• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

מדוע ספרדי לא יכול להתארח במלון בהשגחה אשכנזית – ולהיפך?

מדוע ספרדי לא יכול להתארח במלון בהשגחה אשכנזית – ולהיפך?​

מומחה הכשרות הנודע, הרב יוחנן רייכמן, מסביר מדוע בני עדות אשכנז אינם יכולים הלכתית לאכול במסעדות, בקייטרינג, בבית מלון ועוד, בכשרות רבנית ספרדית – ולהיפך • אלו ההבדלים ההלכתיים הרבים, התלויים במנהגי העדות
  • הרב יוחנן רייכמן
  • ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד (יולי 14, 2024)
  • פורסם: 20:43
  • עודכן: 20:43
  • 6 תגובות
בימים אלו רבים סוגרים חבילות נופש לקראת בין הזמנים, ושואלים היכן אפשר לנסוע על מי אפשר לסמוך בעניני כשרות. מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מסביר מדוע בני עדות אשכנז לא יכולים לאכול במסעדות בקייטרינג בבית מלון ועוד, בכשרות בני עדות ספרד וההיפך.
א. הספרדים אוכלים חלק אחורי של הפרה (כמו שייטל, פילה, סינטה,) כאשר האשכנזים נוהגים בו איסור. גם אם תרצו לאכול שם חלקי בשר שבני אשכנז נוהגים לאכול כלומר החלק הקידמי עד צלע 12, אבל כל הכלים במטבח – תנורים גסטרונומים, סירים מחבתות סכינים וכו׳ כולם בלועים באיסור.
ב. לדעת מרן הבית יוסף בצק מבושל או מטוגן כמו סופגניות, או ספינג׳ או אטריות, פטורים מהפרשת חלה, האשכנזים מחמירים ומפרישים חלה בלי ברכה. אם כן השמן והכלים לכאורה בלועים מטבל, וכל מה שטוגן בשמן זה אחר כך כגון צ׳יפס או חצילים או שניצלים ועוד, הם אסורים באכילה, כמו״כ אם חיממו בצקים אלו בתנור כל הכלים נאסרים, וטבל לא בטל.
ג. לדעת מרן הבית יוסף מותר לבשל מוצר פרווה למשל אטריות בסיר בשרי בן יומו ולאכול את האטריות עם חלב כאשר לדעת האשכנזים אסור. לדוגמא בבית מלון בצפון, הקונדיטוריה חלבית ואופים שם בורקסים פרווה לארוחה בשרית, שנאכל עם רוטב בשרי.
ד. לדעת מרן הבית יוסף כלי שבא במגע עם אוכל שאינו ראוי לאכילה רק אחרי בישול וכו׳ כמו מגרדת או קולפן שמיועד רק לתפו״א, פטור מטבילה, והאשכנזים מחמירים לטבול בלי ברכה, ואוכלים בכלים שאינם טבולים.
ה. לחמניות מזונות, לדעת מרן הבית יוסף מספיק הרגשת המתיקות, ולדעת הרמ״א צריך רוב מי פירות, אחרת ברכתו המוציא, וכן להיפך אם יש רוב מי פירות אבל לא מרגישים מתיקות לדעת הספרדים ברכתו המוציא ולדעת האשכנזים ברכתו מזונות.
ו. כלים מיוחדים לצליית כבד, לדעת מרן הבית יוסף כלים שנוגעים בכבד בזמן צלייתו לא נאסרים, ולדעת הרמ״א הן נטרפים וצריכים הגעלה, ייתכן שבכשרות ספרדית מבשלים בכלים שעשו בזה כבד והמאכלים אסורים לבני אשכנז.
ז. בישול אחר אפיה בשבת: לדעת מרן הבית יוסף מותר, לדוגמא, פשטידה שאפו אותה בתנור ביום שישי, מותר לחמם אותה בתוך תבשיל רותח (חמין) בשבת, ולדעת האשכנזים נוהגים להחמיר בכל זה כדעת הרמ”א. וכן לדעת מרן מותר להוסיף מלח בישול לתבשיל שמונח על הפלטה בשבת כי המלח עובר תהליך אפיה מלא, ולדעת האשכנזים אסור.
וההיפך:
א. האשכנזים מקילים בבישול גוי שמספיק הדלקת האש ע״י יהודי, כאשר לדעת מרן היהודי חייב גם להניח האוכל על האש, וכן מתירים קילוף שווארמה ע״י גוי כאשר לדעת הספרדים אסור, וברוב עסקי המזון ובפרט בחו״ל נוהגים כדעת הרמ״א בנוגע לבישול.
ב. בשר חלק לדעת הרמ״א אינו כשר לספרדים, למשל שחיטת הרב לנדא עם תוית ״גלאט״ לא טוב לספרדים.
ג. לדעת מרן אסור לאכול דג עם חלב כמו פיצה עם טונה או עם אנשובי וכן יש מוצרי חלב עם ג׳לטין דגים, ולאשכנזים מותר.
ד. לדעת מרן צריך לחתוך כבד לפני הצליה שתי וערב והאשכנזים לא נוהגים כך.
ועוד ועוד,
בבקשה עשו חושבים לפני שהנכם מצטרפים ומתפתים לצאת לנופש בכשרות שלא מתאימה למסורת שלכם.
 

מדוע ספרדי לא יכול להתארח במלון בהשגחה אשכנזית – ולהיפך?​

מומחה הכשרות הנודע, הרב יוחנן רייכמן, מסביר מדוע בני עדות אשכנז אינם יכולים הלכתית לאכול במסעדות, בקייטרינג, בבית מלון ועוד, בכשרות רבנית ספרדית – ולהיפך • אלו ההבדלים ההלכתיים הרבים, התלויים במנהגי העדות
  • הרב יוחנן רייכמן
  • ח׳ בתמוז ה׳תשפ״ד (יולי 14, 2024)
  • פורסם: 20:43
  • עודכן: 20:43
  • 6 תגובות
בימים אלו רבים סוגרים חבילות נופש לקראת בין הזמנים, ושואלים היכן אפשר לנסוע על מי אפשר לסמוך בעניני כשרות. מומחה הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מסביר מדוע בני עדות אשכנז לא יכולים לאכול במסעדות בקייטרינג בבית מלון ועוד, בכשרות בני עדות ספרד וההיפך.
א. הספרדים אוכלים חלק אחורי של הפרה (כמו שייטל, פילה, סינטה,) כאשר האשכנזים נוהגים בו איסור. גם אם תרצו לאכול שם חלקי בשר שבני אשכנז נוהגים לאכול כלומר החלק הקידמי עד צלע 12, אבל כל הכלים במטבח – תנורים גסטרונומים, סירים מחבתות סכינים וכו׳ כולם בלועים באיסור.
ב. לדעת מרן הבית יוסף בצק מבושל או מטוגן כמו סופגניות, או ספינג׳ או אטריות, פטורים מהפרשת חלה, האשכנזים מחמירים ומפרישים חלה בלי ברכה. אם כן השמן והכלים לכאורה בלועים מטבל, וכל מה שטוגן בשמן זה אחר כך כגון צ׳יפס או חצילים או שניצלים ועוד, הם אסורים באכילה, כמו״כ אם חיממו בצקים אלו בתנור כל הכלים נאסרים, וטבל לא בטל.
ג. לדעת מרן הבית יוסף מותר לבשל מוצר פרווה למשל אטריות בסיר בשרי בן יומו ולאכול את האטריות עם חלב כאשר לדעת האשכנזים אסור. לדוגמא בבית מלון בצפון, הקונדיטוריה חלבית ואופים שם בורקסים פרווה לארוחה בשרית, שנאכל עם רוטב בשרי.
ד. לדעת מרן הבית יוסף כלי שבא במגע עם אוכל שאינו ראוי לאכילה רק אחרי בישול וכו׳ כמו מגרדת או קולפן שמיועד רק לתפו״א, פטור מטבילה, והאשכנזים מחמירים לטבול בלי ברכה, ואוכלים בכלים שאינם טבולים.
ה. לחמניות מזונות, לדעת מרן הבית יוסף מספיק הרגשת המתיקות, ולדעת הרמ״א צריך רוב מי פירות, אחרת ברכתו המוציא, וכן להיפך אם יש רוב מי פירות אבל לא מרגישים מתיקות לדעת הספרדים ברכתו המוציא ולדעת האשכנזים ברכתו מזונות.
ו. כלים מיוחדים לצליית כבד, לדעת מרן הבית יוסף כלים שנוגעים בכבד בזמן צלייתו לא נאסרים, ולדעת הרמ״א הן נטרפים וצריכים הגעלה, ייתכן שבכשרות ספרדית מבשלים בכלים שעשו בזה כבד והמאכלים אסורים לבני אשכנז.
ז. בישול אחר אפיה בשבת: לדעת מרן הבית יוסף מותר, לדוגמא, פשטידה שאפו אותה בתנור ביום שישי, מותר לחמם אותה בתוך תבשיל רותח (חמין) בשבת, ולדעת האשכנזים נוהגים להחמיר בכל זה כדעת הרמ”א. וכן לדעת מרן מותר להוסיף מלח בישול לתבשיל שמונח על הפלטה בשבת כי המלח עובר תהליך אפיה מלא, ולדעת האשכנזים אסור.
וההיפך:
א. האשכנזים מקילים בבישול גוי שמספיק הדלקת האש ע״י יהודי, כאשר לדעת מרן היהודי חייב גם להניח האוכל על האש, וכן מתירים קילוף שווארמה ע״י גוי כאשר לדעת הספרדים אסור, וברוב עסקי המזון ובפרט בחו״ל נוהגים כדעת הרמ״א בנוגע לבישול.
ב. בשר חלק לדעת הרמ״א אינו כשר לספרדים, למשל שחיטת הרב לנדא עם תוית ״גלאט״ לא טוב לספרדים.
ג. לדעת מרן אסור לאכול דג עם חלב כמו פיצה עם טונה או עם אנשובי וכן יש מוצרי חלב עם ג׳לטין דגים, ולאשכנזים מותר.
ד. לדעת מרן צריך לחתוך כבד לפני הצליה שתי וערב והאשכנזים לא נוהגים כך.
ועוד ועוד,
בבקשה עשו חושבים לפני שהנכם מצטרפים ומתפתים לצאת לנופש בכשרות שלא מתאימה למסורת שלכם.
כשרויות המהדרין אינם מקפידים על כל החומרות של כל העדות?
 

וההיפך:
א. האשכנזים מקילים בבישול גוי שמספיק הדלקת האש ע״י יהודי, כאשר לדעת מרן היהודי חייב גם להניח האוכל על האש, וכן מתירים קילוף שווארמה ע״י גוי כאשר לדעת הספרדים אסור, וברוב עסקי המזון ובפרט בחו״ל נוהגים כדעת הרמ״א בנוגע לבישול.
ב. בשר חלק לדעת הרמ״א אינו כשר לספרדים, למשל שחיטת הרב לנדא עם תוית ״גלאט״ לא טוב לספרדים.
ג. לדעת מרן אסור לאכול דג עם חלב כמו פיצה עם טונה או עם אנשובי וכן יש מוצרי חלב עם ג׳לטין דגים, ולאשכנזים מותר.
ד. לדעת מרן צריך לחתוך כבד לפני הצליה שתי וערב והאשכנזים לא נוהגים כך.
ועוד ועוד,
בבקשה עשו חושבים לפני שהנכם מצטרפים ומתפתים לצאת לנופש בכשרות שלא מתאימה למסורת שלכם.
בהיות וזה פורום של 'ספרדים' אתמקד במענה על הבעיות האלה.
א. בכשרויות המהודרות של האשכנזים, מקפידים גם על דברים של ספרדים. בפרט בבישול עכו"ם, וניתן לבדוק את זה עם המשגיח במקום שיהודי מניח את האוכל. ולגבי שווארמה, זה לא כל כך ברור שלספרדים אסור.
ב. היום ידוע איזה כשרויות טובות גם לספרדים, וכל אחד יכול לבדוק את זה עם המשגיח במלון.
ג. אם ספרדי רואה פיצה עם טונה, פשוט שלא יאכל. ואגב, גם בד"צ בית יוסף מתירים למכור את זה.... ה' ישמור.
ד. זה לא מעכב.
 
יש הרבה אשכנזים שמחמירים בזה, הדברים רחוקים מלהיות מדוייקים.
מחמירים שלא לאכול דג עם חלב?! איפה ראית את זה?
אפי' אצל הספרדים לא כולם נזהרו בזה אחר שזה לא כ"כ כתוב במפורש, אז שאצל אשכנזים שזה כלל לא כתוב יזהרו בזה? מנין?
(אני ראיתי עשרות ומאות אשכנזים ולא זכור לי אחד שמחמיר בזה...)
 
מחמירים שלא לאכול דג עם חלב?! איפה ראית את זה?
אפי' אצל הספרדים לא כולם נזהרו בזה אחר שזה לא כ"כ כתוב במפורש, אז שאצל אשכנזים שזה כלל לא כתוב יזהרו בזה? מנין?
(אני ראיתי עשרות ומאות אשכנזים ולא זכור לי אחד שמחמיר בזה...)
אני מכיר הרבה אשכנזים חסידיים שמחמירים בזה, נראה לי רובם, בציבור הליטאי באמת לא ידוע לי שמקפידים על כך.
 
אני מכיר הרבה אשכנזים חסידיים שמחמירים בזה, נראה לי רובם, בציבור הליטאי באמת לא ידוע לי שמקפידים על כך.
מחילה, אז אני לא יודע. אני התכוונתי שאני מכיר ליטאים.
אבל מה בעצם המקור לכך שהם מחמירים בזה?
 
מחילה, אז אני לא יודע. אני התכוונתי שאני מכיר ליטאים.
אבל מה בעצם המקור לכך שהם מחמירים בזה?
זכור לי שהסבירו לי שחמירא סכנתא ולכן מחמירים כדעת מרן (אע"פ שלכאו' אי"ז סכנה והוי רק כשגגה היוצאת מלפני השליט). אם אינני טועה גם אחד הנו"כ האשכנזים צידד להחמיר בזה (אולי הט"ז) אך אינני יודע ואני מתעצל לבדוק את העניין.
 
חזור
חלק עליון