מתוך ה'מגדלות מרקחים':
מימינו אש דת למו (לג ב)
בספרי כאן פיסקא שמ"ג, מה אש כל המשתמש בו עושה בגופו רושם, אף תלמידי חכמים שעמלים בתורה נכרים בין הבריות בהילוכם ובדיבורם ובעטיפתם בשוק. ובתענית י: איתא "לא כל הרוצה לעשות עצמו תלמיד עושה", ופירש רש"י שלא כל הרוצה להתנהג עצמו במדת תלמיד בחלוקו ובמטתו ולהתנאות בסודר של תלמידי חכמים ושאר דברים עושה, דלא כל הרוצה ליטול לו את השם יטול. ויש לבאר לפי דברי הספרי הנ"ל, דהת"ח צריך להיות נבדל וניכר, ולכן אין רשות לע"ה להדמות לו.
והנה מה שכתב רש"י שרוצה להתנהג במדת תלמיד "בחלוקו ובמטתו", היינו כדאמרינן בבבא בתרא נז: ונח. חלוק של ת"ח כיצד כל שאין בשרו נראה מתחתיו טפח, מטה של ת"ח כיצד כל שאין תחתיה אלא סנדלין וכו' ושל עם הארץ דומה לאוצר בלום. וקשה איך שייך איסור לנהוג כת"ח "במטתו", הרי הטעם שת"ח אינו מניח דברים תחת המטה פירשו הרשב"ם ורבינו גרשום שם, משום דאמרינן בפסחים קיב. שרוח רעה שורה על מאכלים וכלים שתחת המטה, וא"כ קפידא זו שייכת בכל אדם, ונהי שעמי הארץ אין מקפידים על זה, מ"מ אם עם הארץ בא לעשות כדין וכי אסור לו, וצ"ע.
מימינו אש דת למו (לג ב)
בספרי כאן פיסקא שמ"ג, מה אש כל המשתמש בו עושה בגופו רושם, אף תלמידי חכמים שעמלים בתורה נכרים בין הבריות בהילוכם ובדיבורם ובעטיפתם בשוק. ובתענית י: איתא "לא כל הרוצה לעשות עצמו תלמיד עושה", ופירש רש"י שלא כל הרוצה להתנהג עצמו במדת תלמיד בחלוקו ובמטתו ולהתנאות בסודר של תלמידי חכמים ושאר דברים עושה, דלא כל הרוצה ליטול לו את השם יטול. ויש לבאר לפי דברי הספרי הנ"ל, דהת"ח צריך להיות נבדל וניכר, ולכן אין רשות לע"ה להדמות לו.
והנה מה שכתב רש"י שרוצה להתנהג במדת תלמיד "בחלוקו ובמטתו", היינו כדאמרינן בבבא בתרא נז: ונח. חלוק של ת"ח כיצד כל שאין בשרו נראה מתחתיו טפח, מטה של ת"ח כיצד כל שאין תחתיה אלא סנדלין וכו' ושל עם הארץ דומה לאוצר בלום. וקשה איך שייך איסור לנהוג כת"ח "במטתו", הרי הטעם שת"ח אינו מניח דברים תחת המטה פירשו הרשב"ם ורבינו גרשום שם, משום דאמרינן בפסחים קיב. שרוח רעה שורה על מאכלים וכלים שתחת המטה, וא"כ קפידא זו שייכת בכל אדם, ונהי שעמי הארץ אין מקפידים על זה, מ"מ אם עם הארץ בא לעשות כדין וכי אסור לו, וצ"ע.