• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לתופף על שלחן בשבת

חכם

Active member
ראיתי כעת מאמר של הרב יחיאל אומן בירחון האוצר (גיליון פו) שכותב ככה:
וכעת פש גבן לדון האם דפיקה על השולחן חשיב ככלי שיר או שהוא בכלל הגזירה של סיפוק וטיפוח. דהנה לפי החילוק שביארנו בין המשנה בביצה, שהיא הגזירה הרחוקה, ובין הגמ' בעירובין, ששם מדובר על כלי שיר עצמם, והרי בגמ' בעירובין שם הובאו כמה דוגמאות של השמעת קול בכלים שונים, ובכולם חילקה הגמ' אם נעשה בנעימה כדרך שיר או לא כדרך שיר, ומוכרח שכל השמעת קול בכלי בדרך נעימה הוי ככלי שיר עצמם. וכ"כ המ"ב (סק"א) דלהטיף מים להשמיע קול נעים אסור "דהוי ג"כ ככלי שיר".

וכן מוכיח לשון הרמב"ם שכלל בכלל הגזירה של כלי שיר כל השמעת קול בדרך נעימה, ורק בה"ה כתב את הגזירה הנוספת שאין מטפחין וכו'. וכן השו"ע לא התיר בסי' של"ח אלא להקיש על הדלת כשאינו דרך שיר כלל.

וברמ"א החמיר עוד גם בכל כלי שעשוי להשמעת קול, שאסור אף כשמשמיע קול שלא בדרך שיר. ועי' בביה"ל שביאר דזו דעת רוב הראשונים, ורק הרמב"ם היקל בזה, ותלה גם בזה אם עושה כדרך שיר או לא. ומ"מ כשעושה כדרך שיר, לכו"ע אסור מעיקרא דדינא.
דהיינו הוא רוצה לטעון שכל הקולא זה רק על הגזירה של מחיאת כפיים, אבל בגזירת כל שיר כלול גם תיפוף על השלחן ובזה אין היתר גם בזמן הזה.

למעשה הרבה הרבה נוהגים בזה קולא, בפרט בשמחת תורה.


יש מי מאחרוני זמננו שדן בזה?
 
ראיתי כעת מאמר של הרב יחיאל אומן בירחון האוצר (גיליון פו) שכותב ככה:

דהיינו הוא רוצה לטעון שכל הקולא זה רק על הגזירה של מחיאת כפיים, אבל בגזירת כל שיר כלול גם תיפוף על השלחן ובזה אין היתר גם בזמן הזה.

למעשה הרבה הרבה נוהגים בזה קולא, בפרט בשמחת תורה.


יש מי מאחרוני זמננו שדן בזה?
היה לי מכתב של מרן הרב יצחק שאוסר אני ינסה למצוא אותו פעם שלחתי אותו בפורום
 
שאלה-136701
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר בשבת לתופף עם יד אחת על השולחן כמקצב לשירי שבת? והאם יש הבדל בפעולה זו עם שני ידיים? תודה רבה

תשובה
לא, גם מה ש״נהגו״ אנשים עם זקנים ופאות עבות. לרקוד במעגלים ולמחוא כפים בשבת אסור הוא. כמפורש במשנה בהרמב״ם ז״ל ובשלחן ערוך.
 
הסבר רבי שמעון ללוש
ב"ה
חזק וברוך!
אכן במכתב זה מרן שליט"א מביא דברי הרב אבני ישפה שאוסר לתופף על השלחן בשינוי, ולא משיג עליו, ונראה שכוונתו להביאו להלכה, כמענה לשאלתך, ודלא כפי שהשבתי בעניותי. ולכן חזק וברוך על הדברים.

ועדין צריך לי הקטן עיון, דאחר העיון בשו"ת אבני ישפה שציין שם, (והוא בחלק ג סי' לה אות ז), לפום ריהטאי נראה שכוונתו להשוות בין גזירת כלי שיר לגזירת הכאה על השלחן, ששניהם שונים מגזירת טיפוח וריקוד, ואילו לפי דברי מרן זצ"ל ביחוה דעת וחזו"ע סוכות לענין היתר טיפוח וריקוד בשמחת תורה לעומת איסור כלי שיר בשמחת תורה, ע"ש. ועדין צ"ע בגוף דברי האבני ישפה שם בריש הסימן, ועוד חזון למועד אי"ה.

אולם בודאי שלענין מעשה יש לנהוג כפי המבואר במכתב שצירפת ממרן שליט"א.

בברכה רבה
 
חזור
חלק עליון