מחלוקת בהבנת הכתוב

יוסף דהן

Well-known member
מישהו יש לו את העלון של בית מרן לא מזמן ואיזה פרשה זה שהראשל הביא לגבי ג'לי שהליכות שבת הבין אחרת ממה שהתכוון בחזו''ע
וכמו כן אם מישהו מכיר עוד דוג' שנחלקו בהבנת מרן במה שכתב
(וכגון בילקוט טהרה שהביא במכתבים שתורת הטהרה שינה ממה שכתב בטהרת הבית (הפס''ט בבין השמשות ועוד)
 
פלא הר' אופיר היאך הגיע לכזה ספק בחזו"ע. בעוד שכל מי שרק קורא את דברי מרן זיע"א מבין שהתיר את הג'לי בכל שלבי הכנתו. וכ"ש מי שמעיין במקורות.
ובנד"ד ככה"נ הר' אופיר קרא רק חלק מהתשובה. וגם הוציא דברים מהקשרם. כפי שיראה המעיין
 
כבר כתבו בנושא זה רבות,
אולי יביאם הרב @בנימין לוריא
 
כבר הספיק להגיב על הגלי,
מענין
כי לי ידוע על כמה באו אליו, ודחה אותם בקש ובגבבה
לא כ"כ מבין מה כבודו אומר, אבל בהליכות שבת ח"ב הביא שם מעל 10 הערות שהעיר לו מרן הראש"ל ובאמת היה לי תמוה הרבה מהדברים שדייק שם מספרי מרן זצ"ל.
 
לא כ"כ מבין מה כבודו אומר, אבל בהליכות שבת ח"ב הביא שם מעל 10 הערות שהעיר לו מרן הראש"ל ובאמת היה לי תמוה הרבה מהדברים שדייק שם מספרי מרן זצ"ל.
כבודו לא ניסח דבריו כהוגן, לכן לא הבנתי, אך אחר שכבודו הסביר את דבריו הריני מבין.
 
פשוט וברור לכל מעיין, דאין דברי מרן שליט"א קאי על הרב אופיר מלכה, מכמה טעמים.

א. שהרי דברי הרב אופיר נכתבו בשנת תשע"ז, ואילו מרן כותב שזה משהו חדש שהראו לו עתה.

ב'- מרן שליט"א כתב שזה "מאמר", ויישב על זה כמה שעות עם ת"ח וכו', ואילו מה שהרב אופיר מלכה כתב הוא כמה שורות גרידא, וכלל לא "מאמר", וכ"ש דכ"ש שכלל לא צריך לשבת על זה כמה שעות, הכי הרבה כמה דקות קצרות.

ג'- ובעיקר העיקרים, שמרן שליט"א טען שעשה סתירה במרן, אך בר' אופיר מלכה כלל לא עושה סתירה, אלא סך הכל כותב דיש להסתפק בכוונתו.

וז"ל בהליכות שבת ח"ב עמ' תתכ"ח- "וי"א שמותר להכין ג'לי בשבת היות ובשעת נתינת האבקה נשארים המים נוזליים והרי זה כמים עכורים שמותר לעשותם בשבת, ומה שאח"כ מתקשה ונעשה סמיך הרי זה כגרמא ומותר".

ובהע' שם כתב- "מיהו יש להסתפק בדעת החזו"ע האם התיר אף בנקרש ונעשה בלילה עבה כמו הג'לי הרגיל דכך משמע מלשונו בגוף ההלכה, או שהתיר רק באופן שנעשה בלילה רכה וכמו שכתב בהערה עמוד רפ"א עמודה ב', ואף אם נעשית אח"כ מעצמה לנוזל סמיך, מה בכך, וכן בעמוד רפ"ב סוף ההערה ובאגרות משה התיר לעשות פודינג בבלילה רכה וכן עיקר".

וכוונת דבריו מה שנראה לי- שמה שמסתפק הוא, דיש ג' שלבים, א- בלילה רכה, ב- בלילה עבה, ג- קרוש.

וברוב הפעמים- מה שמכינים בבית הוא שלב ב' של בלילה עבה, ולאחמ"כ זה מתקשה יותר ונהיה לשלב ג' קרוש

וא"כ כשמרן זיע"א כתב בהלכות למעלה, שמניחים אותה במקרר "והיא נקרשת מאליה", שמא כוונתו דשרי אף לעשות בלילה עבה ורק את השלב השלישי של "קרוש" זה אסור לעשות בידיים אלא א"כ נעשה מאיליו.

ואיה"נ- יותר נראה דמה שכתב מרן בהלכה למעלה כוונתו לבלילה רכה דווקא וכדכתב "כמי פטל" [והיינו שמי שמכין בשבת ישים יותר מים שיצא דליל מאוד מאוד כ"פטל", ומה שיתקשה אח"כ לית לן בה, אך ודאי להכין כמו שהעולם מכין שעושים זאת מתחילה סמיך (ואינו נשפך כ"פטל") ואח"כ זה מתקשה מאיליו עוד יותר ונקרש, זה ודאי אף למרן זה אסור].

אבל ודאי שלא עשה סתירה במרן אלא רק הסתפק בדבריו גרידא.
 
- מרן שליטא התכוין אליו. מידיעה
- למרות שיצא לפני כמה שנים העירו זאת למרן השתא הכא
- המאמר, כוונתו לאותו אברך שכתב מאמר על דברי הרב אופיר, וע"ז ישב כמה שעות עם פתיחת כל המקורות שהובא שם, (וכן על מאמר נוסף ששלחו לו על מחבר אחר, שהובא גם בגליון הנז') בידיעה.
- מרן כ' סתירה, והר' אופיר כתב שיש להסתפק מרישא לסיפא. קרי סתירה, חבל להתפס לשוליים.
אלא רק הסתפק בדבריו גרידא.
- בעל המאמר מוכיח שאין לא ספק ולא כלום. ושהוא אפילו לא "קרא" את דברי מרן זיעא בשלימות ואי"צ לומר שלא עיין כלל במקורות
המאמר כבר הועלה באחד השרשורים, וכבודו יכול לעיין ולהווכח לאמת. (כמובן אם אתם מחפשים אותה)
 
- מרן שליטא התכוין אליו. מידיעה
- למרות שיצא לפני כמה שנים העירו זאת למרן השתא הכא
- המאמר, כוונתו לאותו אברך שכתב מאמר על דברי הרב אופיר, וע"ז ישב כמה שעות עם פתיחת כל המקורות שהובא שם, (וכן על מאמר נוסף ששלחו לו על מחבר אחר, שהובא גם בגליון הנז') בידיעה.
- מרן כ' סתירה, והר' אופיר כתב שיש להסתפק מרישא לסיפא. קרי סתירה, חבל להתפס לשוליים.

- בעל המאמר מוכיח שאין לא ספק ולא כלום. ושהוא אפילו לא "קרא" את דברי מרן זיעא בשלימות ואי"צ לומר שלא עיין כלל במקורות
המאמר כבר הועלה באחד השרשורים, וכבודו יכול לעיין ולהווכח לאמת. (כמובן אם אתם מחפשים אותה)
הבאתי את לשון הרב מלכה ותראה בעצמך שכן ראה את מרן במקורות, ולפי מה שהגבת רואים שקראת רק חצי ממה שכתבתי ולא ראית הכל ואם ראית אז כנראה לא הבנת
 
הבאתי את לשון הרב מלכה ותראה בעצמך שכן ראה את מרן במקורות,
הבעיה שאתה מאמין למה שכתב כהלמ"ס
תפתח אתה בעצמך את לשון מרן בחזו"ע, ותראה אם ציטט כהוגן, או שהוציא דברים מהקשרם, בדבר שכל בר בי רב דחא יומא יבין.
 
חזור
חלק עליון