• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מי שלא הלך לפני י"ז בתמוז לים ולבריכה, מה דינו?

ים - ישנה מימרא המורגלת בפיהם של אנשים שמי שלא הלך לבריכה או לים לפני י"ז בתמוז שוב אין לו ללכת לאחר י"ז בתמוז ואין לזה שום מקור ויסוד ע"פ ההלכה.

כן הביא בספר קרא עלי מועד (הע' ח' פ"ב סי"ב) ששאל את הגר"ח קנייבסקי זצ"ל אם יש מקור שמי שלא הלך לבריכה קודם י"ז בתמוז אסור לו לילך אח"כ? והשיב בזה"ל: אין לזה טעם וריח והוא טעות גדול. עכלה"ק.

וכן בספר פסקי הלכות (ח"ו עמ' ער) שאל בזה את הגרח"ק זצ"ל, והשיב לו: אין איסור גם אם לא הלכו קודם רק צריך להזהר שלא ללכת למקום סכנה. ע"כ.

וכ"כ בספר קובץ מבית לוי (י"ג עמ' כ"ב) בשם מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל שמותר לילך לרחוץ בים ובבריכה בימים אלו אף מי שלא הלך קודם י"ז בתמוז אלא שיזהר לא להיכנס לסכנה.

וכן הגר"מ שטרנבוך שליט"א בספרו תשובות והנהגות (ח"ב סי' רס"ג) כתב דהא דמרגלא בפומיה דאנשי שמי שלא הלך לבריכה או לים קודם י"ז תמוז שוב אין לו ללכת לאחר י"ז בתמוז אין לזה שום מקור ויסוד עפ"י הלכה. עכ"ל.

וכן בקובץ גליונות מרי"ח ניחוח (תשע"ה עמ' 23) הביא שנשאל הגאון רבי מאיר מאווז זצ"ל האם יש מקור למנהג שמי שלא נסע לים לפני שלושת השבועות לא יוכל לנסוע עד אחרי תשעה באב? והשיב: אין מקור למנהג הנ"ל רק חשש ופחד בעלמא. ע"כ.

וכ"כ הרב אביגדור נבנצל שליט"א בתשובות אביגדור הלוי (עמ' שפז) שאין לזה מקור.

וכ"כ כתב בספר פסקי תשובות (סימן תקנא הערה 238) דהא דמרגלא בפומיה דאינשי שמי שלא הלך לבריכה או לים לפני י"ז תמוז שוב אין לו ללכת לאחר י"ז תמוז אין לזה שום מקור ויסוד עפ"י הלכה. אלא האיסור הוא רק לאחר ר"ח אב. אמנם כתב שם בדין למעלה (אות מו) שבמקומות שיש חשש סכנה נכון להזהר בימים אלו לא לשוט ולהתרחץ, כי הימים מסוגלים ר"ל לדברים בלתי רצויים. ע"ש.

וע"ע בשדי חמד (ח"ה פאת השדה מע' בין המצרים סי' א' אות ו').

ובטעם שיבוש העולם בזה ראיתי בספר כי בא מועד על ארבע תעניות ובין המצרים (סי' תקנא בהערה תשטו, עמ' פד) שכתב, וזת"ד: ונראה לי ששמועה זו יצאה עקב תשובתו של הבן איש חי בשו"ת רב פעלים (ח"ד או"ח סי' כט, ד"ה גם עוד נראה) שדן שם לגבי לימוד שחיה לאחר ר"ח אב, וכתב שמי שהתחיל ללמוד שחיה לפני ר"ח אב מותר לו להמשיך גם לאחר ר"ח אב, כי זה במלאכתו הוא עוסק ואין כוונתו לתענוג. ע"ש. ואין קשר משם למקרה דנן. ע"כ. והביא שכך דעת הגרשז"א (בהליכות שלמה עמ' תיג) והגרי"ש אלישיב (אשרי האיש ח"ג עמ' תסא) והאו"ל (ח"ג פכ"ה אות ה), להתיר לשחות כהרגלו בבין המצרים (קודם ר"ח אב) גם במים עמוקים (אם יודע לשחות טוב). ע"ש. ועיין עוד בכי בא מועד שם (עמ' פד) מה שהביא עוד בנושא זה.​
 
חזור
חלק עליון