• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

לא תקום ולא תטור

היה לי פעם מקרה כזה....
ראיתי מישהו שהניח את השקיות שלו על הכסא שלי בבית מדרש, לא הכרתי אותו, אבל כל הכסא שלי התלכלך בהמוןןן שמן כזה...
רציתי לזרוק לו את הכל על הרצפה.... בסוף הנחתי לו בצד בעדינות.
לאחר כמה זמן הוא לקח את השקיות, לא ראיתי אותו כלל.
וזה ספק האם יש פה לא תקום שהרי איני מכירו...
 
אפשר דוגמא
חיכיתי למעלית בקומת קרקע, אשה בקומה רביעית החזיקה הדלת פתוחה ושוחחה עם חברתה,
דפקתי על המעלית לרמז לה , נא לשחרר!!
ואז כשהגיע המעלית התחשק לי ללחוץ על כל המספרים שבמעלית,
וכך המעלית תעצור בכל קומה, ויקח כמה דקות עד שהמעלית תגיע אליה,
הנה לך נקמה מתוקה, כשאיני יודע בכלל במי אני נוקם!
 
לכאורה לא תקום זה "אתה לא עשית לי, אני לא יעשה לך" ולא תיטור זה "אע"פ שלא עשית לי , אני אעשה לך"
ולא לעשות מעשה נקמה בידיים ממש שלכאורה וודאי שאסור לא משנה מה עשו לך מדין גזל אולי וכדו'
 
ולא לעשות מעשה נקמה בידיים ממש שלכאורה וודאי שאסור לא משנה מה עשו לך מדין גזל אולי וכדו'
בחינוך מצוה רמ"א לכאורה משמע שגם כשעושה בידיים הוא בגדר לא תיקום, שכתב: "ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים ונקבות, והעובר עליה וקבע בלבו לשנא חברו על שהרע לו עד שיגמלהו כרעתו עבר על לאו זה, ורעתו רבה כי הוא סבה לתקלה מרבה, אבל אין לוקין על זה הלאו, לפי שאין בו מעשה. וכלל זה יהיה בידך בכל מקום שנאמר לאו שאין בו מעשה, אין לוקין עליו, שאף על פי שעשה בו שום מעשה אינו לוקה עליו מפני כן, מכיון שאפשר לעבר על הלאו מבלי מעשה. ותזכר דבר זה בכלן, כי דבר ברור הוא, אין צורך לשנותו במקום אחר." ועיין.
 
חזור
חלק עליון