בס"ד, י"ז שבט תשע"ט, 655-2/ע"ט
לכבוד
היקר והנעלה, כש"ת ה"ה ר'
נתן אילוז נ"י
שלום וברכה,
לשאלתו אם מותר בשבת להדביק את הטיטול לפני זריקתו לאשפה, וכן האם מותר לקשור שקית אשפה קשר על גבי קשר קודם זריקתה לאשפה, הנה מבואר בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' [עמ' שצד, בהוספות] שיש להזהר שלא להדביק את המדבקות של הטיטול, קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית. וע"ש בהערה [אות א']. וכן הוא בספר הליכות עולם חלק ד' ((עמ' רל"ב), ואע"פ שבספר חזון עובדיה מלאכת תופר לא הביא הלכה זו, הסתמך על מה שכתב בעבר בספר הליכות עולם, וכן הוא בכמה הלכות. וה"ה שאין לקשור שקית אשפה קשר ע"ג קשר קודם הזריקה לאשפה, כיון שאז נשאר הקשר עולמית.
ובשו"ת הראשון לציון ח"ב (סי' נ"ג) כתבנו לחלק בין טיטולים לבין בקבוק, דבטיטולים הוא עושה פעולה של הדבקה האסורה, אך בבקבוק כבר נתבאר בסי' שיג הט"ז [בסק"ז], והמג"א [ס"ק יב] שמותר לתקוע כיסוי הכלים, כיון שעומדים לפותחם ולסוגרם תמיד, ואף להדקם מותר. והטעם שפתיחת וסתימת הכלי אינה חשובה בנין, אלא שימוש, שכלי הסתום לעולם אינו כלי. וכל ענין הכלי הוא להיות פתוח להשתמש בו, ולכסותו שלא בשעת השימוש, מש"ה אין הכיסוי והכלי חשובים כאחד, אלא שני דברים המשתתפים בשימוש אחד, וה"ה לפקק שעל הבקבוק שאין זה חשוב בנין כלי בסגירת הפקק, ואין בזה איסור של בנין, וההיפך הבקבוק הסגור אינו כלי.
ואמנם המיקל להדביק את המדבקות של הטיטולים קודם זריקתן לאשפה יש לו על מה לסמוך, כמ"ש כיו"ב המהרי"ל דיסקין, הובא בשו"ת הראשון לציון הנ"ל. וכדאי שתעיין בדברי התשובה שם.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא הרבנות הראשית
בס"ד, כ"ב תמוז תשע"ו
1556-2/ע"ו
לכבוד
היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה, כש"ת הרב
ניר זעפרני נ"י,
שלום וברכה,
לשאלתו בדבר מ"ש מרן הש"ע (סי' רע"א סעיף ט"ו), קידש וקודם שטעם הפסיק בדיבור, וה"ה אם נשפך הכוס קודם שטעם ממנו, יביא כוס אחר ומברך עליו בפה"ג, וכתב בביאור הלכה שם וז"ל, נראה דאפילו אם לא נשפך לגמרי, כיון שלא נשתייר בו מלא לוגמיו צריך להביא כוס אחר. וכתב בספר קצות השלחן הביאו בספר שמירת שבת כהלכתה ח"ב (פרק מ"ח הערה צ"ז), דבכה"ג יש לטעום תחילה קצת מן היין הנשאר בכוס, כדי שהברכה תחול על שתיה מועטת זו, ולא יצטרך לברך על יין אחר.
ונראה שאין הביאור הלכה חולק ע"ז שישתה מן היין הנשאר ולא יצטרך לברך פה"ג, רק שכתב שצריך להביא כוס אחר בכדי לשתות מלא לוגמיו, שאם לא ישתה מלא לוגמיו לא יצא י"ח קידוש, וכן ההלכה, וע' בספר ילקוט יוסף כרך א' חלק שלישי (מהדורת תשע"ב עמ' תצ"ו) שהארכנו לבאר דין זה אם לא שתה מלא לוגמיו שהיא מעכבת. ע"ש.
ולענין להדביק את המדבקות של הטיטול לאחר השימוש קודם זריקתו לאשפה, כתבנו בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' בהוספות (עמ' שצ"ד), שיש להזהר לכתחלה שלא להדביק הטיטול קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית, וגם אם ההדבקה ע"י סקוטש יש להזהר כיון שנשאר עולמית, וע' בהערה נימוקי ההלכה.
וע' בספר שו"ת הראשון לציון ח"ב אוה"ח (סו"ס נ"ג) בענין אם מותר לסגור בקבוק שתיה רק קודם שמשליכו לפח האשפה, ומה שחילקנו שם בין טיטולים לבין בקבוק.
ובמה שכתבתם בענין ספירת העומר, כתבתם בטוב טעם ודעת, ונכון מה שבארתם שם.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול
בס"ד, י"ג שבט תשע"ח, 679-2/ע"ח
לכבוד
האברך החשוב והנעלה, כש"ת הרב
גיא מועלם נ"י
שלום וברכה,
אודות מה שמבואר בספר ילקוט יוסף שבת כרך ה' [עמ' שצד] בהוספות לילקוט יוסף שיש להזהר שלא להדביק את המדבקות של הטיטול, קודם זריקתו לאשפה, כיון שאז נשארת ההדבקה עולמית. וע"ש בהערה [אות א'].
ובשו"ת הראשון לציון ח"ב (סי' נ"ג) כתבנו לחלק בין טיטולים לבין בקבוק, דבטיטולים הוא עושה פעולה של הדבקה האסורה, אך בבקבוק כבר נתבאר בסי' שיג הט"ז [בסק"ז], והמג"א [ס"ק יב] שמותר לתקוע כיסוי הכלים, כיון שעומדים לפותחם ולסוגרם תמיד, ואף להדקם מותר. והטעם שפתיחת וסתימת הכלי אינה חשובה בנין, אלא שימוש, שכלי הסתום לעולם אינו כלי. וכל ענין הכלי הוא להיות פתוח להשתמש בו, ולכסותו שלא בשעת השימוש, מש"ה אין הכיסוי והכלי חשובים כאחד, אלא שני דברים המשתתפים בשימוש אחד, וה"ה לפקק שעל הבקבוק שאין זה חשוב בנין כלי בסגירת הפקק, ואין בזה איסור של בנין, וההיפך הבקבוק הסגור אינו כלי. ואמנם המיקל להדביק את המדבקות של הטיטולים קודם זריקתן לאשפה יש לו על מה לסמוך, כמ"ש כיו"ב המהרי"ל דיסקין, הובא בשו"ת הראשון לציון הנ"ל. וכדאי שתעיין בדברי התשובה שם.
בברכת התורה,
יצחק יוסף
הראשון לציון הרב הראשי לישראל
ונשיא בית הדין הרבני הגדול