יוסף דהן
Well-known member
ובשו''ת הראשון לציון ח''ב (סי' נח) העלה, דהולכים אחר הרוב, ולא בעינן שיהיה כולו יבש. וכמבואר בדברי רוב ככל האחרונים, מנחת כהן, הפמ״ג, יד אהרן, זרע אמת, דעת תורה, שם חדש, אגלי טל, הר צבי. כף החיים, יחוה דעת, ועוד. ושם הבאנו ד׳ טעמים אמאי הולכים אחר הרוב בבישול אחר בישול. א. דא״א לצמצם, שהרי אין לדבר סוף, שאין
לך תבשיל של בשר שאין בו מוהל רוטב ושומן. ב. דפעמים הרבה מהרוטב מתאדה והוי מצטמק ורע לו, ודעת רבים מהפוסקים דמצטמק ורע לו אין בו משום בישול, וכן דעת רבנו ירוחם. הב״י, פמ״ג, מג״א, כנה״ג, הט״ז, מקור חיים, מאמ״ר, הנהר שלום, זרע אמת, פתה״ד, החיד״א, ארץ חיים, שם חדש, ועוד. ג. ועוד טעם, דכאשר רוב התבשיל יבש, עיקר כוונתו לתבשיל היבש, וחימום מעט הרוטב הוא בגדר פסיק רישיה, והוא לא איכפת לו אם מיעוט הרוטב יגיע ליד סולדת בו, או יתחמם מעט, וממילא הוה ליה איסור דרבנן. כמבואר בתוס׳ שבת קג. וי״ל שבזה מרן יסמוך על הרמב״ם להקל, כי אין בישול אחר בישול גם בדבר לח דבכל התורה הולכים אחר הרוב.
לך תבשיל של בשר שאין בו מוהל רוטב ושומן. ב. דפעמים הרבה מהרוטב מתאדה והוי מצטמק ורע לו, ודעת רבים מהפוסקים דמצטמק ורע לו אין בו משום בישול, וכן דעת רבנו ירוחם. הב״י, פמ״ג, מג״א, כנה״ג, הט״ז, מקור חיים, מאמ״ר, הנהר שלום, זרע אמת, פתה״ד, החיד״א, ארץ חיים, שם חדש, ועוד. ג. ועוד טעם, דכאשר רוב התבשיל יבש, עיקר כוונתו לתבשיל היבש, וחימום מעט הרוטב הוא בגדר פסיק רישיה, והוא לא איכפת לו אם מיעוט הרוטב יגיע ליד סולדת בו, או יתחמם מעט, וממילא הוה ליה איסור דרבנן. כמבואר בתוס׳ שבת קג. וי״ל שבזה מרן יסמוך על הרמב״ם להקל, כי אין בישול אחר בישול גם בדבר לח דבכל התורה הולכים אחר הרוב.