• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לשון הרע, ההבדל בין החפץ חיים לרב הראשון לציון הרב יצחק יוסף

כתבתי כבר, ביקשתי סרטון או מקורות לדבריו.
עם כל הכבוד והאמון שיש לי לכל אחד כאן שנשמע בקיא בדברי רבינו ובחזקת אדם כשר וירא שמים אני לא אנהג לקולא במילי דאורייתא על סמך מה שאמרו בפורום בלבד. ושוב, כולם מוחזקים אמינים פשוט בעניינים הללו, לענ"ד, צריך לראות זאת בדברי הרב (או את הרב עצמו מדבר) ואני לא זכיתי
לא מובן לי על מה הויכוח, הדברים מופיעים בשו״ת ראשון לציון. עיין שם ותרווה צמאונך.
 
כתבתי כבר, ביקשתי סרטון או מקורות לדבריו.
עם כל הכבוד והאמון שיש לי לכל אחד כאן שנשמע בקיא בדברי רבינו ובחזקת אדם כשר וירא שמים אני לא אנהג לקולא במילי דאורייתא על סמך מה שאמרו בפורום בלבד. ושוב, כולם מוחזקים אמינים פשוט בעניינים הללו, לענ"ד, צריך לראות זאת בדברי הרב (או את הרב עצמו מדבר) ואני לא זכיתי
אף אחד לא אמר לכבודו לסמוך עליו. כמדומני שהמעלה האדירה של הפורום הזה שכולו מלא מקורות, בדר"כ ממש סריקות של מכתבים או ספרים. ומיעוט פעמים הפנייה למקום אחר. וכמדומה שזה מה שחברי הפורום אמרו, שזה כתוב בספרי הרב במקומות השונים, עיין, חפש. ותראה שיש אבא לכל ההלכות.
 
ובעוד כמה דוכתי בספריו.
לתועלת הלומדים. ילקוט יוסף תפילה א עמ' יז. תפילה ב עמ' שפג. כפי שציין הרב @בנימין לוריא ילקוט יוסף ימים נוראים עמ' תריג ואילך. (ובילקוט יוסף שיצא בשנת תשע"ו על ר"ה ויוה"כ זה בעמוד תרכו). כיבוד אב ואם עמ' תקלה. שובע שמחות ח"א עמ' מ. ובילקוט יוסף החדש שכולל השכמת הבוקר ותפילה ח"ב עמ' תנג. וח"ג עמ' תתו. פסח כרך ב עמ' קכב. עין יצחק ח"א עמ' שסא ואילך. שו"ת הראשון לציון חלק א חלק אורח חיים סימן טז.
 
1. דעת הרמב"ם היא שדבר הידוע לרבים, מותר לספר אותו, ובתנאי שאין הוא מתכוון לפרסם אותו יותר, אלא מספר את זה לפי תומו.
ויש תנאי נוסף שמביא הח'ח מהראשונים והוא שרק אם נתגלגל הדבר בתוך דיבורו
וכן דבר נוסף לכו'ע שצריך להזהר מאוד שלא להוסיף אפילו מילה אחת שלא היתה

בברכת התורה
 
צריך לציין שיש עוד תנאי להיתר, "דכל ההיתר דאפי תלתא הוא מצד האומר, אבל מצד השומע דהיינו אם הוא יודע את טבע השומע שתיכף כשישמע יקבל דבר זה לאמת על שמעון ויוכל להיות שיוסיף עוד דברים לגנאי עליו, לאדם כזה אסור לומר שום רמז של גנאי על חברו בכל גווני, והמספר לו עובר אלפני עור לא תתן מכשול" (ח"ח הל' לשה"ר כלל ב' סעיף י')
יש לציין עוד שבדברי הח"ח הל' רכילות (כלל ב' סעיף ג') נר' שנוטה יותר לדעת הרמב"ם, ע"ש היטב ודו"ק
 
לא נכון רק אומר שראוי להחמיר אך מביא מפורש את שיטת הרמב'ם בתור דעה שאפשר לסמוך

בברכת התורה
ובאמת כדבריך ראיתי גם בשו'ת הראשון לציון אך במחכ'ת למבואר בח'ח לכאו' לא דק בזה בדעת הח'ח

בברכת התורה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון