• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מחפש תשובת מרן הראש"ל בדין פתיחת וסגירת טיטולים

ילקוט יוסף ראית?
בקובץ בית יוסף חיפשת?
בילקו"י יו"ט ראיתי שיש התיחסות של הראש"ל (וציין לו הרב ללוש כאן באחד התשובות) שהעמיס בדעת אביו ז"ל.
אך גם הוא כתב שבמקום שאפשר עדיף להחמיר.
אז אין חילוק בין סקוטש של ימינו לדבק דאז?
 
מש"כ בילקו"י עמ' תקי שמש"כ בהליכות עולם אינו מדינא אלא בתורת חומרא, לא ראיתי שהתייחס לכך שהיום בטיטולים אין דבק אלא סקוטש שכיון שהוא רב פעמי אין זה בגדר מלאכת תופר כמו הדבקה חד פעמית שהיתה בזמנו בטיטולים. האם יש התייחסות של מרן שליט"א שבסקוטש יהא מותר לכתחילה?
 
לא כתוב שם לגבי סקוטש. רק בקיצור חזו"ע כתבו העורכים בהערות שמרן זצ"ל דיבר על דבק רגיל, אבל בסקוטש ודאי שרי. אני רוצה לדעת אם מרן הראש"ל שליט"א התייחס לכך?
 
עי' בספר תורת השבת לרב אסף בן דוד אוחיון על דיני משחקים בשבת (עמוד 195) מה שאמר לו בזה הגאון הראשון לציון רבינו יצחק שליט"א [לאחר שהאריך בנידון זה]
 
מש"כ בילקו"י עמ' תקי שמש"כ בהליכות עולם אינו מדינא אלא בתורת חומרא, לא ראיתי שהתייחס לכך שהיום בטיטולים אין דבק אלא סקוטש שכיון שהוא רב פעמי אין זה בגדר מלאכת תופר כמו הדבקה חד פעמית שהיתה בזמנו בטיטולים. האם יש התייחסות של מרן שליט"א שבסקוטש יהא מותר לכתחילה?
זה מה ששאלתי.
תראה בהליכות עולם ח''ד ובחזו''ע ח''ה ...... כרגע לא לפני
שם, עד כמה שזכור לי לא דיבר בסקוטש
עי' בספר תורת השבת לרב אסף בן דוד אוחיון על דיני משחקים בשבת (עמוד 195) מה שאמר לו בזה הגאון הראשון לציון רבינו יצחק שליט"א [לאחר שהאריך בנידון זה]
מי זה? אפשר להעלות את התשובה הזו?
@בנימין לוריא
@אושרי רביב
 
לכל העונים תודה רבה באמת מקרב לב על הנסיון לעזור.
אבל כבר כתבו פה כמה פעמים את זה שמרן הראש"ל ביאר גם בע"פ בשיעורים וגם בילקו"י יו"ט שמש"כ בהליכות עולם "יש ליזהר" זה לא מדינא
אבל זאת לא השאלה. השאלה היא האם ידוע למישהו התייחסות של מרן שליט"א לגבי מה שמצוי היום טיטולים שאינם דבק אלא סקוטש האם בהם יש להקל לכתחילה כמו שכתבו העורכים של קיצור חזו"ע שכיון שהוא רב פעמי אין זה בגדר מלאכת תופר כמו הדבקה חד פעמית שהיתה בזמנו בטיטולים.
 
בס"ד, ‏י"ז שבט תשע"ט, 655-2/ע"ט



לכבוד

היקר והנעלה, כש"ת ה"ה ר' נתן אילוז נ"י



שלום וברכה,



לשאלתו אם מותר בשבת להדביק את הטיטול לפני זריקתו לאשפה, וכן האם מותר לקשור שקית אשפה קשר על גבי קשר קודם זריקתה לאשפה, הנה מבואר בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' [עמ' שצד, בהוספות] שיש להזהר שלא להדביק את המדבקות של הטיטול, קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית. וע"ש בהערה [אות א']. וכן הוא בספר הליכות עולם חלק ד' ((עמ' רל"ב), ואע"פ שבספר חזון עובדיה מלאכת תופר לא הביא הלכה זו, הסתמך על מה שכתב בעבר בספר הליכות עולם, וכן הוא בכמה הלכות. וה"ה שאין לקשור שקית אשפה קשר ע"ג קשר קודם הזריקה לאשפה, כיון שאז נשאר הקשר עולמית.



ובשו"ת הראשון לציון ח"ב (סי' נ"ג) כתבנו לחלק בין טיטולים לבין בקבוק, דבטיטולים הוא עושה פעולה של הדבקה האסורה, אך בבקבוק כבר נתבאר בסי' שיג הט"ז [בסק"ז], והמג"א [ס"ק יב] שמותר לתקוע כיסוי הכלים, כיון שעומדים לפותחם ולסוגרם תמיד, ואף להדקם מותר. והטעם שפתיחת וסתימת הכלי אינה חשובה בנין, אלא שימוש, שכלי הסתום לעולם אינו כלי. וכל ענין הכלי הוא להיות פתוח להשתמש בו, ולכסותו שלא בשעת השימוש, מש"ה אין הכיסוי והכלי חשובים כאחד, אלא שני דברים המשתתפים בשימוש אחד, וה"ה לפקק שעל הבקבוק שאין זה חשוב בנין כלי בסגירת הפקק, ואין בזה איסור של בנין, וההיפך הבקבוק הסגור אינו כלי.

ואמנם המיקל להדביק את המדבקות של הטיטולים קודם זריקתן לאשפה יש לו על מה לסמוך, כמ"ש כיו"ב המהרי"ל דיסקין, הובא בשו"ת הראשון לציון הנ"ל. וכדאי שתעיין בדברי התשובה שם.



בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא הרבנות הראשית​








בס"ד, ‏כ"ב תמוז תשע"ו

1556-2/ע"ו

לכבוד

היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב ניר זעפרני נ"י,



שלום וברכה,



לשאלתו בדבר מ"ש מרן הש"ע (סי' רע"א סעיף ט"ו), קידש וקודם שטעם הפסיק בדיבור, וה"ה אם נשפך הכוס קודם שטעם ממנו, יביא כוס אחר ומברך עליו בפה"ג, וכתב בביאור הלכה שם וז"ל, נראה דאפילו אם לא נשפך לגמרי, כיון שלא נשתייר בו מלא לוגמיו צריך להביא כוס אחר. וכתב בספר קצות השלחן הביאו בספר שמירת שבת כהלכתה ח"ב (פרק מ"ח הערה צ"ז), דבכה"ג יש לטעום תחילה קצת מן היין הנשאר בכוס, כדי שהברכה תחול על שתיה מועטת זו, ולא יצטרך לברך על יין אחר.



ונראה שאין הביאור הלכה חולק ע"ז שישתה מן היין הנשאר ולא יצטרך לברך פה"ג, רק שכתב שצריך להביא כוס אחר בכדי לשתות מלא לוגמיו, שאם לא ישתה מלא לוגמיו לא יצא י"ח קידוש, וכן ההלכה, וע' בספר ילקוט יוסף כרך א' חלק שלישי (מהדורת תשע"ב עמ' תצ"ו) שהארכנו לבאר דין זה אם לא שתה מלא לוגמיו שהיא מעכבת. ע"ש.



ולענין להדביק את המדבקות של הטיטול לאחר השימוש קודם זריקתו לאשפה, כתבנו בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' בהוספות (עמ' שצ"ד), שיש להזהר לכתחלה שלא להדביק הטיטול קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית, וגם אם ההדבקה ע"י סקוטש יש להזהר כיון שנשאר עולמית, וע' בהערה נימוקי ההלכה.



וע' בספר שו"ת הראשון לציון ח"ב אוה"ח (סו"ס נ"ג) בענין אם מותר לסגור בקבוק שתיה רק קודם שמשליכו לפח האשפה, ומה שחילקנו שם בין טיטולים לבין בקבוק.



ובמה שכתבתם בענין ספירת העומר, כתבתם בטוב טעם ודעת, ונכון מה שבארתם שם.



בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול

בס"ד, ‏י"ג שבט תשע"ח, 679-2/ע"ח



לכבוד

האברך החשוב והנעלה, כש"ת הרב גיא מועלם נ"י



שלום וברכה,



אודות מה שמבואר בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' [עמ' שצד] בהוספות לילקוט יוסף שיש להזהר שלא להדביק את המדבקות של הטיטול, קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית. וע"ש בהערה [אות א'].



ובשו"ת הראשון לציון ח"ב (סי' נ"ג) כתבנו לחלק בין טיטולים לבין בקבוק, דבטיטולים הוא עושה פעולה של הדבקה האסורה, אך בבקבוק כבר נתבאר בסי' שיג הט"ז [בסק"ז], והמג"א [ס"ק יב] שמותר לתקוע כיסוי הכלים, כיון שעומדים לפותחם ולסוגרם תמיד, ואף להדקם מותר. והטעם שפתיחת וסתימת הכלי אינה חשובה בנין, אלא שימוש, שכלי הסתום לעולם אינו כלי. וכל ענין הכלי הוא להיות פתוח להשתמש בו, ולכסותו שלא בשעת השימוש, מש"ה אין הכיסוי והכלי חשובים כאחד, אלא שני דברים המשתתפים בשימוש אחד, וה"ה לפקק שעל הבקבוק שאין זה חשוב בנין כלי בסגירת הפקק, ואין בזה איסור של בנין, וההיפך הבקבוק הסגור אינו כלי. ואמנם המיקל להדביק את המדבקות של הטיטולים קודם זריקתן לאשפה יש לו על מה לסמוך, כמ"ש כיו"ב המהרי"ל דיסקין, הובא בשו"ת הראשון לציון הנ"ל. וכדאי שתעיין בדברי התשובה שם.



בברכת התורה,





יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול​
 
ולענין להדביק את המדבקות של הטיטול לאחר השימוש קודם זריקתו לאשפה, כתבנו בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' בהוספות (עמ' שצ"ד), שיש להזהר לכתחלה שלא להדביק הטיטול קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית, וגם אם ההדבקה ע"י סקוטש יש להזהר כיון שנשאר עולמית, וע' בהערה נימוקי ההלכה.
זה העיקר שחיפשתי. יישר כח!
@מיכאל סבן
 
נערך לאחרונה:
וציין לו הרב ללוש כאן באחד התשובות
 
אמת.
אך לא נגע בענין הסקוטש.
 
חזור
חלק עליון