעם זה שייך גם בגר תושב. אמנם להרמב"ם אבידה פי"א ה"ג דהאיסור להחזיר אבידה לגוי הוא משום שמחזיק ידי רשעי עולם, אין זה שייך בגר תושב שמקיים את מצוותיו.​
 
ותירץ שם דמיירי באופן שלא נתייאש העכו"ם, וא"כ הוי עדיין שלו [ועי"ש דהאופן שלא נתייאש העכו"ם, הוא בדבר שיש בו סימן, אמנם צ"ע דהא עכו"ם ודאי מתייאש אף בדבר שיש בו סימן כיון דאין חיוב להשיב לו, ובפשטות י"ל כגון שעדיין לא נודע לו שאבד ממנו, וקי"ל דיאוש שלא מדעת לאו שמיה יאוש]. וא"כ כשהוא מחזיר לעכו"ם אינו נותן לו מתנה אלא מחזיר לו דבר שלו.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ומ"מ קשה דתיפו"ל דעושה פעולה לגוי בחנם וגם זה אסור כמבואר בגמ' עבודה זרה סד. שאסור לנכש בשביל העכו"ם בחנם מדין לא תחנם, וא"כ יהיה אסור מצד פעולת ההשבה. וי"ל בפשיטות דמיירי אפילו אם מחזיר לו בשכר, דהיינו שנוטל שכר על הפעולה של ההשבה, ומ"מ כיון שאת עצם החפץ מחזיר לו עובר משום למען ספות הרוה את הצמאה.​
 
חזור
חלק עליון