• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מכון ירושלים בדעת מרן זיע"א

או שיודע משנתו הראשונה ולא יודעים שהרב חזר בו
גם אם אנחנו נכתוב הרבה תשובות יקרה מצב שכמה מהם לא יהיו הכי מדוייקות כלפי אחד הרבנים כמו השבט הלוי, הגרש"ז אויערבך, הרב אלישיב זצ"ל ועוד. ויבואו תלמידיהם ויתקנו אותנו
ככה זה תמיד, התלמידים לרב מסוים יותר מדייקים בדבריו ומחפשים תמיד לדעת מה דעתו, משא"כ שאר אינשי שלא נמנו על תלמידיו
 
לא לכלול את כולם בזה, גם אם אתה נוהג כך...
רבים שמקיפים נושא מלבנים את כל השיטות עד תומם, לראות שאין סתירות או שמועות שמפריכות...
אני אישית באופן קבוע נוהג כן, לרבות שיטות פוסקי בני אשכנז... למרות שמרן זצ"ל הוא בשבילי רשכבה"ג... אבל חשוב לי לא פחות ללבן היטב דעת מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל ועוד פוסקים.
אמנם אין הנחתום מעיד על עיסתו
אבל יש רבים שעושים כן
 
לא מבעי ללמוד דעתו של מרן זצוק״ל מאתר ״דין״, מעולם לא הבינותי איך אנשים לומדים הלכות מהאינטרנט. לענ״ד זה יותר עבור בעלי בתים וכד׳, לא לומדים הלכות מהאינטרנט אלא מספרים.
זה המכשול שמביאים פורומים מסוימים, שכל אדם כותב הלכה או שמועה כאוות נפשו ואין מי שיבדוק אחריו, והרבה אנשים שאוהבים את הפסק מקבלים את זה כהלכה גמורה, והדברים ידועים כמה קרירות בהלכה אנשים קיבלו בגלל אותם פורומים, וכמה אנשים שאינם ראויים הוכתרו לרבנים בפורומים אלו וד"ל.
 
זה המכשול שמביאים פורומים מסוימים, שכל אדם כותב הלכה או שמועה כאוות נפשו ואין מי שיבדוק אחריו, והרבה אנשים שאוהבים את הפסק מקבלים את זה כהלכה גמורה, והדברים ידועים כמה קרירות בהלכה אנשים קיבלו בגלל אותם פורומים, וכמה אנשים שאינם ראויים הוכתרו לרבנים בפורומים אלו וד"ל.
בפורומים המסוימים האלו (אני מניח שאני יודע על אילו אתה מדבר) צריך לעשות חותם קבוע לכל הודעה שהדברים רק לצורך לימוד ולא למעשה. ובאמת חבל.
 
אין זה פעם ראשונה שאתר דין אינו מדייק (בלשון המעטה..)

באתר דין יש רבנים חשובים שעונים תשובות כדת וכדין, ומביאים את כל הדעות בכל נושא. אין מקום להשמיץ אותם, גם אם אינן לרוחו של מאן דהו שחושב שכל הרבנים צריכים ליישר קו עם השקפתו הקיצונית.

וכאן הם ענו בהתאם לתשובת הגר"ע יוסף בענין היתר מכירה שפורסמה בכתב ידו, ושם הוא כתב שבני תורה צריכים להחמיר.
 
זה המכשול שמביאים פורומים מסוימים, שכל אדם כותב הלכה או שמועה כאוות נפשו ואין מי שיבדוק אחריו, והרבה אנשים שאוהבים את הפסק מקבלים את זה כהלכה גמורה, והדברים ידועים כמה קרירות בהלכה אנשים קיבלו בגלל אותם פורומים, וכמה אנשים שאינם ראויים הוכתרו לרבנים בפורומים אלו וד"ל.

אין שום קשר בין אתר דין, שם עונים רבנים ומו"צים בדיוק כמו בטלפון, לבין פורום, שם המשיבים כותבים בעילום שם.

לגבי הפורומים, ישנם אנשים שמשליטים טרור הלכתי בבית המדרש ובבית הכנסת, ע"י פשקווילים ועלונים, וכשהם מגיעים לפורומים באינטרנט הם חושבים להשליט טרור גם שם. ומי שכותב או חושב אחרת מהם, יהיה אפשר להשמיצו, לחסום את פיו בדרכים שונות ומשונות, לעשות לו אאוטינג וכו'. וכאשר הם נחסמים ונבעטים מהפורום, או שתגובותיהם נמחקות, הם מחליטים להשמיץ את כל הכותבים בפורומים, בבחינת "גם לי גם לך לא יהיה".

בפועל, הפורומים הם כמו בית מדרש, ואפשר להחכים רבות מתגובותיהם של הכותבים באינטרנט. יש דיון ער על כל נושא, ואף אחד לא מקבל "כהלכה גמורה" דברים שנכתבים, ואם הם אינם נכונים אז משיגים מיד על הכותב, כדרכה של תורה.
 
גם נטפרי חסמו דברים באתר דין
אין שום קשר בין אתר דין, שם עונים רבנים ומו"צים בדיוק כמו בטלפון, לבין פורום, שם המשיבים כותבים בעילום שם.

לגבי הפורומים, ישנם אנשים שמשליטים טרור הלכתי בבית המדרש ובבית הכנסת, ע"י פשקווילים ועלונים, וכשהם מגיעים לפורומים באינטרנט הם חושבים להשליט טרור גם שם. ומי שכותב או חושב אחרת מהם, יהיה אפשר להשמיצו, לחסום את פיו בדרכים שונות ומשונות, לעשות לו אאוטינג וכו'. וכאשר הם נחסמים ונבעטים מהפורום, או שתגובותיהם נמחקות, הם מחליטים להשמיץ את כל הכותבים בפורומים, בבחינת "גם לי גם לך לא יהיה".

בפועל, הפורומים הם כמו בית מדרש, ואפשר להחכים רבות מתגובותיהם של הכותבים באינטרנט. יש דיון ער על כל נושא, ואף אחד לא מקבל "כהלכה גמורה" דברים שנכתבים, ואם הם אינם נכונים אז משיגים מיד על הכותב, כדרכה של תורה.

 
חזור
חלק עליון