• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מיעוט לח ורובו יבש - דעת מרן

לביא

Well-known member
ידוע הדבר מהגר״י שדעת מרן במיעוט לח פירושו שעיקר התבשיל יבש אף שרובו לח, הואיל ועיקר התבשיל הוא יבש לא אכפת לן ברוטב אלא״כ מדובר במרק, וכן מקובלני מהגאון הרב אלבז שליט״א שאמר כך בדעת מרן.
אך ת״ח אמר לי היום כי הרב אליהו שטרית שכידוע היה חברותא של מרן, כתב סיפרו ׳רבינו׳ שמרן אמר לו בעצמו שדווקא כשהרוטב מעט ולא ניכר.
כשאמרתי לו את המעשה שהגר״י בעצמו מספר על מרן שהיה מניח דג מלא רוטב על הפלטא ואף אוכל את הרוטב עם הלחם, אמר לי הנ״ל כי גם בזה המעשה יש לדון במחלוקת הנ״ל (אף שקשה לי עד למאד על כך הואיל והגר״י אמר בשיעור שזה היה ״דג עירקאי״ מלא במים כל כולו, החרשתי כי קשה לדעת במעשים העוברים מפה לפה) ולכן הנ״ל מחמיר מספק בדעת מרן.

אע״פ שאינני הולך לנהוג כך למעשה הואיל וכך מקובלני מהגרר״א, רצוני לדעת האם יש מכתביו של מרן עצמו איזה הכרע או שאנו נתונים תחת מחלוקת וללא הנהגה מעשית אנו נתונים לספק בדעת מרן.
 
שלום וברכה תראה כאן מה כתבתי ומקוה שיעזור לך
הערה בדין מיעוט רוטב במלאכת מבשל
הב"י בסי' רנג (דף יד, הוצ' מכון ירושלים) הביא ד' רבינו ירוחם בשם רבינו יונה וז"ל, דכל שרובו רוטב ומצטמק ויפה לו והוא צונן שהחזירו ע"ג כירה ומצטמק, הוי מבשל גמור, ע"כ. ומבואר מד' רבינו ירוחם דדווקא תבשיל שיש בו רוב רוטב חשיב כדבר לח שאסור להחזירו ויש בו משום בישול אחר בישול, אבל במעט רוטב, לית לן בה. אך בסי' שיח (דף פב:) ציטט מרן את ד' רבינו ירוחם וכתב 'ויש בו רוטב' ומשמע שאפי' בקצת רוטב יש בו משום בישול אחר בישול, ע"ש. ובלומדינו ד' הב"י הוקשה לי מדוע העתיק פעמיים את ד' רבינו ירוחם בשינוי גרסאות ולא ציין מזה כלום בדבר שיכול להביא לידי טעות. ואף שראיתי באחרונים שכתבו דנמצא ברבינו ירוחם דהגרסא היא 'בו', אך קשה לקבוע הלכה לפי גרסאות שהיו בראשונים בפרט שכל דפוס שינה בנוסחאות, ובב"י הובאו גרסאות שונות ובודאי שגם הב"י עבר כמה וכמה דפוסים במהדורות שונות מאז הדפסתו וחזינן שלא נגעו בדבריו ועל כרחך משום מה שכתבנו דקשה לקבוע הלכה ע"פ גרסאות בפרט שהספר עבר כמה וכמה ידיים.
ולכן נראה לענ"ד דהמרווח הוא להשאיר הגירסא כפשוטו וליישב מש"כ בב"י בב' המקומות הנ"ל ולומר דבכוונה העתיק מרן שני הגרסאות ברבינו ירוחם ובא להורות דהיא היא כוונת רבינו ירוחם שכתב 'בו' והיינו רובו ורובו ככולו. ואין לומר שחזר בו ממש"כ בסי' רנג וקבע לנו שזו היא הגירסא האמיתית דא"כ היה לו למחוק הגירסא בסי' רנג ולתקנה לבל יבוא הקורא לכלל טעות בלומדו בסי' רנג. ולכאורה לפי זה יוקשה מדוע כתב מרן בש"ע (סי' שיח סט"ו) דבר שנבשל כ"צ והוא יבש שאין 'בו' מרק וכו', דמשמע דווקא בכהאי גוונא שאין בו מרק כלל ולא סגי במה שרובו יבש. וכן מש"כ שם בס"ד 'והני מילי בתבשיל שיש בו מרק' וכו', וי"ל שנקט לשון רבינו ירוחם כמובא בב"י ואין הכי נמי דסבירא ליה דבעינן רוב, דרובו ככולו. וכיוצ"ב מצינו להרב מ"ב בסי' שיח (ס"ק סב) שכתב על לשון הש"ע בס"ח שאם התבשיל שיש בו רוטב מצטמק ויפה לו אסור לד' הכל להניח דבר קר שנתבשל כל צרכו על גבי מיחם שעל האש דלדינא הלכה כשאר פוסקים דאין מחלקים בזה. ואף מרן אפשר שסובר כן כמו שסתם שם (דהיינו מש"כ מרן בס' ד ולא חילק בין יפה לו לרע לו) אלא דלישנא דרבינו ירוחם נקיט ואזיל, עכ"ד. וא"כ ה"ה הכא. וראיתי בספר מנחת כהן (משמרת השבת הנד"מ, פ"ב ע"מ רס"ט) שכתב וז"ל, ונראה לי שאפי' יש מעט שומן או מרק בדבר שנתבשל כל צרכו שעם כל זה מותר להניחו כנגד המדורה או לשרותו בחמין שהרי אין לך בשר שאין מוהל ושומן יוצא ממנו ועם כל זה נידון לדבר יבש. ונראה שכל שהרוב הוא דבר יבש, אף שיש בו קצת רוטב, לא שייך שם בישול. וראיתי שכתב הב"י בסי' רנג וז"ל, וכ"כ רבינו ירוחם בשם הר"ר יונה דכל שרובו רוטב ומצטמק ויפה לו והוא צונן כשמחזירו על גבי כירה ומצטמק, הוי מבשל גמור. הנה שכתב שכל שרובו רוטב, משמע שאם המיעוט הא רוטב, עם כל זה נידון לדבר יבש. ואף שרבינו ירוחם לא כתב כן אלא כל דבר שיש בו רוטב. וכ"כ הב"י עצמו בסי' שיח בשם רבינו ירוחם. מ"מ נראה שהב"י כתב זה להיות כן הדין לדעתו. וכן מסתבר שכל שרובו יבש נידון ליבש, דאם לא כן נתת דבריך לשיעורין, כן נראה לי, עכ"ל. והנה גם המנחת כהן לא התרגש מלשון הש"ע דלכאורה סותר דבריו והיינו טעמא דא"כ דעתו כך כמו שכתב בב"י, גם בש"ע צריך לפרש כן. ומה שעתיק לשון 'בו' היינו טעמא כמו שכתב המ"ב שהבאנו לעיל דלשון רבינו ירוחם נקיט ואזיל. ולא קשיא מידי.
וראיתי בשו"ת שמש ומגן (ח"א סי' ו) שכתב שדברים אלו תמוהים הרבה לומר על הרב ב"י שישנה לשון רבינו ירוחם כדי להודיע דעתו הוא. וכי קצה ידו של הב"י להביא הלשון כמתכונתו ולכתוב עליו מה שנראה לו מה שלא עשה אפי' רמז קטן מזה. וגם אם כן, למה לא שינה הלשון גם בסי' שיח והביאו כראוי. ולא ראינו מעולם שישנה הב"י לשון הפוסק שמביא בשביל כוונה נסתרת מדעתו. ודעתי אין לחשוב זה אפי' במחשבה על הב"י מאסף לכל המחנות שישנה לשון הפוסקים בכדי להראות את דעתו הוא. גם אם באמת כן הוא, למה לא רמז לזה בספרו ש"ע כלל. ואדרבה, דיקדק לכתוב בהיפוך בסעיף ד ואם שינה לשון רבינו ירוחם בכוונה להודיע דעתו, א"כ כ"ש בש"ע שהוא לשונו של מרן שהיה צריך לכתוב בתבשיל שרובו מרק, מה שלא עשה כן אלא כתב שיש 'בו' מרק ולא עוד אלא שכתב דבר והיפוכו וכו', עכ"ל. ואחר המחילה מהדר"ג, לא זכיתי להבין ד' קודשו, דהרי גם בס"ח כתב "אם מצטמק ויפה לו" ואפי' הכי כתב המ"ב שלדעת מרן אין חילוק בין יפה לו לרע לו ומרן לישנא דרבינו ירוחם נקיט. וא"כ ה"ה הכא בכל המקומות שהביא הרב לשון מרן, אפשר לומר לדעת האחרונים שפרשו במרן 'רובו', לישנא דרבינו ירוחם נקיט ואזיל. ומצאנו לדברינו תנא דמסייע והוא המנחת כהן דהבאנו לעיל שחי לפני כארבע מאות שנה.
ומה שרצה הרב שמש ומגן להוכיח שם מהמ"ב (סי' שיח ס"ק לב) שפירש יבש ר"ל שהוריקו המרק ממנו שהכוונה יבש ממש. גם בזה לא זכיתי להבין דב"ק דיש לדחות דאפשר לומר דכוונת המ"ב שהוריקו המרק ממנו ומ"מ נשאר מעט רוטב של המרק שעדיין זה גדר של יבש וכמו שכתב המנחת כהן הנ"ל. ומש"כ עוד שם שמצד הסברא אין שום טעם וחילוק בזה שאם יש עשרים ליטר מים יהיה להם דין יבש בשביל שנתבשלו עם עשרים ליטר וחצי של בשר ואיזה סברא יש לזה, הא ודאי שאין לחילוק זה שום סברא, ע"כ. הנה מלבד מה שהעיר עליו הגאון הראשון לציון רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו יבי"א (ח"ז חאו"ח סי' מב) הרי האחרונים הנ"ל כתבו דרק במעט רוטב דיברו, ולא בכמות כזו כמו שהרב כתב וכמו שכתב להדיא הפמ"ג בסי' רנג (ס"ק יג) דטעמא דרבינו ירוחם אזיל לטעמיה דמיעוט רוטב הוי מצטמק ורע לו הוא, ושרי. וכן המנחת כהן מיירי במעט רוטב כמו שהבאנו לשונו לעיל. וכ"כ כל הפוסקים שהביא ביבי"א (שם). וגם מה שרצה הרב להוכיח מד' המ"ב בסי' שיח (ס"ק לט) בתיקון ה'תה' שכתב וז"ל, ואח"כ יריק את ה'סנעס' לכלי אחר כדי שישארו עלי התה 'יבשים' ויהיה מותר לערות עליהם בשבת כדין דבר יבש, ע"כ. נראה דיש לדחות דכוונת המ"ב לעיקר דין בישול ולא לאפוקי רוב יבש ומיעוט רוטב. ומה עוד שגם דבר שיש בו מעט רוטב קרי יבש דרובו ככולו וכדדחינו לעיל. זה הנלע"ד להשיב על טענותיו של הגר"ש משאש זצ"ל.
 
ידוע הדבר מהגר״י שדעת מרן במיעוט לח פירושו שעיקר התבשיל יבש אף שרובו לח, הואיל ועיקר התבשיל הוא יבש לא אכפת לן ברוטב אלא״כ מדובר במרק, וכן מקובלני מהגאון הרב אלבז שליט״א שאמר כך בדעת מרן.
אך ת״ח אמר לי היום כי הרב אליהו שטרית שכידוע היה חברותא של מרן, כתב סיפרו ׳רבינו׳ שמרן אמר לו בעצמו שדווקא כשהרוטב מעט ולא ניכר.
כשאמרתי לו את המעשה שהגר״י בעצמו מספר על מרן שהיה מניח דג מלא רוטב על הפלטא ואף אוכל את הרוטב עם הלחם, אמר לי הנ״ל כי גם בזה המעשה יש לדון במחלוקת הנ״ל (אף שקשה לי עד למאד על כך הואיל והגר״י אמר בשיעור שזה היה ״דג עירקאי״ מלא במים כל כולו, החרשתי כי קשה לדעת במעשים העוברים מפה לפה) ולכן הנ״ל מחמיר מספק בדעת מרן.

אע״פ שאינני הולך לנהוג כך למעשה הואיל וכך מקובלני מהגרר״א, רצוני לדעת האם יש מכתביו של מרן עצמו איזה הכרע או שאנו נתונים תחת מחלוקת וללא הנהגה מעשית אנו נתונים לספק בדעת מרן.
ראה בקישור במשנת יוסף בדברי הרב הכותב ובהערה שם.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/pagepngs/60593_393_1247_1767.png
וזה הקובץ המלא:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=60593#p=393&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr=רובו יבש מכתב
 
מעניין מאד, כתוב בהערה למטה: אולם בשולחן המערכת ח״א (עמ׳קפא-ב) מבואר דכל שעיקרו ורובו של התבשביל הוא יבש, חשיב יבש אף שהרוטב צף ע״ג החתיכות, כמו החמין שלנו. ע״ש. וכן מוכח בדעת מרן זי״עא מוכרחות וכו ע״כ. אין לי שולחן המערכת אלא רק יביע אומר, הלוואי שיכולתי לדעת אילו ראיות מוכרחות אלו...
וכן מה שכתב מרן בחזו״ע ח״א ניתן לפרשו בכמה פירושים ולא מוכח מידי, דאמר בעמו ״כשהמרק הוא הרבה בשיעור הניכר לעין״ כלומר שזהו ממש מרק ״ולא כתבתי להקל אלא ברוטב בעלמא״ כלומר כמו שרוטב רגיל להיות לצורך תבשיל יבש כמו דג או בשר, אבל לא כשתכלית הרוטב הוא בשביל הרוטב עצמו והבשר טפל אליו.
 
מעניין מאד, .......אין לי שולחן המערכת..הלוואי שיכולתי לדעת אילו ראיות מוכרחות אלו...
https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=54796#p=181&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr=

אני מבין כמו הרב הכותב שדוקא שאינו ניכר, גם בעיקר הראיה של המנחת כהן בסברא שבכל דבר יש קצת לחלוחית נראה כן שמדובר באופן שאינו ניכר. ומעניין היכן (ואם בכלל זה פורסם)הרב העורך כותב ההערה האריך בראיות ואולי החברים כאן יודעים.

נ.ב- ובזכרוני (אם אינני טועה) שכדברי הרב הכותב ראיתי בתשובה של מרן שפורסמה באיזה ספר שדווקא באופן שאינו ניכר וכדבריו בחזון עובדיה וכדברי עדות הרב שיטרית בספר רבנו.
 
נערך לאחרונה:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/reader.aspx?sfid=54796#p=181&fitMode=fitwidth&hlts=&ocr=

אני מבין כמו הרב הכותב שדוקא שאינו ניכר, גם בעיקר הראיה של המנחת כהן בסברא שבכל דבר יש קצת לחלוחית נראה כן שמדובר באופן שאינו ניכר. ומעניין היכן (ואם בכלל זה פורסם)הרב העורך כותב ההערה האריך בראיות ואולי החברים כאן יודעים.

נ.ב- ובזכרוני (אם אינני טועה) שכדברי הרב הכותב ראיתי בתשובה של מרן שפורסמה באיזה ספר שדווקא באופן שאינו ניכר וכדבריו בחזון עובדיה וכדברי עדות הרב שיטרית בספר רבנו.
אינו ניכר אפשר לפרשו בשני פנים - ״אמנם כשהמרק הוא הרבה בשיעור הניכר לעין״ - 1. שעיניך רואות שמדובר במרק ולא ברוטב 2. שניכר שיש יותר מים מהחתיכות היבשות. עכשיו לפי ההמשך יהיה קצת קשה: ״ולא כתבתי להקל אלא ברוטב בעלמא״. אם תפרש כפירוש ראשון - רוטב בעלמא פירוש שמדובר ברוטב הטפל לבשר אפילו מרובה, ואילו לפירוש שני - רוטב בעלמא פירוש שהמים מועטים יותר מחתיכות הבשר. כפי שאמרתי זה לא מוכרח אלא אפשר לפלפל בדבריו לפה ולשם, צריך הכרח בשביל אחד מהם.
עריכה: אוסיף עוד כעת בהתבונני שוב בדברי הרב בח״ע ח״א הנ״ל דכתב שם ז״ל: ואפריון נמטייה לתלמידי אהובי גדול בתורה ויראת ה׳ טהורה ר׳ אסי הלוי שכתב בשו״ת נחלת לוי (חלק או״ח חסימן טו אות ג) שטרח ללכת בבית הספרים הלאומי ובדק ומצא בבית יוסף שנדפס בחיי מרן (בדפוס ויניציא סי׳ שכד) ועוד בדפוס ויניציא בשנת אשמ״ח ובשניהם מצא כתוב כמו הנוסח שלפנינו ״שרובו רוטב״ ע״ש. וכ״כ הרה״ג ר׳ עובדיה הדאיה בשו״ת ישכיל עבדי חלק ז (סי׳ מד שאלה טו) שאיסור בישול אחר בישול הוא בתשביל שיש בו רוב רוטב כגון מרק. ע״ש. ע״כ. ולפ״ז עוד יותר תגדל הקושיא ודו״ק.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
יעיינו הרבנים בתשובה המצורפת אות יא, מה שכתבנו בזה בעניותינו לברר ולהכריח בדעת מי שגדול,
ואקוה שיהיה לתועלת, וכמו כן ארנן לבק'ר חסדכם!
 

קבצים מצורפים

  • 24גליון יט-תשרי חשון תשע''ז-גדר רובו יבש.pdf
    214.6 KB · צפיות: 19
ב"ה
יעיינו הרבנים בתשובה המצורפת אות יא, מה שכתבנו בזה בעניותינו לברר ולהכריח בדעת מי שגדול,
ואקוה שיהיה לתועלת, וכמו כן ארנן לבק'ר חסדכם!
רק אוסיף ואומר, שהיום בעת תפילת ערבית פתחתי להלכה ברורה והרב דוד יוסף כתב בשם אביו הגר״ע בדיוק כפי שהראשל״צ סובר, ובאמת קשה לי אם כן דהוו שני בניו של הגר״ע נגד הרב שטרית?
ראוי לציון שלא ראיתי את דבריו בפנים אך סמכתי על דברי חברי שקרא את זה בפנים, דאל״כ לא היה מחמיר על עצמו.
עריכה: ראיתי שזכיתי לכוון לדעתך הרמה בפירוש דברי הגר״ע כפי שכתבתי למעלה.
והכי קאמר, דאמנם לגבי "תבשיל מרק" (שנקרא על שם המרק, כמו "מרק ירקות" וכדו'), שהוא לח וצלול, והמרק עיקר לעצמו, אף שנתן בו חתיכות בשר וכדו' להעשיר המרק ונעשה הרוב יבש, בזה מעולם לא כתב להדיא להתיר, ועתה הוא מגלה דעתו בענין זה בבירור "דכל שהוא בשיעור הניכר לעין, ראוי להחמיר". ובכל מקום שכתב בזה נזהר תמיד שלא לכתוב להדיא אלא לגבי סוג תבשיל שיש בו רק "רוטב בעלמא", והיינו שעיקרו ומהותו המאכל היבש, כגון תבשיל בשר, תבשיל דגים וכדו' (וכן חמין שלנו), שעיקר התבשיל בודאי הוא היבש, (הבשר או הדגים), והנוזל שבו נטפל ומשמש ליבש. (ואף כשמוסיפים במיוחד כמות גדולה של הרוטב בשביל אלו שאוהבים לטבל בו, א"ז משנה את "מהות" התבשיל ועיקרו). ובאלו כתב להדיא להתיר בכל אופן ובשופי כל שיש רוב יבש, וכמפורש בדבריו פעמים רבות.
 
.......
ראוי לציון שלא ראיתי את דבריו בפנים אך סמכתי על דברי חברי שקרא את זה בפנים, דאל״כ לא היה מחמיר על עצמו.
.....
מתוך הספר רבנו לרב אליהו שטרית הי"ו:
____________________________________________________
עמוד רלג


כה אדר תשס"ג

שאלתי את רבנו בעקבות מה ששאלו אותי, לגבי מה שרבנו מתיר להניח על הפלאטה בשבת תבשיל שרובו יבש, האם הכוונה כשיש ששים אחוז יבש וארבעים אחוז לח שזה גם מותר?

ורבנו ענה, לא זו כוונתי, אלא כוונתי שיש בו מעט לחלוחית, אבל שיהיה בו ממש מרק לא.
____________________________________________________

שם עמ' שנא

ה' אייר תשס"ו

רבנו כתב דין(בחזון עובדיה חנוכה עמוד יט בהערה), שסופגנייה שיש בתוכה ריבה, ובשבת רוצה לחמם אותה על הפלאטה אם מותר, כי הריבה היא נוזלית, וקי"ל שיש בישול אחר בישול בלח, וכתב רבנו שאע"פ שהיא נוזלית, כיוון שהרוב הוא יבש, ברובו יבש אפשר לחמם על הפלאטה.

ואז שאלתי את רבנו, אם הולכים לפי הרוב, ויש 52 אחוז יבש והשאר לח, האם גם אז יהיה מותר?

ורבנו ענה שלא.

אז שאלתי את רבנו, אם כך מה השיעור?

וענה רבנו שיעור מועט, לא הרבה.(השווה לעיל כה אד"א תשס"ג, נוסח שונה מעט).
____________________________________________________

שם כתוב הכל ברצף ואני הפרדתי ברווח בין הקטעים והדגשתי ד"ה לנוחות הקריאה.
 
נערך לאחרונה:
אין בידי זמן העיון כרגע, אך לפי מה שכתב הרב ללוש נראים הדברים מעט סותרים, אך ייתכן שזהו בגלל הצורה שהרב ללוש מגיש אותם:
ועוד יש לתמוה, שהרי בחזו"ע חנוכה (עמ' יט, והוא קודם התוספת שבחזו"ע הנ"ל), התיר לחמם סופגניה, וכתב להדיא "אף שהריבה מרוכזת במקום אחד מ"מ דינה כיבש" כמו שהעלתי ביבי"א ח"ז, ע"ש. ושוב כתב בזה בחזו"ע שבת ח"ד (עמ' שמג, והוא אחר התוספת הנ"ל) בשם הגרשז"א, "אף שיש כמות של כפית נזילה שמרוכזת במקום אחד בתוך הסופגניה", ע"ש. הרי שכתב להדיא להתיר אף כשהנוזל מרוכז וממילא הוא בשיעור הניכר לעין.

עכ״פ צריך להבין את הסתירה בדברי מרן בשמועות, שכן הרב דוד בספר מלאכת בישול כותב בשם מרן אחרת.
 
ב"ה
עכ״פ צריך להבין את הסתירה בדברי מרן בשמועות
לענ"ד כאשר יש לנו תורה שבכתב כ"כ בהירה ונהירה, "אין" צריך להבין את הסתירה בין השמועות, אלא פשוט צריך ללמוד ולהבין את "תורתו" ולהורות ולנהוג על פיה, ואם בכל נימוקיו, מקורותיו, ולשונותיו, מבואר להדיא מה לשיטתו מותר ומה אסור, וכפי שהרחבנו לפרטי פרטים בתשובה שצירפנו לעיל, נמצא שאין עוד מקום להסתפק בדעתו כלל ועיקר, (וכפי שהשיבוני כמה חכמים שבתחילה סברו אחרת בדעת מרן זיע"א ולאחר שראו מש"כ בזה בעניותי בתשובה הנ"ל הודו ולא בושו שהדברים ברורים ובהירים יתנו עדיהן ויצדקו).
ומעתה, אחר תורה שבכתב כ"כ ברורה, גם אם שמענו בע"פ דברים שנראים כסותרים, נצטרך לומר חדא מתרתי, או כדאמרינן ברפ"ק דשבת כי קאי רבי בהאי מסכתא לא תשייליה במסכתא אחריתי וכו', ופרש"י שאין "לבו" לאותה מסכת, ומדובר על גדול הדור רבי יהודה הנשיא, או לחילופין י"ל בפשיטות יותר וכ"נ שהוא האמת בנ"ד, שפירוש דבריו בתורה שבע"פ הוא על דרך הסתייגותו גופא בתורה שבכתב, כפי שביארנו בעניותינו אב"א קרא ואב"א סברא. (וכבר ביארנו בזמן מן הזמנים שעלינו להיות "תלמידים" של מרן זיע"א קודם שנהיה "חסידים" שלו, ואצלו בעיקר, נראה שראוי לומר, שרק מי שראוי להיקרא מתלמידיו, שעמל ומדקדק בתורתו שבכתב להבינה על בוריה בנימוקיו ומקורותיו בלא להתעצל ולסמוך על בירורים משניים ומקריים, הן הם אלו שראויים אח"כ להיות נמנים גם בכלל חסידיו באמת, וחסידותם תעלה להם לרצון, ובמדה במשקל ובמשורה כיאות).

הנלע"ד כתבתי,
בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
הבעיה היא, לצורך העניין, כאשר הראתי לאותו מר את דברי הרב דוד יוסף ואת דבריך, הוא ציין שמרן לחלוטין כתב ״מיעוט מאד״ של רוטב, ואע״פ שהסכמתי עמו שיש להחמיר שלא יהיה רוטב מרובה על היבש, הוא התעקש כי כולם מסכימים שצריך 49% רוטב, ואף שאל את הרב נקי שגר בשכונתינו וענה לו ג״כ שדעת מרן הוא 49%, ולפ״ז טוען שאף כל מה שרב יצחק יוסף אומר הוא ב-49% אף שהוא לא אומר כך בהדיא.
לדבריך אמר מר כי מוכרחים הם מחמת הקושיא העצומה שהבאת בדברי הרב ולכן דבריך מוכרחים, אך קשה לו לקבל זאת מחמת שבספר ׳רבינו׳ אמר בשם הרב עובדיה לא כן, שאל את הרב נקי ומוכרח לו כן מכל כיוון, אף שאמרתי לו שגם הרב אלבז קיבל מהרב כן.
יצוין שנית, שהוא מחמיר על עצמו בגלל הסתירה בשמועות, ואמרתי לו שאינני הולך להחמיר מאחר שאני הולך אחר הרב אלבז, ואף יעצתי לו לעשות דעת תורה ולא ללכת לפי לומדס וחומרות בעצמ אך אמר שהרב שמתיעץ עמו הוא בעצמו לא הולך בקו מרן. וד״ל.
עריכה: ועוד, אולי מכיוון שכבוד הרב לא מוכר דיו בירושלים (לי לפחות עד שלא הגעתי הנה לא שמעתי את שמעך) קשה לו ג״כ לקבל את דבריך.
 
נערך לאחרונה:
רק אוסיף ואומר, שהיום בעת תפילת ערבית פתחתי להלכה ברורה והרב דוד יוסף כתב בשם אביו הגר״ע בדיוק כפי שהראשל״צ סובר, ובאמת קשה לי אם כן דהוו שני בניו של הגר״ע נגד הרב שטרית?
ראוי לציון שלא ראיתי את דבריו בפנים אך סמכתי על דברי חברי שקרא את זה בפנים, דאל״כ לא היה מחמיר על עצמו.
עריכה: ראיתי שזכיתי לכוון לדעתך הרמה בפירוש דברי הגר״ע כפי שכתבתי למעלה.
והכי קאמר, דאמנם לגבי "תבשיל מרק" (שנקרא על שם המרק, כמו "מרק ירקות" וכדו'), שהוא לח וצלול, והמרק עיקר לעצמו, אף שנתן בו חתיכות בשר וכדו' להעשיר המרק ונעשה הרוב יבש, בזה מעולם לא כתב להדיא להתיר, ועתה הוא מגלה דעתו בענין זה בבירור "דכל שהוא בשיעור הניכר לעין, ראוי להחמיר". ובכל מקום שכתב בזה נזהר תמיד שלא לכתוב להדיא אלא לגבי סוג תבשיל שיש בו רק "רוטב בעלמא", והיינו שעיקרו ומהותו המאכל היבש, כגון תבשיל בשר, תבשיל דגים וכדו' (וכן חמין שלנו), שעיקר התבשיל בודאי הוא היבש, (הבשר או הדגים), והנוזל שבו נטפל ומשמש ליבש. (ואף כשמוסיפים במיוחד כמות גדולה של הרוטב בשביל אלו שאוהבים לטבל בו, א"ז משנה את "מהות" התבשיל ועיקרו). ובאלו כתב להדיא להתיר בכל אופן ובשופי כל שיש רוב יבש, וכמפורש בדבריו פעמים רבות.
רק עתה זכיתי לראות את הנידון, ואכתוב כאן מעט מן המעט, מאשר עלה בידי בס"ד, והדברים כתובים אצלי מבעוד מועד. ופרסמתי בעבר כאן בפורום תחת הכותרת הערה בהלכות בישול. ואציגה זאת אף כאן שוב:
ראיתי להגר"ד יוסף שליט"א בספרו הלכה ברורה על הלכות אפיה ובישול (עמ' רל) שכתב, כי יש לחלק בזה בין תבשיל שהרוטב שלו הוא לח וצלול שאין לו שייכות אל הרוב, וכגון מרק שיש בו תפוחי אדמה וכיוצא בזה, אפילו אם התפוחי אדמה הם הרוב הגדול, אין שייך בכיוצא בזה לומר שהמיעוט בטל לרוב וחשיב מצטמק ורע לו, אלא כוונתו באופן שהמיעוט שייך אל הרוב והוא חלק מהתבשיל, וכגון בשר או דגים שיש בהם מעט רוטב, שאין צריך שיהיו הבשר או הדגים יבשים לגמרי בלא רוטב כלל, ובכל כיוצא בזה שאין הרוטב עומד בפני עצמו בטל הוא כלפי הרוב היבש, וכשם שבשר או דגים לבדם חשיבי למאכל יבש אף על פי שאינם יבשים כעץ, ויש לחלוחית על פניהם, ואפילו לחלוחית מרובה. ע"כ. ואחר המחילה, לאחר לימוד ועיון היטב בדברי-קדשו של מרן זיע"א, נראה כי אין לחלק בזה בין אם הרוטב שייך אל התבשיל לבין אם לא. ועוד, שיש ללמוד בדעת רבינו הגדול זיע"א, כי יש להחמיר בזה. ולא שהוא מעיקר הדין על אודות אם הרוטב רב, שכתב בזה בספרו חזון עובדיה שבת חלק א (עמ' פב) "ואמנם כשהמרק הוא הרבה בשיעור הניכר לעין, מודה אני שראוי להחמיר. ולא כתבתי להקל אלא ברוטב בעלמא". מוכח מדברי קדשו אלו, כי יש להחמיר אם המרק הוא בשיעור הניכר לעין, ולא שהוא מעיקר הדין. ולא כפי שכתב להסתייע מדברים אלו לדברי הגר"ד יוסף שליט"א הגאון ר' גדעון בן משה, שאדרבה, מדברים אלו מוכח כי יש להחמיר, ובאמת מעיקר הדין משמע בדבריו כי יש להקל בזה. ולא שהוא איסור גמור. והסכימו עמי לדברים אלו הגר"א אבידר שליט"א והגר"מ אלול שליט"א, בהרצותי את דברינו אלו בפניהם בערב שבת קודש פרשת ויגש תש"פ.
ולא עוד, אלא שיותר סייעני בדברינו אלו הגאון ר' אברהם אבידר שליט"א, מדברי קדשו אשר כתב בזה לפני למעלה מעשור, בספרו שאלות ותשובות אדני פז ח"ד (סי' מג), שהביא בזה ממה שכתב מרן זיע"א בעצמו בספר מאור ישראל על עניני שבת (והוא הקובץ אשר ציינו הגר"ד בהלכה ברורה, עמ' יז) שכתב, שאם הרוטב מעט "מאד" מותר. ע"ש. והיינו שבאופן זה, ודאי שהוא מצטמק ורע לו. ועוד כתב שם, שלאו דוקא כשהרוטב התבשל יחד עם הדבר היבש התירו במיעוט רוטב, אלא אפי' אם עירבו רוטב בשבת גם שרי. ע"כ.
ומדברים אלו רואים בפירוש, כי לשיטתנו בהבנת דברי קדשו הולך. שאם לא כן וכדעת הגר"ד יוסף שיש לחלק בין אם הוא שייך אל התבשיל דוקא, ואם לא אין להתיר, כיצד יפרנס דברי מרן זיע"א שיש להתיר לערב רוטב בשבת. ולכן מוכח מדברים אלו שברור הדבר כשיטת הבנתנו בזה. ושמחתי על דבריו כמוצא שלל רב. ועל דברים אלו אמרתי את מאמר החכם מכל אדם "ותשועה ברוב יועץ (משלי יא יד).
 
נערך לאחרונה:
"ואמנם כשהמרק הוא הרבה בשיעור הניכר לעין, מודה אני שראוי להחמיר. ולא כתבתי להקל אלא ברוטב בעלמא". מוכח מדברי קדשו אלו, כי יש להחמיר אם המרק הוא בשיעור הניכר לעין, ולא שהוא מעיקר הדין.
וכעת פתחתי ילקוט יוסף שבת ח״א מהדורת תשע״א וכתב שם (נ״ל עמ׳ תקעא) לדקדק ״שראוי להחמיר״ דהיינו שיש לחשוש אם הרוטב מתבשל ומצטמק באופן יפה, אך באמת מעיקר הדין מותר בכל דהו, דהא מרן פסק להחמיר בבישול אחר בישול בלח מתורת סד״א ולא מתורת פסק, וכעת אפילו שמתכוון לרוטב, הרי לא אכפת לו ממנו הואיל והוא לא הרוב אלא היבש, וא״כ הוא דרבנן ואף מרן השו״ע יודה בכה״ג לומר ס״ד לקולא. והדברים ידועים.

אך מה שיש לחזק הוא ההכרחים החזקים שיש לרב ללוש בתורת מרן, דהם מוכרחים דיו והותר.
והנה אותו מר הביאני הלום ספר רבינו והקראתי לפניו את ה״הסכמה״ של הראשל״צ לספר, ואף שידע זאת אחדד שלא הביא שם דבר להלכה ולמעשה והכל צריך דעת תורה.
ועוד הקשיתי למר את ההכרח היפה של הרב ללוש, דמרן בעצמו פסק בח״ע שבת ח״ד לא כמו שאמר לרב שיטרית וכן העתיקו בדין הסופגניה ומוכרח הוא דיו.
ודו״ק.
 
וכן העתיקו בדין הסופגניה ומוכרח הוא דיו.
ודו״ק.
אף שאין עתה ימי החנוכה, אך תורה היא וללמוד אני צריך אותה, שיבארו לנו רבותינו את אשר אירע לאחרונה בסופגנייה אשר הופקה, שהריבה שלה אינה מבושלת דיה, ועתה התעוררה השאלה באותה התקופה, מה דינה לענ יין השבת לחממה, האם מותר או לא. ומרן הראשון לציון הלכה זו העלה, שמותר אם לחום יד סולדת בו אינה מגיעה. והדברים לכאורה צריכים ביאור ולימוד מדבריו אשר בספר שלחן מערכה, נכתבו לאות וידיעה, שיש להקל בזה לתינוק וחולה בלבד, ולא לכל אשר רצונו לחמם רוצה. יורונו מאשר השיגה ידם בתורה, כפי אשר עלה מן העמל הגדול אשר להם לאורה.
יישר כוחכם, תזכו להגדיל תורה ולהאדירה!!!
 
ב"ה
ומרן הראשון לציון הלכה זו העלה, שמותר אם לחום יד סולדת בו אינה מגיעה. והדברים לכאורה צריכים ביאור ולימוד מדבריו אשר בספר שלחן מערכה, נכתבו לאות וידיעה, שיש להקל בזה לתינוק וחולה בלבד, ולא לכל אשר רצונו לחמם רוצה
בשלחן המערכת דיבר בתבשיל לח, שיש בו ספק דאורייתא לחומרא, ובזה התיר למעשה דוקא לתינוק וחולה. משא"כ סופגניה עם ריבה שמעורב בה מיעוט מים שאינם מבושלים, שיש בה כמה צירופים בלאו הכי להתיר כמבואר באגרות הראש"ל חנוכה, ורק מחמת שעדין לא מלאו לבו להקל לגמרי העלה שלכל הפחות לחמם באופן שלא יגיע לחום שהיס"ב בזה אין לחוש כלל, ע"ש בדבריו ותרו"ץ.
 
ב"ה

בשלחן המערכת דיבר בתבשיל לח, שיש בו ספק דאורייתא לחומרא, ובזה התיר למעשה דוקא לתינוק וחולה. משא"כ סופגניה עם ריבה שמעורב בה מיעוט מים שאינם מבושלים, שיש בה כמה צירופים בלאו הכי להתיר כמבואר באגרות הראש"ל חנוכה, ורק מחמת שעדין לא מלאו לבו להקל לגמרי העלה שלכל הפחות לחמם באופן שלא יגיע לחום שהיס"ב בזה אין לחוש כלל, ע"ש בדבריו ותרו"ץ.
לצערי הרב עד למאוד, לא זכיתי לאגרות הראשון לציון על חנוכה, ואשמח מאוד אם כת"ר יעלה לכאן את תשובתו הרמתה שם.
 
לענ"ד כאשר יש לנו תורה שבכתב כ"כ בהירה ונהירה, "אין" צריך להבין את הסתירה בין השמועות, אלא פשוט צריך ללמוד ולהבין את "תורתו" ולהורות ולנהוג על פיה, ואם בכל נימוקיו, מקורותיו, ולשונותיו, מבואר להדיא מה לשיטתו מותר ומה אסור, וכפי שהרחבנו לפרטי פרטים בתשובה שצירופנו לעיל, נמצא שאין עוד מקום להסתפק בדעתו כלל ועיקר, (וכפי שהשיבוני כמה חכמים שבתחילה סברו אחרת בדעת מרן זיע"א ולאחר ראו מש"כ בזה בעניותי בתשובה הנ"ל הודו ולא בושו שהדברים ברורים ובהירים יתנו עדיהן ויצדקו).
ומעתה, אחר תורה שבכתב כ"כ ברורה, גם אם שמענו בע"פ דברים שנראים כסותרים, נצטרך לומר חדא מתרתי, או כדאמרינן ברפ"ק דשבת כי קאי רבי בהאי מסכתא לא תשייליה במסכתא אחריתי וכו', ופרש"י שאין "לבו" לאותה מסכת, ומדובר על גדול הדור רבי יהודה הנשאי, או לחילופין י"ל בפשיטות יותר וכ"נ שהוא האמת בנ"ד, שפירוש דבריו בתורה שבע"פ הוא על דרך הסתייגותו גופה בתורה שבכתב, כפי שביארנו בעניותינו אב"א קרא ואב"א סברא. (וכבר ביארנו בזמן מן הזמנים שעלינו להיות "תלמידים" של מרן זיע"א קודם שנהיה "חסידים" שלו, ואצלו בעיקר, נראה שראוי לומר, שרק מי שראוי להיקרא מתלמידיו, שעמל ומדקדק בתורתו שבכתב להבינה על בוריה בנימוקיו ומקורותיו בלא להתעצל ולסמוך על בירורים משניים ומקריים, הן הם אלו שראויים אח"כ להיות נמנים גם בכלל חסידיו באמת, וחסידותם תעלה להם לרצון, ובמדה במשקל ובמשורה כיאות).
שפתיים יישק.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון