• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מי ראה את נגע מרים?

גרינפלד

Well-known member
זבחים (קא, ב-קב, א) מרים מי הסגירה, אם תאמר משה הסגירה - משה זר הוא, ואין זר רואה את הנגעים, ואם תאמר אהרן הסגירה אהרן קרוב הוא ואין קרוב רואה את הנגעים, [אלא הקב"ה].

והקשה המהרש"א שעל משה ג"כ יכלה הגמ' לומר שהוא קרוב; ותירץ שהאמת קאמר.
ועי' חוט המשולש עה"ת כמה חשבונות לתרץ קושיא זו.

והמאיר עיני חכמים (מאוסטרובצא) מתרץ, שהנה המהר"ל כתב שבמתן תורה לא היה דין גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, כיון שהיה זה גיור בעל כרחם שכפה עליהם הר כגיגית,
ולפי"ז משה רבינו שהיה עם הקב"ה כלפיו לא היה כפייה, והוא כן נחשב כקטן שנולד, וממילא אין לו קורבה, עכ"ד.​
 
זבחים (קא, ב-קב, א) מרים מי הסגירה, אם תאמר משה הסגירה - משה זר הוא, ואין זר רואה את הנגעים, ואם תאמר אהרן הסגירה אהרן קרוב הוא ואין קרוב רואה את הנגעים, [אלא הקב"ה].​
אגב מגמרא זו לכאורה יש קושיא על המשך חכמה, שבמתן תורה כן היה גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, והיו מותרים בקרובותיהם,
וקשה שהגמ' אומרת שאהרן היה קרוב.

והגרד"ל הקשה על המשך חכמה מנחלת הארץ, שהורישו הבנים לאבות וירשו אותם.​
 
חזור
חלק עליון