• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

צריך עזרה בהבנת דברי מרן מלכא ביבי''א

יעקב דסטה

Active member
ביבי''א ח''ה סי' יא' בדין שמיעת דברים שבקדושה ממכשירי שמיעה למינהם תוך כדי מרחץ פרטי בבית (בלא בית כסא)
ובאות א' סיכם שעיקר האיסור בדברים שבקדושה בגמרא שבת (י.) בחדר הפנימי והאמצעי הוא לא משום הערווה אלא הזוהמה המצויה שם, ועל זה הוסיף את החילוק בגמרא יומא (יא'.) בין מרחץ דרבים דחשיב נפיש זוהמא ליחיד
ואחרי שהביא שם את הט''ז שמחמיר בבית הטבילה אפ' שהוא צונן ודנו כמקום בבית האמצעי בגמרא שבת (י.) שאסור בדברים שבקדושה.
כתב מרן מלכא בזה''ל : "ובנ''ד יש לצדד להחמיר יותר, הואיל ועכ''פ המים חמים ואיכא למימר דלא פלט מזוהמא פורתא.
ומ''מ בצירוף החילוק בין מרחץ דרבים ליחיד נראה שלא עדיף מבית אמצעי שמותר להרהר בדברי תורה וכו'...".ע''ש
לכאו' בהשקפה ראשונה נראה בכוונתו שהצד להחמיר בנידו''ד שהמים חמים גם במרחץ דיחיד ושהיה מקום לומר שאכן (סוף סוף) פלט מזוהמא פורתא ומימלא דינו כמקום בבית הפנימי בגמרא שבת הנ''ל שאסור אף בהרהור ד''ת ולפ''ז שמא איכא ט''ס

אך בהשקפה שנייה שמא ליכא ט''ס ויש לגרוס ככתבו "ואיכא למימר דלא פלט מזוהמא פורתא" היינו כדי להקל בו כבמים צוננים קמ''ל שהמים החמים פולטים מספיק זוהמא כדי להחמיר בו כבמקום הפנימיו ובמרחץ דרבים
והמשיך מרן מלכא ומ''מ בצירוף החילוק הנ''ל למחרץ דיחיד לעניין הזוהמא שלא עדיף יותר (היינו להחמיר בו כמקום הפנימי גם בהרהור אלא להקל בו כ-) מהמקום האמצעי (שאסור לדברים שבקדושה כנ''ל) שמותר להרהר בדברי תורה וכו'
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20231218_112035_543.jpg
    IMG_20231218_112035_543.jpg
    982.3 KB · צפיות: 5
  • InShot_20231218_112713313.jpg
    InShot_20231218_112713313.jpg
    947.6 KB · צפיות: 5
ואיכא למימר דלא פלט מזוהמא פורתא, כוונתו דמרחץ דיחיד לא נפלט מזוהמא פורתא דהיינו שגם בו יש זוהמא פורתא, ולא יצא מהדין דהיכא שיש זוהמא אסור.
 
ואיכא למימר דלא פלט מזוהמא פורתא, כוונתו דמרחץ דיחיד לא נפלט מזוהמא פורתא דהיינו שגם בו יש זוהמא פורתא, ולא יצא מהדין דהיכא שיש זוהמא אסור.
כוונתך כמו בהשקפה השנייה הנ''ל ?
ומימלא ליכא ט''ס
 
חזור
חלק עליון