• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מאה ברכות לנשים

קורסיה

Well-known member
ידוע מה שפסק מרן זיע"א בהילכות עולם שיש לנשים לברך מאה ברכות
וראיתי שמקשים על כך כמה קושיות-
א) לשון הרמב"ם והש"ע - חייב 'אדם'.
ב) בספר על הכל (אחד מהראשונים) כתב חייב 'האיש' לברך מאה ברכות.
ג) בספר האשכול (ברכות דף צ ע"ב) כתב שדוד המלך תקן לברך מאה ברכות משום שמתו בכל יום מאה 'בחורים'. ומשמע שהתקנה היתה לאנשים ולא לנשים.
ד) הב"י בסימן מו מנה בתוך חשבון מאה ברכות גם מצוות שרק אנשים חייבים כציצית ותפילין .
ה) הרמב"ם (תפילה פרק ז הלכה טו) כתב כמה מקרים שאין שחסר ברכות. וכתב שישלים בפירות וז"ל שם - וכן אם לא נתחייב בשאר הימים בכל הברכות האלו כגון שלא ישן כל הלילה ולא התיר חגורו ולא נכנס לבית הכסא וכיוצא באלו צריך להשלים מאה ברכות מן הפירות. ע"כ. ואם נשים חייבות, מדוע לא נקט מקרה יותר בנשים שחסר להן בכל יום כמה ברכות?
 
לגבי הקושיה של חייב אדם יכול כבודו לראות כמה וכמה דוגמאות גם בפוסקים וגם בש"ע שכתוב אדם וקאי על שניהם. וכן לגבי איש ראה כיוצ"ב בש"ע סי' קצה ביו"ד וכו' וכתבנו על כך בספרינו על טהרה.
לא זכיתי להבין מה הקשר שמתו בחורים ולכן האיש חייב במאה ברכות אטו כל אסון שקורה לגברים נשים לא צריכות להתחזק בהם ואם לא מתו במירון נשים זה אומר שרק הגברים אשמים?? אתמהה.

מהב"י אין ראיה כי הוסיף עוד דברים שחייבים בהם גברים. וז"פ. גם מהרמב"ם אין ראיה דמינא נלמד לכל חסרון שיש ואין הבדל בין גברים לנשים.

ויש להוסיף שעוד הקשו שהרי מרן זצ"ל חייב את הנשים להתפלל תפילה אחת ביום וא"כ היאך שייך במציאות שישיגו מאה ברכות ודבר זה קשה כמעט עד בלתי אפשרי שכל נשואה תתפלל ג' תפילות ביום מלבד שאינה חייבת בכך.

וראה בשלחן המערכת לראש"ל שליט"א מש"כ בזה

בהצלחה
א.א
 
ד) הב"י בסימן מו מנה בתוך חשבון מאה ברכות גם מצוות שרק אנשים חייבים כציצית ותפילין .
כ"כ השבט הלוי חלק ה סימן כג ד"ה ואשר שאל וז"ל:
ואשר שאל אם נשים חייבות בתקנת ק' ברכות, מפשטות דברי הב"י והפוסקים ריש סימן מ"ו דחשבו ק' ברכות של כל אדם וחשבו בחשבון טלית ותפילין וכה"ג ברכות דלא שייכי בנשים ולא כתבו נשים מאי איכ"ל, מכלל שפיטא להו דהתקנה לא שייכי בנשים.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=1415#p=27&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr=

מהב"י אין ראיה כי הוסיף עוד דברים שחייבים בהם גברים. וז"פ.
לא זכיתי להבין התירוץ מה ר"ל ב"כי הוסיף עוד" הרי הוא לא מנה יותר ממאה, אלא רצה להגיע למאה ברכות ובתוך מניין זה מנה דברים דלא שייכי בנשים.
 
נערך לאחרונה:
האמת שרציתי שהרב ללוש יכתוב את תשובתו בנושא, כפי שאמר בטו"ט בקול תבונה
ועוד חזון
 
יש כאן במדור שאל את הרב הרבה שאלות של חברים שלא נענות וחבל למנוע טוב מבעליו גם אם הזמן לא תמיד מאפשר,לדעתי צרכים לחשב מסלול מחדש תשובה לכל שאלה תוך שעה לכל היותר.
נב- כך כל מדור של שאל את הרב המכבד את עצמו נוהג בדרך כלל .
 
...אמר לו רבי ישמעאל: על חינם? מימיך לא באת אשה לשאול לך על נדתה והאיש על נדרו והיית ישן או [סועד], או שמא לא היתה שעה פנויה או שמא לא הניחו השמש ליכנס? אמר לו: בין ישן בין [סועד] (מצויים) [מצווה] היה השמש – כל אדם בל ימנע מלהכנס. אמר לו: ולא על חינם. [אמר לו:] פעם אחת הייתי יושב ובני אדם עומדין עלי [וגס לבי עלי]. אמר לו: כדיי אנו שאנו יוצאין ליהרג" [אבות דרבי נתן נוסחא ב, מא].
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון