• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לברך 'על מצות תפילין'

עוז.ש

Member
שלום רב לרבנים שליט"א
ידוע הכלל שהרוצה לצאת מידי הספק רשאי לעשות כוונה שלא לפטור דבר מסוים ואחר כך לברך עליו, אע"פ שאינו מוכרח לכך, והראיה מסימן קע"ד סעיף ד'.
אם כן, האם אפשר לכוון בברכת התפילין של יד לא לפטור את התפילין של הראש ולברך עליהם 'על מצות תפילין'? [אני שואל מכיוון שזו חומרא שאפשר לקיים בנקל].

תודה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
לענין הגבלת הכוונה בברכת הנהנין, עי' מה שביארנו בס"ד בירחון יתד המאיר אב תש"ע (עמ' 45 המצורף כאן), ששם הגדרנו כמה שידינו הגיעה בס"ד, גדר החילוק בזה בטעמו ונימוקו, מתי מועיל ומתי אינו, שיש לחלק בין מעשה אחד מתמשך, דלא מהני תנאי, לבין כמה מעשים שנפטרים בברכה אחת, דמהני תנאי, קחנו משם. וע"ע בשו"ת בית שערים (חאו"ח סי לב), ובשו"ת קרן לדוד (סי' נט), שנו"נ בגדרים אלו בהרחבה, ומשם בארה.
ומעתה י"ל דלדידן שהברכה אחת היא לשני התפילין, שמא ס"ל לרבותינו הפוסקים שאינו כמו כמה מעשים שיוצאים בברכה אחת, אלא מעשה אחד מתמשך בשני התפילין, של יד ושל ראש, ויש לעיין בזה, ועוד חזון למועד אי"ה.
ומ"ש מרן זצ"ל בחזו"ע ברכות (עמ' תכז) ובכ"ד, וציין שם לפוסקים הנ"ל, ולעוד פוסקים שנראה שנחלקו בזה, אין המחלוקת שם אלא מדין לגרום ברכה שא"צ, ע"ש.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • תנאי בברכה מועיל לשני מעשים אבל לא למעשה אחד מתמשך- יתד המאיר אב תשע.pdf
    2.2 MB · צפיות: 6
זה האמת מה שכתב הרמ "ע מפאנו (סי' נט) לעשות והביאו העולת תמיד (סי' כה ס"ק ה) ועי' בא"ר (שם ס"ק י) מה שתמה ע"ז, ועי' בבאו"ה שם וד"ה וטוב ותן לחכם ויחכם עוד
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון