• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לקיחת כדור בתענית

קורסיה

Well-known member
בחזו"ע ארבע תעניות עמ' ל' פסק שמי שיש לו כאבי ראש (בילקו"י עמ' קי הוסיף כאבי ראש 'חזקים') מותר לו לבלוע כדור בלי מים, ואם א"א בלא מים מותר עם מעט מים. ובהערה הסביר משום שמעיקר הדין פטור הוא מן התענית. ע"ש.
ובעמ' רעט בסוף העמוד, כתב הרב שחולה שעליו לבלוע כדורים לרפואתו, וא"א לו לבולעם בלי מים, ישתה פחות פחות מכשיעור. והרב ציין בשני העמודים לספר נטעי גבריאל. ובילקו"י עמ' תכא הוסיף שכיון שאינו חולה חייב להתענות.

האם גם מי שיש לו כאבי ראש צריך לשתות את הכדור פחות מכשיעור בדוקא?

ועוד, אם מדובר באחד שפטור מן התענית לגמרי, מדוע מותר לא להמשיך להתענות?

ועוד, אם צריך לשתות לרפואתו, מדוע להגדירו כחייב בתענית, הרי יש לו מחלה מסויימת ולמה לא יהיה פטור?

אשמח גם לתשובת הגאון @הרב שמעון ללוש שליט"א
 
ב"ה
שלום וברכה,

בליעת גלולה מצד עצמה, שאין ממנה הנאת טעם וכדומה, נקראת "שלא כדרך הנאה", ולכן יורדת דרגת החומרא שלה, שמהתורה אינה נחשבת אכילה, ומדרבנן נחשב אכילה. אבל עדין אסורה בתענית מדרבנן על כל פנים.
אלא שכשסובל מכאבי ראש, או זקן וחלש וכיו"ב, שיש להם צער, במקום צער לא גזרו חכמים, ולכן אפשר לעשות איסור דרבנן כזה כדי להקל מעליהם את הצער, וזהו היסוד להיתר לבלוע כדור נגד כאבי ראש, אף בלא מים.

ואם א"א לבלוע בלא מים, כאן נכנס נידון חדש, אם להתיר שתיית מים שמצד עצמה איהו מורידה את הצער, אבל בזכותה אפשר לבלוע הגלולה להוריד הצער, ועל זה מביא מרן זצ"ל מהערת הרב באר משה בנטעי גבריאל, שדיבר על חולה, וכתב שאם א"א בלא מים מותר לבלוע עם מים, וביאר שם "משום שלדעת הרב יפ"ל ח"ב אות ג בשם הבשמים ראש סי' רפ אפילו חולה שאין בו סכנה פטור מתענית ט"ב, על כן כדור עם מים מעט אין לאסור, וכן שרי להחולה לשתות דבר מר לרפואה מעט מעט כשיעור, כן דרכי להורות בשאלות אלו", עכ"ל.
ויש להבין כוונת מרן זצ"ל בזה בשני אופנים.
א. דמשמע שלשיטתו של הרב באר משה חולה שאב"ס צריך להתענות, אלא שכיון שיש פוטרים לכן הוא מתיר מעט מים עכ"פ. ולפ"ז מדבריו כנראה למד מרן זצ"ל לדידן שחולה שאב"ס פטור מתענית, אבל עדין תהיה נ"מ למי שסובל מכאבי ראש אבל מתחזק והולך כבריא, שאנו מתירים לו גלולה שאסורה מדרבנן כיון שהוא במקום צער, א"כ נתיר לו גם המעט מים בשביל הגלולה היכא דא"א. ועוד ציין לאגרו"מ, שגם הוא דיבר בחולה גמור ביוה"כ שהתירו לו הרפואה כדי שלא יבא לידי סכנה, והעלה שאם א"א בלא מעט מים נתיר לו אף במעט מים. ורואים שבשניהם ציין רק לעיקרון שאם התרנו הגלולה, א"כ היכא דא"א נתיר גם המעט מים.
ב. וזה נראה עיקר, דמ"ש הרב באר משה בלשונו לשון "חולה", לא דוקא, אלא קאי על דברי המחבר נטעי גבריאל שכתב בסתמא "מותר ליקח תרופות לצורך רפואה אם הם מרים בלא מים", וא"ז כתב להעיר "ואם א"א להחולה לבלוע הכדורים המרים בלא מים" וכו', כלומר זה הנוטל כדורים, וקראו חולה מצד שצריך לכדורים, לא מצד שמוגדר כחולה הפטור מן התענית. ולפ"ז מ"ש שלפי היפ"ל בשם הבשמים ראש פטור, הוא על חולה ממש רק שאין בו סכנה, אבל ממנו למד שאם חז"ל פטרו החולה אפילו שאב"ס, א"כ כאן אף שאינו ממש חולה לא נחמיר עליו במעט מים פחות מכשיעור ע"מ לבלוע הגלולה להקל צערו.

ומעתה מ"ש בחזו"ע עמ' רעט בשם הרב אמת ליעקב קמנצקי, והרב באר משה הנ"ל, שחולה שעליו לבלוע כדורים לרפואתו וא"א בלא מים ישתה פחות פחות מכשיעור אתי שפיר, שהן הן דברי הרב נטעי גבריאל. ובאמת שהמעיין במקור הדברים באמת ליעקב מתפלא, שהערתו חוזרת על לשון הש"ע "חולה שהוא צריך לאכול א"צ אומד" וכו', ועל זה כתב חולה שצריך לבלוע כדורי רפואה בט"ב ואינו מסוגל בלא מים, ישתה פחות מכשיעור משקין, ע"כ. והוא פלא, אולם להאמור אתי שפיר, שמבאר לשון זו על המתחזק והולך כבריא, אלא שצריך לאיזה כדורים, ואינם משפיעים כלל על תפקודו ובריאותו, וקראוהו חולה לענין שנוטל כדורים ותו לא.
וזה בדיוק מה שהוסיף בילקו"י במוסגר "אבל כיון שאינו בגדר חולה חייב להתענות, אף שבפתיחת ההלכה כתב "חולה שעליו לבלוע כדורים לרפואתו", אלא ודאי כדאמרן, שאינו "בגדר ההלכתי" של חולה, אף שנוטל כדורים וקרוי לענין זה חולה.

כך נלע"ד לפרש דברי מרן זצ"ל בס"ד.

וכעת אגש לעיקר שאלותיו המחכימות:
א. לכאבי ראש בלבד אם מוכרח מים ישתה פחות מכשיעור, שהרי אינו בגדר הלכתי של חולה וחייב בתענית, ורק להקל צערו ברפואה התירו.
ב. מדובר במי שחייב בתענית וכמו שנתבאר בס"ד.
ג. כל שהוא מתחזק והולך כבריא, וגם אין לו חולי שמגדיר במהותו את הגוף כלא תקין, כלומר שגם אם לא יטפלו בו בכלל, והוא במצב חולה, זה לא יגרור לחולשה והרחבת החולי לתחומים אחרים, זאת אומרת תקינות הגוף אינה תלויה בזה, כמו למשל פצע באצבע שלא יטפלו בו לצורך הענין, או דלקת קלה במקום מסויים בגוף ברמה שהכוחות הגוף הטבעיים שה' ברא יכולים להתגבר עליה באופן טבעי, וכדומה, או שהרחבת החולי על ידם יכול להיות רק לאחר שנים ארוכות של הזנחה, כך שהיחס לזה אינו כגוף עם מערכת רעועה, אלא כרגע תקינות הגוף בכלליות עומד כעת על עמדו מצד עצמו באופן יציב גם בלא הכדורים, לכן אינו מוגדר בהלכה כחולה, וחייב בתענית, אלא שמותר לו ליטול את הכדורים, ע"מ להמשיך ברפואה ולא להפסידה כדי שלא יבא לצער גדול מזה. אבל סתם דלקת פנימית או חולי פנימי, כמו בלוטת התריס, סכרת, וכל כיו"ב, אפילו שמתחזקים והולכים כבריאים, מ"מ הגוף ללא הכדורים חלילה יסוג אחור בכל תקינותו בזמן קצר, וזה אומר שהגוף במצב חולה ולא במצב בריא. והנלע"ד כתבתי בס"ד.

בברכה רבה
 
ייש"כ גדול מאוד לרב על התשובה הנפלאה!
ההני להוסיף עוד שאלה שעלתה בס"ד
בילקוט יוסף ארבע תעניות כתב כמה פעמים שאם אדם אוכל או שותה מאכלים ומשקים מרים יכול לאכול ולשתות בלי הגבלה (במקרים מסוימים) ולא איבד תעניתו (ע"ש עמ' קיג, קיד, קיז, קלג).
מה המקור שיכול לאכול או לשתות בלי הגבלה, גם במקרים המדוברים שם, שאינו חולה ממש וכד', לכאורה יהיה מותר לו לאכול פחות מכשיעור. ועוד, שנראה מדברי הרב בעמ' קיז ד"ה והנה, שגם לא איבד תעניתו. וצ"ע שהרי בריב"ש שהרב הביא איתא שפחות מכשיעור לא אבד תעניתו דמ"מ מתענה הוא אלא שעשה אסור שאכל חצי שעור במזיד. כלומר שפחות מכשיעור עדיין נקרא מתענה. אך אם שותה הרבה משקים מרים על אף שאין בהם הנאה מ"מ הוא כבר לא מתענה?
 
איך שהבנתי את הרב, שדברי החזו"ע עמ' ל' קאי על אחד שאינו חולה ממש אלא שרק צריך לקחת כדורים. אך לפי זה מה כוונת מרן שכתב שם - שמעיקר הדין פטור הוא מן התענית. ומשמע שמדובר בחולה ממש שפטור.

ואפשר לפרש, שבאמת אם ירצה לפטור עצמו מן התענית רשאי משום שכרגע מוגדר כחולה שאין בו סכנה מרוב כאביו. אך כיון שאין לו מחלה ממש, ויודע שיעזור לו הכדור להרגיע את מכאוביו, רשאי לקחת כדור ולהמשיך בתעניתו (שכידוע בכאבי ראש אין כ"כ צורך באכילה אלא בעיקר שתיה). ומה שהתיר לקחת הכדור עם מעט מים, צריך להעמיד דבריו לפי מש"כ בהמשך לגבי ט"ב, שמעט מים היינו פחות מכשיעור.
 
חזור
חלק עליון