• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מה דעת הבא"ח בענין רכיבה על אופניים?

"בעיר במביי, נמצא קרון שקורין גאר"י שקבוע בו שני גלגלים, ואינם מושכין אותו בהמות ולא בני אדם, אלא הוא מהלך מאליו על ידי אדם היושב בו, שדוחה את הגלגלים ברגליו, ורצינו לדעת אם מותר לרכוב בזה הגאר"י ]אופניים[ בשבת ויו"ט או לאו וכו'
יש להתיר לרכוב בגאר"י זה הנזכר בשאלה, שהולך על ידי האדם עצמוהיושב בו, בין בשבת בין ביום טוב בתוך העיר שיש בה עירוב, דליכא בזה זלזול משום עובדין דחול, כיון שהוא בתוך העיר שיש בה עירוב ... ולכן נ"ל דיש להתיר בשופי בנידון דנן בין בשבת בין ביום טוב, בעיר שיש בה עירוב אפילו הולך לטייל, וכל שכן שהולך לדבר מצוה וכו'"
 
מחילה, לא ראית יביע אומר מה דעת הרב בא"ח עצמו??.
ואף הגאון הרב סופר שליט"א בהערות העיר על זה.
1690828015676.png

ממה שכתב מרן זצל ששמועה זו שהבאח חזר בו לא נכונה

לכאו' מבואר יוצא שדעתו שדעת הבאח היא להתיר
הלא כן?
 
אחד החברים שאלני היכן כתב על זה הגרי"ח סופר ולאחר חיפוש מרובה הוא בספרו כנסת חיים עמ' קלג -קלד יעו"ש.
ויש עוד מקום נוסף. והוא בהערות שלו על ספר של רבי אליהו מאני - מעשה אליהו - בהוצאה הקודמת של אהבת שלום עמוד קעז - קעח.
 
האם גם הרב סופר סובר שהבאח לא חזר בו אלא שמותר אופנים לדעת באח ?
נכון.
מצורף צילום מהספרים הנ"ל
(ימ"ה הוא הגאון רבי יעקב הלל שליט"א ראש ישיבת אהבת שלום, והביא שם ששמע מחכמי זקני הבבליים שהבא"ח חזר בו. ויח"ס הוא הגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א ראש ישיבת כף החיים, והביא ששמע שהבא"ח לא חזר בו).
זה הצילום מספר כנסת חיים, עמ' קל"ד.
20230801_173809.jpg

וזה הצילום מספר מעשה אליהו, עמ' קכ"ב
Screenshot_20230801-174011_Gmail.jpg
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון