• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לימוד הלכות שבת בעמקות

שלום רב, אני תלמיד שיעור ב' בישיבת הסדר.
ברצוני ללמוד הלכות שבת בעמקות, לפי פסיקתו של מרן, ואשמח להכוונה לדרך הטובה ביותר לכך. הכיוון שלי כרגע הוא שו"ע, משנ"ב, ואז עוד ספר להתאים את ההלכה לפי מרן.
אשמח לקבל הכוונה והמלצה לגבי הספרים השונים ושיטת הלימוד הרצויה. כמו"כ, האם יש צורך בללמוד מסכת שבת במקביל, או שלא ממש (כיוון שאני מעדיף להשקיע במסכת הישיבתית).
בתודה מראש.

נ"ב, ניסיתי בעבר ללמוד בילקו"י לבד. היה חסר לי המקורות הראשוניים, וההרחבה שם לפעמים מבלבלת כי היא יותר מדי (ב"ה).
 
ב"ה
שלום וברכה,
אם ברצונך ללמוד הלכות אלו 'בעמקות', לפע"ד א"א לוותר על סוגיות הש"ס והראשונים הבסיסיים המובאים בבית יוסף,

ולכן עצתי לך שבכל סימן תראה קודם את עיקר הסוגיא בגמרא, (תראה בב"י מהם הסוגיות השייכות לסימן, ואותם ללמוד),
ואח"כ את התוספותים השייכים לסימן, את כל דברי הרי"ף והר"ן על הסוגיא, הרא"ש, הרמב"ם ונושאי כליו העיקריים (המ"מ, כס"מ, הג"מ), ואת הטור.
[זה אולי נראה הרבה אבל ממש לא כמו שזה נראה, אחר הגמ' ותוס', וכ"ש אחר דברי הר"ן, כבר יתר הראשונים זה בנקל, זה כמעט חוזר על עצמו בשינויים קלים. לא צריך להתפלפל יותר מדי, רק לראות כל ראשון איך מציג הדברים ועל איזו שיטה בסוגיא הוא נמנה, ולהתקדם, ע"מ להגיע אל דברי הבית יוסף אחרי שראית את הגמ' והראשונים הבסיסיים. המגמה בלימוד הגמ' והראשונים בזה אינה אלא לקבל את צורת הסוגיה לשיטותיה ע"מ להבין את השיח הנכון והמדוייק בבית יוסף ובאחרונים הדנים בדעת הש"ע והרמ"א].

אח"כ תעבור לבית יוסף ודרכי משה, ש"ע והגהת רמ"א, משנ"ב,
אח"כ תראה בחזו"ע כל הלכות למעלה השייכות לסימן, ואח"כ במקורות של החזו"ע לפי הענין תראה מה תופס אותך, מה לא מסתדר לך לפי מה שלמדת עד כה, איזה נידון נראה משמעותי וחסר לך, וכדומה, ותלמד אותם בחשק נמרץ. כל שאר המקורות אינם מוכרחים אם אתה לא מוצא בהם ענין כרגע.
אח"כ אותו דבר תעשה בילקו"י, שתראה כל ההלכות למעלה השייכות לסימן, ואח"כ במקורות תראה מה תופס אותך, מה לא מסתדר לך, איזה נידון משמעותי, וכדומה, ותלמד בחשק נמרץ. ואם תעשה כסדר הזה, הכל ירוץ לך, זה לא יקח זמן, כי הכל מסודר בראש מהמסד ועד הטפחות בס"ד.

אגב אוסיף מה שאני רגיל לומר, שבלימוד מסודר של הלכות שבת מהסוגיות ועד הילקו"י עם המקורות, לענ"ד עדיף הילקו"י מהדו"ק, שהוא יותר ממוקד על הסימן, וגם יותר מתומצת, אבל יש ללמוד אותו בעיון ודקדוק, ופעמים לפתוח את המקורות שעליהם דן כדי להבין רחב יותר, כי הוא מתומצת ודקדק הרבה בלשונו, ויש להוציא מהמקורות שם תילי תילים של הלכות, תובנות, ונידונים שונים. ורק אחר הלימוד בילקו"י מהדו"ק באופן מסודר, יש לפנות לילקו"י מהדו"ב ללקט יהלומים ופנינים לפי הענין, וכשיש הסתעפויות בדרך אגב שאינם תופסות אותך לפי הענין, פשוט לדלג אותם, כי הם חשובים לעצמם, (אם בשביל הרחבות ובירורים שונים בדינים שונים, ואם בשביל ליישב קושיות וטענות שהקשו על הפסקים מחכמי הדור, ואם בשביל פולמוסים שונים שנידונו לאחרונה והובאו כבדרך אגב), אבל אינם מוכרחים למי שלומד הלכות אלו בעיון על הסדר.

ובטוחני שאם תעשה כן, תעלה ותפרח ותשגשג ותצליח, ותראה ברכה גדולה בלימודיך.

בברכה רבה,
יגדיל תורה ואדיר!
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון