מתוך ה'מגדלות מרקחים':
כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך (כב ח)
בספרי פיסקא רכ"ט ממעטים בית התבן ובית הבקר שאינם חייבים במעקה, דאינם נחשבים "בית", והקשה היראים בסי' רל"ד אמאי גרע מבורות שיחין ומערות דג"כ אינן בית ומ"מ נתרבו בספרי לחיוב מעקה מדכתיב לא תשים דמים בביתך.
וחידוש גדול נמצא בפירוש הראב"ד על הספרי, שכתב דהא דנתרבו בורות שיחין ומערות, היינו בורות שיחין ומערות שבתוך הבית, וביאור דבריו דבאמת בעינן "בית" דוקא, והריבוי לבורות שיחין ומערות הוא דלא בעינן דוקא "גגך" אלא הוא הדין שאר תקלות שבבית, אך כל זה כשהם בבית, אבל בית התבן וכו' שאינו בית, באמת אינו חייב במעקה. אמנם הרמב"ם בהלכות רוצח פי"א ה"ד כתב להדיא שגם בור בחצירו חייב במעקה, עי"ש.
וברמב"ם שם נראה דמה שנתרבו בורות שיחין ומערות היינו רק ללא תעשה של לא תשים דמים בביתך, אבל למצות עשה של מעקה לא נתרבו, ועי' חיי אדם כלל ט"ו סעיף כ"ד שאין מברכין על מעקה שלהם כיון דאין בזה מצות עשה.
ולפי"ז לכאורה יש לומר דהמיעוט של בית התבן וכו' הוא רק מהעשה של מעקה, אבל באמת צריך לעשות מעקה מדין לא תשים דמים בביתך, וצ"ע.
עוד קשה דבסוכה ג. אמרינן דבית שאין בו ד' על ד' פטור מן המעקה, ומשמע דפטור לגמרי וגם הלאו של לא תשים דמים בביתך ליכא, ובזה יקשה מאי שנא מבורות שיחין ומערות.
כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך (כב ח)
בספרי פיסקא רכ"ט ממעטים בית התבן ובית הבקר שאינם חייבים במעקה, דאינם נחשבים "בית", והקשה היראים בסי' רל"ד אמאי גרע מבורות שיחין ומערות דג"כ אינן בית ומ"מ נתרבו בספרי לחיוב מעקה מדכתיב לא תשים דמים בביתך.
וחידוש גדול נמצא בפירוש הראב"ד על הספרי, שכתב דהא דנתרבו בורות שיחין ומערות, היינו בורות שיחין ומערות שבתוך הבית, וביאור דבריו דבאמת בעינן "בית" דוקא, והריבוי לבורות שיחין ומערות הוא דלא בעינן דוקא "גגך" אלא הוא הדין שאר תקלות שבבית, אך כל זה כשהם בבית, אבל בית התבן וכו' שאינו בית, באמת אינו חייב במעקה. אמנם הרמב"ם בהלכות רוצח פי"א ה"ד כתב להדיא שגם בור בחצירו חייב במעקה, עי"ש.
וברמב"ם שם נראה דמה שנתרבו בורות שיחין ומערות היינו רק ללא תעשה של לא תשים דמים בביתך, אבל למצות עשה של מעקה לא נתרבו, ועי' חיי אדם כלל ט"ו סעיף כ"ד שאין מברכין על מעקה שלהם כיון דאין בזה מצות עשה.
ולפי"ז לכאורה יש לומר דהמיעוט של בית התבן וכו' הוא רק מהעשה של מעקה, אבל באמת צריך לעשות מעקה מדין לא תשים דמים בביתך, וצ"ע.
עוד קשה דבסוכה ג. אמרינן דבית שאין בו ד' על ד' פטור מן המעקה, ומשמע דפטור לגמרי וגם הלאו של לא תשים דמים בביתך ליכא, ובזה יקשה מאי שנא מבורות שיחין ומערות.