• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מלאכות דרבנן בזמן רבנו תם

זכור לי שמיקל במקום צורך וכדו'.
בדיוק ראיתי בת"ב
דבילקו"י ד' תעניות לגבי ר"ת במוצאי ת"ב כתב שדעת מרן אאמו"ר יש להחמיר אפ' במלאכות דרבנן במוצ"ש
והיה לפלא בעיני
ועוד ששנים שמענו מהגר"א בוטבול דדעת מרן שרק במלאכות דאו' מרן אומר לשבת
וידוע שמרן היה נוסע ברכב לפני ר"ת וצ"ע
 
נערך לאחרונה:
בדיוק ראיתי בת"ב
דבילקו"י ד' תעניות לגבי ר"ת במוצאי ת"ב כתב שדעת מרן אאמו"ר יש להחמיר אפ' המלאכות דרבן במוצ"ש
והיה לפלא בעיני
ועוד ששנים שמענו מהגר"א בוטבול דדעת מרן שרק במלאכות דאו' מרן אומר לשבת
וידוע שמרן היה נוסע ברכב לפני ר"ת וצ"ע
אולי הוא סבור שצריך להחמיר לכתחילה, אבל במקום מצוה אין להחמיר, כמו שפסק ביחוה דעת להתיר לנסוע באוטובוס לפני זמן ר"ת לצורך זיכוי הרבים
 
בדיוק ראיתי בת"ב
דבילקו"י ד' תעניות לגבי ר"ת במוצאי ת"ב כתב שדעת מרן אאמו"ר יש להחמיר אפ' במלאכות דרבנן במוצ"ש
והיה לפלא בעיני
ועוד ששנים שמענו מהגר"א בוטבול דדעת מרן שרק במלאכות דאו' מרן אומר לשבת
וידוע שמרן היה נוסע ברכב לפני ר"ת וצ"ע

1754427139421.png
1754427103031.png
 
אני מצטט מיקו"י קיצור שו"ע (ח"ב עמו' קע"א) וז"ל
אחר כעשרים דק' משקיעה"ח בערך מותר לאכול במוצאי ת"ב, ובת"ב אי"צ להחמיר לזמן ר"ת, שאין מחמירים בזה אלא באיסורי תורה. עכ"ל.

מי שמכיר משהו אחר נשמח שיעדכן.
דרך אגב, משהו מחמיר לגבי ק"ש של ערבית זמן ר"ת? ודאי שלא.
הרי שאין מחמירין גם באיסורי תורה, אלא רק בסקילה וכרת, כשבת ויוה"כ. כנלענ"ד.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
יפה.
יתכן מאוד.
 
ולפי''ז אפשר להעשות מלאכה מיד בזמן ר''ת, ולא צריך להוסיף כמה דק' לתוספת שבת אחרי צה''כ דר''ת, כיון שתוספת שבת מצות עשה (וי''א דרבנן וי''א שאינה נוהגת בכלל) כיון שתוספת שבת אין בה איסור סקילה אלא ביטול עשה כמו ק''ש.
בימי הקיץ אפשר אפילו לפני הזמן של ר"ת שכתוב בלוח, וכפי המבואר בביה"ל בסימן רסא' ד"ה שהוא שלשה מילין ורביע, שאפשר לחשב הזמן בשעות שוות ולא בשעות זמניות, וכ"פ בהלכ"ב (חי"ד קונטרס "כי בא השמש" עמ' רכד') ועוד הוסיף שבימות החורף אפשר להקל לעשות מלאכה כעבור שעה אחת שווה, אחר השקיעה.
 
חזור
חלק עליון