• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השב להודעה

דפח''ח [אגב האליה רבה הוא זה שכתב שיש לנו להחזיק עצמנו כלא בקאים ודלא כהרמ''ע שם -כך משמע ממש''כ באות ב]

ובענין דברי האליה רבה שראוי לנו להחזיק עצמנו כלא בקאים לפ''ד היה לנו שלא לענות ברוך הוא וב''ש כדין שאינו בקי והרא''ש שכתב לכיון לברכות הש''ץ כתב באותו כלל [ד אות יט כמדומני] לענות ברוך הוא וברוך שמו וע''כ דאין טעם הכונה לש''ץ מטעמו של האליה רבה והנה אם לא שמע ברכה אחת גם לפ''ד אין ענין להקשיב שכן כיוצ''ב גם אינו בקי אינו יכול לצאת ע''י הש''ץ וזאת כי מלבד הצורך לשמוע הברכות מהש''ץ היה צריך גם לכון לצאת י''ח והש''ץ יכיון להוציא וכ''כ ובכל זה אין העולם נוהג כדבריו

[אגב ידועים דברי האבודרהם שהשומע חזרץ הש''ץ נחשב לו הדבר כמתפלל בעצמו והבאת דבריו בדברי תשובתך וכיוצ''ב העיר על דבריו בשו''ת המבי''ט כמדומני סי' קץ דא''כ היאך עונים ברוך הוא וב''ש וביאר שאין כונתו שממש יוצאים י''ח מהש''ץ אלא שזכותו של המתפלל בציבור ושכרו נחשבים כאילו התפלל תפילה נוספת כך מתוך הזיכרון ודברי המשנ''ב בסי' קכד שצריך לעמוד בחזרה מפני שיוצאים מהש''ץ מוקשים ביותר מכל הנ''ל ועוד יש להעיר על דבריו והראשונים כתבו טעמים אחרים לזה ואכמ''ל]


חזור
חלק עליון