• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מתפלל בקול רם

קורסיה

Well-known member
נפסק בשולחן ערוך חושן משפט סימן קנו סעיף ג- וכן יש לו ללמד תינוקות ישראל תורה בתוך ביתו, ואין השכנים יכולים למחות בידו ולומר לו אין אנו יכולים לישן מקול התינוקות של בית רבן. והוא הדין לכל מילי דמצוה, שאינם יכולים למחות בידו. ע"כ. וראיתי שדנו פוסקי זמנינו על מי שלומד בקול ומפריע לשכנים שפסקו שאין יכולים למחות בהם (משנה הלכות חלק יד ס' ר. עטרת פז ח"א כרך ב יו"ד ס"ט. והגר"י זלברשטיין בקובץ אורייתא חלק כ עמ' רלג) והוסיף שכך הוי עובדא עם החזו"א שפסק שא"א למחות במי שלומד בלילה בקול ומפריע לשכנים לישון.
אך נפשי בשאלתי, בעניין אחד המתפלל בקול רעש גדול באופן שמפריע לכל מתפללי בית הכנסת, כפשוטו ממש. וטוען שעושה כן כי קשה לו להתרכז, אך בפועל הוא מפריע לריכוז של כולם. וכך הוא נוהג גם כשלומד תורה. ואף היו פעמים כשהתחילו בבית הכנסת פתח אליהו ופיטום הקטורת שלפני מנחה והוא למד בקול גדול, בטענה שהתפילה מתחילה באשרי. וכמעט בכל בית כנסת שהוא הולך לשם רבים אתו המתפללים והגבאים ומעירים לו הרבה.
האם באמת אפשר למחות בידו, בטענה שעד כאן לא אסר הש"ע אלא במציאות נורמלית. אך במקרה שאדם ממש צועק את התפילה, וכל שהחזן יתפלל יותר בקול רם, גם הוא יוסיף לצעוק. דאולי הוי כמזיק. ועוד שבידו למצוא לעצמו פתרונות כמו שהציעו לו לשים אטמי אוזניים וכד'.
 
נפסק בשולחן ערוך חושן משפט סימן קנו סעיף ג- וכן יש לו ללמד תינוקות ישראל תורה בתוך ביתו, ואין השכנים יכולים למחות בידו ולומר לו אין אנו יכולים לישן מקול התינוקות של בית רבן. והוא הדין לכל מילי דמצוה, שאינם יכולים למחות בידו. ע"כ. וראיתי שדנו פוסקי זמנינו על מי שלומד בקול ומפריע לשכנים שפסקו שאין יכולים למחות בהם (משנה הלכות חלק יד ס' ר. עטרת פז ח"א כרך ב יו"ד ס"ט. והגר"י זלברשטיין בקובץ אורייתא חלק כ עמ' רלג) והוסיף שכך הוי עובדא עם החזו"א שפסק שא"א למחות במי שלומד בלילה בקול ומפריע לשכנים לישון.
אך נפשי בשאלתי, בעניין אחד המתפלל בקול רעש גדול באופן שמפריע לכל מתפללי בית הכנסת, כפשוטו ממש. וטוען שעושה כן כי קשה לו להתרכז, אך בפועל הוא מפריע לריכוז של כולם. וכך הוא נוהג גם כשלומד תורה. ואף היו פעמים כשהתחילו בבית הכנסת פתח אליהו ופיטום הקטורת שלפני מנחה והוא למד בקול גדול, בטענה שהתפילה מתחילה באשרי. וכמעט בכל בית כנסת שהוא הולך לשם רבים אתו המתפללים והגבאים ומעירים לו הרבה.
האם באמת אפשר למחות בידו, בטענה שעד כאן לא אסר הש"ע אלא במציאות נורמלית. אך במקרה שאדם ממש צועק את התפילה, וכל שהחזן יתפלל יותר בקול רם, גם הוא יוסיף לצעוק. דאולי הוי כמזיק. ועוד שבידו למצוא לעצמו פתרונות כמו שהציעו לו לשים אטמי אוזניים וכד'.
במחילה שאני נכנס במדור זה של שאל את הרב, רק מראה מקום אני שהאריכו בזה כמה רבנים בקובץ בית יוסף בשנת תשע"ה כמדומני. בעניין הצינתוקים. אפשר לבקש ממנהל המערכת הוא יוכל ודאי לומר לכם היכן במדוייק...
 
שלום וברכה

אין רשות לאחד ממתפללי בית הכנסת להגביה קולו ביותר בשעת תפילה, באופן שמפריע כוונת החזן או מתפללי בית הכנסת, אלא יש לו להתפלל או ללמוד בקול שאינו מפריע שאר מתפללי בית הכנסת.

וכן כתב הלבוש (סימן קנו ס"ג) אחד מבני המבוי שאינו מפולש או מבני חצר השותפין שבא ליעשות מלמד תינוקות של ישראל התורה, אין השכנים יכולים למחות בידו ולומר לו אין אנו יכולין לישן מקול התינוקות של בית רבן, דאדרבה מצוה עליהם להושיבן, והוא הדין לכל מילי דמצוה שאינם יכולין למחות בידו, כגון לחלק שם צדקה או להתפלל בעשרה. ונראה לי דוקא בני המבוי או בני החצר שדרים יחד במבוי אחד או בחצר אחת ואינם דרים יחד בחדר אחד או בבית החורף אחד, אבל אותם הדרים בבית חורף אחד כנהוג בהרבה מקומות במדינות אלו מחמת שיש להם דוחק דירה, נראה לי ודאי שכל אחד יכול למחות חבירו אפילו להיות מלמד תינוקות של ישראל תורה באותו בית החורף שהוא דר שם עמו, שזה ודאי אין דעת רוב העולם סובלתו ועל דעת זה לא נשתתף עמו בדירה זו אם לא שהתנו מתחלה, נ"ל. והביאו הפתחי תשובה (חושן משפט סימן קנו ס"ק ב), ובפתחי חושן (ח"ה עמוד תמג).

בברכה רבה
 
במחילה שאני נכנס במדור זה של שאל את הרב, רק מראה מקום אני שהאריכו בזה כמה רבנים בקובץ בית יוסף בשנת תשע"ה כמדומני. בעניין הצינתוקים. אפשר לבקש ממנהל המערכת הוא יוכל ודאי לומר לכם היכן במדוייק...
קובץ בית יוסף גיליון ל"ב, כסלו תשע"ז.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון