לעתיד לבוא יחזרו כל האומות ללשון הקודש

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
על כן קרא שמה בבל כי שם בלל ה' שפת כל הארץ (יא ט)

במדרש תנחומא סי' י"ט וברבינו בחיי שמות ל' י"ג איתא, שלעתיד לבוא עתידין כל האומות לחזור ללשון הקודש, שנאמר כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם שם ה' לעבדו שכם אחד. והביאור פשוט שהרי מתחילת הבריאה היה רק לשון הקודש, ומשום חטא דור הפלגה בלל ה' שפתם לשבעים לשון כדי להפיצם משום שמרדו בהקב"ה, א"כ לעתיד לבוא שיחזרו כולם לקרוא בשם ה', שוב אין צורך בהך בלילת הלשון, ואדרבה עדיף טפי שיהיו כולם שפה אחת ודברים אחדים לעבוד את ה', לכן יסתלק העונש של בלילת הלשון ויחזור העולם לתיקונו הראשון ומצבו האמיתי שיש רק לשון הקודש בלבד.

ובזה יש לבאר הכתוב (ישעיהו יא יא), "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו אשר ישאר מאשור וממצרים ומפתרוס ומכוש ומעילם ומשנער ומחמת ומאיי הים". וצריך ביאור למה נקראת בבל בכתוב זה בשם "שנער", אשר אינו מורגל בכתבי הקודש, כי כמעט בכל המקומות נקראת "בבל" ולא "שנער".

אלא כיון דהכתוב מדבר שם לעתיד לבוא, כמפורש בכתובים קודם לכן "ויצא חוטר מגזע ישי" דהיינו המשיח, "כי מלאה הארץ דעה כמים לים מכסים", וגם האומות ידרשו את ה' כדכתיב שם "אליו גוים ידרושו", אם כן תחזור שוב הלשון של כולם ללשון הקודש, ושוב בטל טעם קריאת בבל בשם "בבל", שהוא משום "כי שם בלל", והרי כבר נתבטל ענין זה. על כן נקראת בשם "שנער", על שם ששם ננערו מתי מבול כמבואר ברש"י לעיל ו' י"ז, שענין זה ישאר גם לעתיד לבוא, שהרי דור המבול אינן חיים אף בתחית המתים כדאיתא בסנהדרין קז: ובתוספתא שם.​
 
חזור
חלק עליון