ב"ה
שלום וברכה,
מצד שורת הדין, יש תשובה במכתב ממרן הראש"ל שליט"א מלפני כמה שנים, (כעת איני פנוי לחפש),
שהדבר מותר לכתחילה למכור ספרים בשביל לקנות מאגר תורני של אלפי ספרים שיהיה בהם הרבה יותר תועלת לימודית.
דהנה עיקר איסור הורדה מקדושה חמורה לקדושה קלה, הוא בתשמישי קדושה כגון מטפחת של ס"ת לעשותה כיסוי ראש, או נרתיק של תפילין לעשותו כיס מעות, אבל למכור את הספרים וימשיכו ללמוד בהם אינו מורידם מקדושתם.
ועיקר איסור מכירת תשמישי קדושה של ציבור ע"מ לקנות בהם דברים שקדושתם קלה, מבואר בש"ע או"ח סי' קנג, שהאיסור שם הוא מצד שעל דעת כן לא תרמו התורמים, ולכן ע"י החלטת ז' טובי העיר במעמד אנשי העיר מותר, שעל דעת החלטתם ושיקול דעתם תרמו התורמים, ומעתה היחיד שיש לו ספרים ומוכרם אפילו ע"מ לשלם שכר דירה, מצד הדין היה נראה שאין איסור בדבר, אף שאין ראוי כל שיכול להידחק באופן אחר, ואף המחמירים בזה התירו למכור לצורך לימוד תורה או לישא אישה, כמבואר בש"ע שם סעיף י', ע"ש. ולכן גם כאן שמוכר לצורך לימוד תורה שפיר דמי.
אולם זה ודאי, שאין לעשות כזה דבר בלי שאלת חכם שעומד על המקרה מקרוב, מי השואל, באיזה ספרים מדובר (כגון אם הם ספרי יסוד), ומהם רוח הדברים בנידון השאלה, כי התשובה הרצויה בזה עשויה להשתנות מאדם לאדם לפי רוח ההתנהלות הכללית ובפרט ההתנהלות התורנית שלו.
בברכה רבה