• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה מנהג בבית הכנסת שלכם, מתי אומרים בריך שמיה של סוכות?

ציטוט מסדר ההקפות של רבי פנחס אבוחצירא (פקודת אלעזר) :

"כפי דעת הגרע"י זצוק"ל, והגר"מ אליהו זצוק"ל, והגרב"צ אבא שאול זצוק"ל. וכן אמר לי המקובל רבי שמואל דרזי זצוק"ל שראה לחכמי הדור הקודם. וכן הוא מנהג בית המדרש "בית אל" כיום בירושלים עד היום.
הדרך הנכונה ביותר, שמיד אחרי ההלל פותחים ההיכל ומוציאים ס"ת אחד כשהוא סגור, בלי אמירת יהי ה' אלוקינו עמנו וכו' (או בריך שמיה לנוהגים לאמרו) ומניחים הס"ת על התיבה, ואומרים הושענות בהקפת פעם אחת. ולאחר ההקפות מוכרים את העליות [מ"מ הנוהגים למכור את פתיחת ההיכל והעליות קודם ההושענות ואומרים בריך שמיה אין בזה איסור של הפסק (כך אמר לי חכם שמואל דרזי זצוק"ל)]. "
 
נערך לאחרונה:
אצלנו כל פעם מוציאים ספר, מניחים על התיבה, ואח"כ מחזירים, אומרים קדיש ואז פותחים את ההיכל שוב עם בריך שמיה וכו', אבל כל שנה אני מעיר להם שעדיף לא לעשות ככה. גם טורח ציבור וגם לא מכובד לספר תורה.
 
אצלינו (בית כנסת אליהו הנביא ב''ב) מוציא ס''ת להקפות בלי אמירת בריך שמיה, ואח''כ לפני שמגביהים את הס''ת אומרים בריך שמיה (את פתיחת ההיכל שפותחים בהקפות מוכרים, כך שלא מפסידים כלום)
 
אצלינו (בית כנסת אליהו הנביא ב''ב) מוציא ס''ת להקפות בלי אמירת בריך שמיה, ואח''כ לפני שמגביהים את הס''ת אומרים בריך שמיה (את פתיחת ההיכל שפותחים בהקפות מוכרים, כך שלא מפסידים כלום)
כך נראה לענ"ד, אך לא שומעים לי...
 
ציטוט מסדר ההקפות של רבי פנחס אבוחצירא (פקודת אלעזר) :

"כפי דעת הגרע"י זצוק"ל, והגר"מ אליהו זצוק"ל, והגרב"צ אבא שאול זצוק"ל. וכן אמר לי המקובל רבי שמואל דרזי זצוק"ל שראה לחכמי הדור הקודם. וכן הוא מנהג בית המדרש "בית אל" כיום בירושלים עד היום.
הדרך הנכונה ביותר, שמיד אחרי ההלל פותחים ההיכל ומוציאים ס"ת אחד כשהוא סגור, בלי אמירת יהי ה' אלוקינו עמנו וכו' (או בריך שמיה לנוהגים לאמרו) ומניחים הס"ת על התיבה, ואומרים הושענות בהקפת פעם אחת. ולאחר ההקפות מוכרים את העליות [מ"מ הנוהגים למכור את פתיחת ההיכל והעליות קודם ההושענות ואומרים בריך שמיה אין בזה איסור של הפסק (כך אמר לי חכם שמואל דרזי זצוק"ל)]. "

(אינני יודע האם דעת הגאונים הנ"ל היא לעניין הוצאת ס"ת סגור (כפי ההדגשות) או על כל הפסקה)
כמדומני שזו העתקה ממחזור עוד יוסף חי.
 
אתמול זכיתי להתפלל אצל רבה של קרתא קדישא ירושלים הגרש"מ עמאר שליט"א, ושם אחר ההלל עשו מכירות, הוציאו הספר תורה סגור, עשו ההושענות ולאחר קדיש תתקבל פתחו הספר תורה אמרו בריך שמיה וי"ב פעמים "לעולם ה' דברך נצב בשמים" כמנהגם.
 
אצלנו כל פעם מוציאים ספר, מניחים על התיבה, ואח"כ מחזירים, אומרים קדיש ואז פותחים את ההיכל שוב עם בריך שמיה וכו', אבל כל שנה אני מעיר להם שעדיף לא לעשות ככה. גם טורח ציבור וגם לא מכובד לספר תורה.
בפרט למבואר בבא"ח שהעיקר הוא הקפת התיבה.
 
ציטוט מסדר ההקפות של רבי פנחס אבוחצירא (פקודת אלעזר) :

"כפי דעת הגרע"י זצוק"ל, והגר"מ אליהו זצוק"ל, והגרב"צ אבא שאול זצוק"ל. וכן אמר לי המקובל רבי שמואל דרזי זצוק"ל שראה לחכמי הדור הקודם. וכן הוא מנהג בית המדרש "בית אל" כיום בירושלים עד היום.
הדרך הנכונה ביותר, שמיד אחרי ההלל פותחים ההיכל ומוציאים ס"ת אחד כשהוא סגור, בלי אמירת יהי ה' אלוקינו עמנו וכו' (או בריך שמיה לנוהגים לאמרו) ומניחים הס"ת על התיבה, ואומרים הושענות בהקפת פעם אחת. ולאחר ההקפות מוכרים את העליות [מ"מ הנוהגים למכור את פתיחת ההיכל והעליות קודם ההושענות ואומרים בריך שמיה אין בזה איסור של הפסק (כך אמר לי חכם שמואל דרזי זצוק"ל)]. "
כמדומני שזו העתקה ממחזור עוד יוסף חי.
עוד יוסף חי הושענות.jpg
 
היייתי אצל כמה מגדולי התורה ונקיי הדעת שהיו סמוכים על שולחנו של מרן זיעא וכולם מוציאים את הספר סגור ולאחר ההשוענות פותחים הספר ואומרים בריך שמיה
 
חזור
חלק עליון