• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מדוע שלמה לא שאל את האורים ותומים על השמיר?

גרינפלד

Well-known member
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ונתת אל חושן המשפט את האורים ואת התומים (כח ל)

בפירוש הרא״ש על התורה הקשה, מפני מה הוצרך שלמה המלך לשאול את אשמדאי היכן נמצא השמיר, כדאיתא בגיטין סח. הרי היו יכולים לשאול באורים ותומים, וכן הקשו בתוס׳ בגיטין שם.

ותירץ הרא״ש שהאורים ותומים אינם מגלים מה שהאדם יכול לידע באופן אחר, וכעין זה כתבו התוס׳ שם, שלא רצו לשאול מה שהיו יכולים לידע באופן אחר.

ולכאורה צריך ביאור מה הוקשה לרבותינו בעלי התוס׳, הרי את השמיר הוצרך שלמה המלך בשביל אבני האפוד כמבואר בגיטין שם, ואם כן בלא אבני אפוד אין שייך שאלת אורים ותומים שהרי אין לו חושן ואפוד.
וצריך לומר דפשיטא להו שהיה שם חושן ואפוד מימי נוב וגבעון, אלא שרצה לעשות עוד חושן ואפוד, אבל היה לו חושן לשאול בו.​
 
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ונתת אל חושן המשפט את האורים ואת התומים (כח ל)

בפירוש הרא״ש על התורה הקשה, מפני מה הוצרך שלמה המלך לשאול את אשמדאי היכן נמצא השמיר, כדאיתא בגיטין סח. הרי היו יכולים לשאול באורים ותומים, וכן הקשו בתוס׳ בגיטין שם.

ותירץ הרא״ש שהאורים ותומים אינם מגלים מה שהאדם יכול לידע באופן אחר, וכעין זה כתבו התוס׳ שם, שלא רצו לשאול מה שהיו יכולים לידע באופן אחר.

ולכאורה צריך ביאור מה הוקשה לרבותינו בעלי התוס׳, הרי את השמיר הוצרך שלמה המלך בשביל אבני האפוד כמבואר בגיטין שם, ואם כן בלא אבני אפוד אין שייך שאלת אורים ותומים שהרי אין לו חושן ואפוד.
וצריך לומר דפשיטא להו שהיה שם חושן ואפוד מימי נוב וגבעון, אלא שרצה לעשות עוד חושן ואפוד, אבל היה לו חושן לשאול בו.​
עוד יש לומר שהיה צריך את השמיר לאבני הבנין של בית המקדש כמבואר בגיטין ס"ח ע"א
ומה שנזכר שם אבני אפוד זה נזכר גבי משה רבינו ולא גבי שלמה. עיי"ש.
 
חזור
חלק עליון