• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

מה ההנהגה הזאת לכם??? בחורי הישיבות? אשמח לחות דעת מחו"ר הפורום

מה ההנהגה הזאת לכם?
אני שואל את עצמי למה יש בחורי ישיבה שלא שמים חגורה כלל וכלל
בהתחלה זה ישמע מוזר מה בעיה בזה?
אלא שזה מתחיל בדבר קטן וממשיך עוד ועוד כלשון חכמים שאומר הקב"ה פיתחו לי פתח כחוטו של מחט ואני אפתח לכם עולם ומלואו וכאילו רח"ל היצר הרע אומר את זה בחור ישיבה מודרני מתחיל בזה שלא שם חגורה ואז ממשיך ולא שם עניבה בשבת ממנחה למה? ככה! ואז זה פותח לו פתח ומייד ממשיך לא שם כובע בערבית של מוצא"ש למה? ככה! לא כי זה לא נוח אלא כי ככה! ואז ממשיך וילך ללא חליפה במעריב של יום חול למה? ככה! ואז היצר הרע יפתח לו את העולם ומלואו רח"ל
כמובן שאיני מתכיוון על הבחורים שעושים את זה מאי נוחות וכל השבת לא שמים
ואנשים יגידו מה אתה נסחף וזה הלכת רחוק....
אבל אני חושב שצריך לעורר על זה הגם שמבחינה לאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא זה לא כזה פשוט וגם מראה על אי בן תורה
אשמח לחוות דעתכם
הרה"ג המפורסם @יצחק משען שליט"א ודומיו
"עניבה" יש הרבה ת"ח גדולים שאין להם עניבה בשבת
איזה בעיה יש בזה לפעמים יש יותר בעיה בללבוש כל מיני עניבות מודרניות
 
הבעיה בדיוק היא זה שלא רק שמנסים להידמות ח"ו לחילונים אלא
שלא יודעים שהם מנסים משא"כ במכנס צמוד שזה בעיה מאוד גדולה שכל הדבר שמנסים להידמות רח"ל ואותו דבר כאן רק שכאן אינם יודעים
ולא רק מבעיה הילכתית כמש"כ כמה מחו"ר הפורום שליט"א ועל עצם בעית המכנסים ידוע שגדולי הדור יצאו נגד זה אבל נגד החגורה שזה החל רק בשנים הללו צריך לעורר
אבל אני חושב שעדיף שנעצור את הדיון משום שכעת מרחפים על בני הישיבות הקד' כל מיני גזירות ואשר על כן אני אפסיק לדבר על בחור השיבות שלאט יהיה ח"ו קיטרוג והשומע ינעם
 
לא קראתי את כל הפולמוס כאן אך אך מה שהבנתי מהכותרת 'מה ההנהגה הזאת לכם??? בחורי הישיבות?'
זה נראה שיש לכבודו שאלות ותמיהות על הנהגות של בחורי ישיבות אך זה דברים ידועים שלא שואלים אחר מעשיהם משום שזה בטח לא מגיעה ממקור ברבותינו הראשונים ואחרונים פשוט נותנים ליצר הרע את חלקו וכשגדלים יותר המוח גדל גם ומבינים שזה סתם מעשה תעתועים וכדו' ע''כ ואז''ג
 
מכנסים צמודות ידוע שיוצאו נגד זה

לעניין החגורה הרי למה לא שמים חגורה? הרב הלא @פשוט כלל זה לא @פשוט שהרי אתה יודע למה עושים את זה? בשביל להידמות לחילונים!!! ואם זה מתחיל בדברים קטנים זה עתיד לאט לאט להתפשט
 
מכנסים צמודות ידוע שיוצאו נגד זה

לעניין החגורה הרי למה לא שמים חגורה? הרב הלא @פשוט כלל זה לא @פשוט שהרי אתה יודע למה עושים את זה? בשביל להידמות לחילונים!!! ואם זה מתחיל בדברים קטנים זה עתיד לאט לאט להתפשט
אני מכיר גם בחורים טובים שלא שמים חגורה ועושים כן כי ככה נח להם
 
מכנסים צמודות ידוע שיוצאו נגד זה

לעניין החגורה הרי למה לא שמים חגורה? הרב הלא @פשוט כלל זה לא @פשוט שהרי אתה יודע למה עושים את זה? בשביל להידמות לחילונים!!! ואם זה מתחיל בדברים קטנים זה עתיד לאט לאט להתפשט
מחילה רבינו הלכת רחוק מדאי, מה הקשר חגורה לחילונים? אני עדיין לא מצליח להבין מה אתה רוצה מהחגורה, וכי כל החילונים אותו דבר בלי חגורה? בג'ינס אין חגורה? נראה לי שיש להם חגורה בומבה, ובכלל אני חושב שלכל אחינו האשכנזנים אין חגורה אלא גומי במכנס שנסגר עם כפתורים
היום הייתי עם החילונים אבל שכחתי להסתכל אם יש להם חגורה, כמו ששכחתי להסתכל על הבחורים שלנו ומסתמא אני גם ישכח תמיד, כי מה שאני לא צריך לראות משתדל לא להסתכל
 
לדעתי לרוב בחורי הישיבות יש להם מבנה גוף רזה (בטח בצעירותם) מה שמייתר את החגורה והופך למעמסה על המכנס שהרי בלא''ה המכנס יושב עליו טוב בקיצור זה לא נח
(וחוצמזה בדרך הלציי אם המכנס צמוד ממילא א''צ חגורה כיון שהמכנס יושב טוב על הגוף)
 
בספר האשכול הביא דברי רבינו האי גאון שכתב שיש לחגור אבנט או כיוצא בו כדי להפסיק בין הלב ובין הערווה.

ובספר שיבולי הלקט סימן חי כתב בשם רבי סעדיה גאון שאסור להתפלל אלא אם יש לו אבנט המפריד בין ליבו ובין הערווה.

אבל בתשובות רש"י סימן רסב כתב שבימינו שגם בלא האזור יש מה שיפסיק בין הלב ובין הערווה מותר להתפלל ללא אזור.

וכן הוא בשלטי גיבורים שהביא דברי המרדכי בפרק קמא דשבת ובאור זרוע חלק א' סימן קכח. הר"ן בשבת י. כתב שגם אם יש מה שיפסיק בין הלב ובין הערווה אסור להתפלל בלא חגורה כיון שהחגורה היא משום היכון לקראת אלוקיך ישראל.

אך הרמב"ם בפרק ה' מהלכות תפילה כתב שכל דבר שהוא משום היכון אינו מעכב. ומוכרח מדבריו שאין איסור להתפלל בלא חגורה אם יש מה שיפסיק בין ליבו ובין הערווה.

והטור סי' צ"א הביא דברי בעל התרומה שכתב שצריך לאזור אזור אפילו שיש לו אבנט ובבית יוסף ציין לדברי הר"ן הנ"ל. וסיים שם שמי שהולך כל היום בלא חגורה אין צריך לחגור בתפילה.

אך בשולחן ערוך פסק מרן בסתם שצריך לאזור אזור בשעת התפילה משום היכון. וכן הסכים בכף החיים סי' צא אות ד' שכתב שמי שהולך כל היום בלא חגורה אין צריך לאזור בשעת התפילה כמו שכתב הבית יוסף.

ובערוך השולחן אות ד' כתב וז"ל וכן מצווה לחגור חגורה שקורין גארטל בעת התפילה אפילו שיש לו דבר המפסיק בין הלב ובין הערווה וכן אבנט מכל מקום יחגור חגורה משום היכון ומי שהולך כל היום בלא חגורה אין צריך גם בשעת התפילה ויש מהמדקדקים שחוגרים חגורה בעת התפילה אף שכל היום הולכים בלא חגורה עכ"ל.

ובשו"ת ישכיל עבדי להגאון רבי עובדיה הדאיה זצ"ל ח"ח סי' כ"ד שאלה ו' נשאל אודות מנהגם של החסידים לחגור הגארטל הנ"ל וכתב שם שזו חסידות ועובדה שאינם מהדקים את אותו גארטל. וכן הספרדים מזמן החכמים היו חוגרים חגורה רחבה ויקרה תמיד כל היום ואף שלא בזמן התפילה והביא שם הסברה שרק מי שנוהג להיות חגור כל היום חייב גם בתפילה ע"כ.

ובשו"ת יצחק ירנן להגאון הצדיק רבי יצחק ברדא שליט"א ח"ג סי' ד' דן בזה וכתב שם שמי שחוגר חגורה צריך להיזהר שגם בזמן תפילתו תהיה החגורה עליו. ואם אינו רגיל לחגור חגורה פטור הוא לגמרי מלחגור חגורה בזמן התפילה.

וכן הוא בתשובה שכתב הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א באור תורה שנה כ' סי' ט"ז.

מסקנת הדברים אם יש דבר המפריד בין הלב ובין המקומות המכוסים - אין צריך לאזור אזור בתפילה. ואם מקפיד להיות כל היום עם אזור, ישתדל שבתפילות יהיה גם עם אזור. ע"כ.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חזור
חלק עליון