• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לימוד בקול רם

יונתן37

New member
שום לכולם.
שאלה שמעסיקה אותי רבות ועל כן הנני מעלה אותה בפורום הנכבד.
כידוע, ישנם שלומדים בקול רם, בין בבית מדרש הומה ובין בלא הומה. דבר זה מפריע לריכוז של אחרים ( נניח ואנו מדברים על סיטואציה של בית מדרש שלומדים בו ארבעה אננשים, כאשר אחד מהם מגביה קולו באופן המפריע )
לצערי, לא מצאתי סימוך הלכתי המורה להעיר או לגעור. חשבתי לדמות זאת לעניין תפילת הלחש , שם נפסק להלכה שלא יגביה קולו משום שתיטרף דעת הציבור, אך לדעתי זה לא דומה לנושא דידן.
אשמח למידע בנושא.
תודה
 
שום לכולם.
שאלה שמעסיקה אותי רבות ועל כן הנני מעלה אותה בפורום הנכבד.
כידוע, ישנם שלומדים בקול רם, בין בבית מדרש הומה ובין בלא הומה. דבר זה מפריע לריכוז של אחרים ( נניח ואנו מדברים על סיטואציה של בית מדרש שלומדים בו ארבעה אננשים, כאשר אחד מהם מגביה קולו באופן המפריע )
לצערי, לא מצאתי סימוך הלכתי המורה להעיר או לגעור. חשבתי לדמות זאת לעניין תפילת הלחש , שם נפסק להלכה שלא יגביה קולו משום שתיטרף דעת הציבור, אך לדעתי זה לא דומה לנושא דידן.
אשמח למידע בנושא.
תודה
1698666820240.png
 
ראה בשו"ע חו"מ סי' קנ"ו סעי' ג': 'וכן יש לו ללמד תינוקות ישראל תורה בתוך ביתו, ואין השכנים יכולים למחות בידו ולומר לו: אין אנו יכולים לישן מקול התינוקות של בית רבן. והוא הדין לכל מלי דמצוה, שאינם יכולים למחות בידו' ועי' בסמ"ע. ויש לחלק מתפילה ששם אין מצוה להתפלל בקול רם, ועי'.
וראה במעשה איש ח"ז עמ' צ"ח, מצו"ב מעשה בענין זה.
1698670673693.png
 
שמעתי פעם מעשה שהגרי''ש אלישיב זצ''ל התאכסן באיזה מקום ולמד בקול בלילה, ואחת מהשכנות התלוננה, ולאחר זמן הציעו שידוך ממשפחתה למשפחת הגרי''ש והורה לא לגשת מחמת כן.
 
הובא כאן:
ראיתי שדנו פוסקי זמנינו על מי שלומד בקול ומפריע לשכנים שפסקו שאין יכולים למחות בהם (משנה הלכות חלק יד ס' ר. עטרת פז ח"א כרך ב יו"ד ס"ט. והגר"י זלברשטיין בקובץ אורייתא חלק כ עמ' רלג) והוסיף שכך הוי עובדא עם החזו"א שפסק שא"א למחות במי שלומד בלילה בקול ומפריע לשכנים לישון.
 
להבדיל בין הקודש ובין החול,
קראתי באיזה מקום, שמישהו תבע לבית משפט ישיבה שהייתה במבנה מגורים סמוך אליו והרעש הפריע לו, טענתו הייתה שמדובר בבית מגורים ולא בבניין המיועד לישיבה,
השופט שהיה כנראה שומר מצוות (אכן, צע"ג) דחה את הטענה באומרו שאחד מהדברים שאדם עושה בביתו הפרטי הוא לומד תורה וכיון שכך זהו שימוש סביר בבית ואי אפשר לדרוש להפסיקו.
מעניין.
 
כתוב בגמ' בעירובין (נג: נד.) שצריך להשמיע קולו בשעת לימוד ולא ללמוד בלחישה, ונפסק ברמב"ם ובטושו"ע.
וכבר מצינו לשון "להשמיע קולו" בש"ס בברכות, לענין תפילה, "המשמיע קולו בתפילתו, ה"ז מקטני אמנה" ועוד מימרא "המגביה קולו בתפילתו ה"ז מנביאי השקר", הרי מפורש שלשון "משמיע קולו" אין הכוונה בקול חזק, אלא שישמיע קולו בצורה רגילה, א"כ צורת הלימוד הנדרשת היא לימוד בקול סביר ורגיל (לכאורה מספיק כמו שאדם מדבר בדר"כ עם סביבתו, שאפילו דיבור כזה נקרא 'קול רם' כמבואר בסוטה לח. לענין ברכת כוהנים) וכל שמגביה קולו יותר מכך, אינו נכלל בדרך הלימוד הנדרשת, אלא הוי רצונו הפרטי של אותו לומד, או מחמת הרגל או ענין של נוחות.
וא"כ לכאורה כיון שבית המדרש (ציבורי) הוא "רשות" לכולם, ולכולם יש רשות ללמוד בו, א"כ נראה מסברא שאין אדם יכול ל"השתמש" בביהמ"ד, בצורה שמזיקה ומפריעה לאחרים. הגע בעצמך וכי אם יבוא אחד ויטען שאין הוא יכול להתרכז בלימודו כלל, אלא אם כן ישב על הפתח ממש (מחמת שהוא צריך, אויר/שמש/רוח/לשמוע שירת הציפורים השמט את המיותר, או הוסף את החסר....) בצורה שחוסמת את כל הפתח, וכי יש צד שהוא יכול לטעון כן?!? פשיטא שלא...
א"כ ה"ה לנ"ד, אם אותו אדם לומד בקול רעש גדול, ומפריע לסביבתו, נראה שיש יכולת ביד שאר הלומדים לעכב עליו, שהרי אין לו רשות להפריע לציבור, ברשות משותפת...
ולכן נראה לי שהדין הזה שונה מהנידון בחו"מ סי' קנו בהלכות נזקי שכנים, שהרי שם מדובר בביתו ורשותו, שלכל אדם יש זכות בלעדית על ביתו. ורק מפני תיקון העולם נתנו חכמים זכות לשכנים לעכב על בעה"ב בדברים המזיקים אותם... ובדברים של מצוה לא נתנו חכמים זכות לשכנים למחות בבעה"ב. משא"כ כאן, שזוהי רשות משותפת לכולם, מעיקרא אין לו כלל זכות להזיק לאחרים.
מה עוד שכאן גם שאר האנשים רוצים ללמוד והוא מפריע להם א"כ למה שניתן לזה עדיפות על פני האחרים מאי אולמא האי מהאי??
לכן מסברא גרידא נראה פשוט שאפשר למחות באדם כזה שמרעיש בצורה חריגה מהנורמלי....
 
כתוב בגמ' בעירובין (נג: נד.) שצריך להשמיע קולו בשעת לימוד ולא ללמוד בלחישה, ונפסק ברמב"ם ובטושו"ע.
וכבר מצינו לשון "להשמיע קולו" בש"ס בברכות, לענין תפילה, "המשמיע קולו בתפילתו, ה"ז מקטני אמנה" ועוד מימרא "המגביה קולו בתפילתו ה"ז מנביאי השקר", הרי מפורש שלשון "משמיע קולו" אין הכוונה בקול חזק, אלא שישמיע קולו בצורה רגילה, א"כ צורת הלימוד הנדרשת היא לימוד בקול סביר ורגיל (לכאורה מספיק כמו שאדם מדבר בדר"כ עם סביבתו, שאפילו דיבור כזה נקרא 'קול רם' כמבואר בסוטה לח. לענין ברכת כוהנים) וכל שמגביה קולו יותר מכך, אינו נכלל בדרך הלימוד הנדרשת, אלא הוי רצונו הפרטי של אותו לומד, או מחמת הרגל או ענין של נוחות.
וא"כ לכאורה כיון שבית המדרש (ציבורי) הוא "רשות" לכולם, ולכולם יש רשות ללמוד בו, א"כ נראה מסברא שאין אדם יכול ל"השתמש" בביהמ"ד, בצורה שמזיקה ומפריעה לאחרים. הגע בעצמך וכי אם יבוא אחד ויטען שאין הוא יכול להתרכז בלימודו כלל, אלא אם כן ישב על הפתח ממש (מחמת שהוא צריך, אויר/שמש/רוח/לשמוע שירת הציפורים השמט את המיותר, או הוסף את החסר....) בצורה שחוסמת את כל הפתח, וכי יש צד שהוא יכול לטעון כן?!? פשיטא שלא...
א"כ ה"ה לנ"ד, אם אותו אדם לומד בקול רעש גדול, ומפריע לסביבתו, נראה שיש יכולת ביד שאר הלומדים לעכב עליו, שהרי אין לו רשות להפריע לציבור, ברשות משותפת...
ולכן נראה לי שהדין הזה שונה מהנידון בחו"מ סי' קנו בהלכות נזקי שכנים, שהרי שם מדובר בביתו ורשותו, שלכל אדם יש זכות בלעדית על ביתו. ורק מפני תיקון העולם נתנו חכמים זכות לשכנים לעכב על בעה"ב בדברים המזיקים אותם... ובדברים של מצוה לא נתנו חכמים זכות לשכנים למחות בבעה"ב. משא"כ כאן, שזוהי רשות משותפת לכולם, מעיקרא אין לו כלל זכות להזיק לאחרים.
מה עוד שכאן גם שאר האנשים רוצים ללמוד והוא מפריע להם א"כ למה שניתן לזה עדיפות על פני האחרים מאי אולמא האי מהאי??
לכן מסברא גרידא נראה פשוט שאפשר למחות באדם כזה שמרעיש בצורה חריגה מהנורמלי....
תודה על הדברים. מחכים מאוד, במיוחד הסברא מהדין של מגביה קולו בתפילה.
 
שמעתי פעם מעשה שהגרי''ש אלישיב זצ''ל התאכסן באיזה מקום ולמד בקול בלילה, ואחת מהשכנות התלוננה, ולאחר זמן הציעו שידוך ממשפחתה למשפחת הגרי''ש והורה לא לגשת מחמת כן.
מחמת מה? תסביר את דבריך.. האם משום שהיא עשתה שלא כדין?
 
שום לכולם.
שאלה שמעסיקה אותי רבות ועל כן הנני מעלה אותה בפורום הנכבד.
כידוע, ישנם שלומדים בקול רם, בין בבית מדרש הומה ובין בלא הומה. דבר זה מפריע לריכוז של אחרים ( נניח ואנו מדברים על סיטואציה של בית מדרש שלומדים בו ארבעה אננשים, כאשר אחד מהם מגביה קולו באופן המפריע )
לצערי, לא מצאתי סימוך הלכתי המורה להעיר או לגעור. חשבתי לדמות זאת לעניין תפילת הלחש , שם נפסק להלכה שלא יגביה קולו משום שתיטרף דעת הציבור, אך לדעתי זה לא דומה לנושא דידן.
אשמח למידע בנושא.
תודה
לרב יוסף חי סימן טוב יש בזה תשובה באחד מגליונות קובץ בית יוסף.
אולי הרב @בנימין לוריא יוכל להביא את המקור.
 
שום לכולם.
שאלה שמעסיקה אותי רבות ועל כן הנני מעלה אותה בפורום הנכבד.
כידוע, ישנם שלומדים בקול רם, בין בבית מדרש הומה ובין בלא הומה. דבר זה מפריע לריכוז של אחרים ( נניח ואנו מדברים על סיטואציה של בית מדרש שלומדים בו ארבעה אננשים, כאשר אחד מהם מגביה קולו באופן המפריע )
לצערי, לא מצאתי סימוך הלכתי המורה להעיר או לגעור. חשבתי לדמות זאת לעניין תפילת הלחש , שם נפסק להלכה שלא יגביה קולו משום שתיטרף דעת הציבור, אך לדעתי זה לא דומה לנושא דידן.
אשמח למידע בנושא.
תודה
הרב הראשי השיב על שאלה זו באגרות השקפה ומוסר

@לימוד בקול רם כשמפריע לאחרים​

בס"ד, ‏כ"ד אייר תשע"ה

לכבוד היקר שוקד באהלה של תורה, כש"ת ה"ה מנחם ורון יצ"ו

שלום רב,

לשאלתו אודות א' שלומד בקול רם בניגון, ופעמים אף בדפיקות על הסטנדר בריתחא דאורייתא, והדבר מפריע ללומדים להתרכז ומסיח דעתם, ורוצה לחלק שאם ביהמ"ד מלא וצעקותיו לא נשמעות, וגם אם נשמעות לא מבינים דבריו, מותר, אבל במקום שאין כ"כ הרבה אנשים וכל צעקה נשמעת היטב בכל ביהמ"ד, יש להעיר לו שילמד בלחש או שישנה מקומו.

הנה מבואר בספר ילקוט יוסף הלכות תפלה כרך א' (סי' ק"א סעיף א') שחז"ל למדו ממה שנא', וחנה היא מדברת על לבה, רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע, מכאן למתפלל שיחתוך בשפתיו, אבל אסור להגביה קולו בתפלת הלחש, וכ"פ בש"ע (סי' ק"א סעיף ב'), וכתב שם שאם אינו יכול לכוין בלחש מותר להגביה קולו, במה דברים אמורים ביחיד, אבל בציבור אסור, שיבוא להטריד את הצבור מקולו ע"כ, וכתב בביאור הלכה אם אינו יכול לכוין בלחש ילך ויתפלל בביתו בקול (פרישה) ומ"מ האידנא אין לנו להורות היתר זה להתפלל ביחיד ולעורר הכוונה שילמדו ממנו אחרים, אם לא גדול הדור ומפורסם שמעשיו לש"ש כ"כ הפמ"ג, וע' בילקו"י שם בהערה שמוכח מהגמ' (סנהדרין י"ח) יתיב רבי וקא דריש, והריח ריח שום, אמר מי שאכל שום יצא, ומסתבר בודאי שהוא לא נתכוין לצער אחרים, כי אם להבריא את גופו, כמבואר (ב"ק פ"ב.) ה' דברים נאמרו בשום וכו', ובכל זאת ביקש רבי שיצא כדי שלא להפריע לאחרים, וכן אמרו (ביומא נ"ג:) שהכהן הגדול לא היה מאריך בתפלתו, כדי שלא להבעית את ישראל, הרי שהכה"ג היה מוותר על העונג הרוחני שלו כדי שלא להפריע לישראל, למרות שחשובה לו התפלה בקודש הקודשים ביוה"כ.

ודנו האחרונים בכיו"ב, בחולה נפילה הבא להתפלל בבה"כ, ופעמים שמקבל התקף בבה"כ ומפריע לאחרים, האם עדיף שיתפלל ביחיד, ע' בשו"ת חתם סופר (יו"ד סי' ז') שפסק שיתפלל ביחיד, ומזה כתב לדון בת"ח שלומד בקול רם בביהמ"ד, ומפריע בלימודו לאחרים להתרכז בלימודם, אם יכולים למנוע ממנו ללמוד בקול רם וע"ש מ"ש בזה.

ובישיבות נהגו להתפלל קצת בקול חוץ מתפלת י"ח, כדי לעורר את הבחורים לכוון בתפלה, ועל כן בישיבה שרגילים בכך לא יעיר לחבירו, אא"כ הוא מרים את קולו יותר מדי, בזה יכול להעיר לו שינמיך קולו, או שיעבור למקום אחר, ובמקומות שלא רגילים להרים את הקול בתפלה, וכגון בהרבה בתי הכנסת הספרדים, ורק הש"צ מרים קולו כדי שידעו כל הציבור היכן אוחז, שם לא ירים קולו, ויתאים עצמו לציבור. וה"ה בלימוד התורה שבישיבות שרגילים בכך ויש ציבור גדול לא יעיר לחבירו. אך אם במקום שאין ציבור גדול וזה מפריע אה"נ יעיר לו שינמיך קולו או שישנה מקומו, והכל יעשה בדרכי שלום ויעיר לו בנחת, ולא על כל הרמת קול יעיר לו, אלא א"כ זה נמשך ומפריע הרבה, והכל לפי הענין.

וראה בשו"ת שבט הלוי (חלק ז סי' רכד) לגבי גדר גזל שינה, דלכאו' לא שייך בזה גזל, אלא רק שמבטל את טובת חבירו, ודבר זה אסור כדאיתא בב"ב (דף כ: ובחו"מ סי' קנו). וע' ברכות (ו:) גזלת העני בבתיכם לענין גזלת ברכת שלום, וי"ל. וע' בתוספתא (ב"ק פ"ז). ולענין ת"ח שלומד בביהמ"ד, לכאורה לא הותר לו להגביה קולו כל כך עד שיפריע את השינה כל הלילה לשכנים, כי אפשר ללמוד בקול גם בלא הפרעה לזולת, ועסק תשב"ר שאני. ואם יש חולים בסביבה, הלא מבואר בחושן משפט דצריך לחשוש להם, וכהיום יש הרבה כיו"ב שגזילת מנוחתם היא גזילת בריאותם.

ובמשנה הלכות (חלק יב סי' תמג. חלק יד סי' קצט, סי' ר) כתב לחלוק ע"ד הרב שבט הלוי, והעלה דאפי' הרבה ת"ח הלומדים בביהמ"ד דרך לימודם בקול שמעורר השכנים, אין בזה איסור, כל שהוא דרך לימוד, ואינו מתכוין להפריע. וה"ה הלומד בביתו, דאע"פ שמעורר השכנים, מותר ומצוה קעביד, ואם ישמעו אחרים ויעמדו וילמדו גם הם, תע"ב. עכ"ד.

וכעין זה הביאו בשם החזו"א, במעשה שהיה בתלמיד ישיבה שחשקה נפשו בתורה, ולמד בישיבה בקול רם והשכנים מסביב מחו בידו, והורה החזו"א שאי אפשר למחות בידו, כי אין התורה נדחית מפני גזל שינה. [חשוקי חמד ב"ב כא.]. מ"מ יש להשתדל להתרגל ללמוד בנחת ולא בקולות וברקים, בעת כזו.

בברכת התורה

יצחק יוסף
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון