• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מליחה סי' ס"ט - איידי דטריד - מישרק שריק. מה ההבדל ביניהם?

איידי דטריד הינו דין בחתיכה (לכאו' כל חתיכה שעושה פעולת הפלטה), מישרק שריק הינו דין מיוחד שנאמר בדם, שאינו נכנס לחתיכה משום שהוא מחליק (אך שאר נוזל יכול להיכנס - אך צ"ע גבי שמן שגם הוא מחליק). ולכן הוצרכנו להשמיע ב' דינים אלו, שחד גבי החתיכה וחד ומיוחד גבי דם.
 
איידי דטריד הינו דין בחתיכה (לכאו' כל חתיכה שעושה פעולת הפלטה), מישרק שריק הינו דין מיוחד שנאמר בדם, שאינו נכנס לחתיכה משום שהוא מחליק (אך שאר נוזל יכול להיכנס - אך צ"ע גבי שמן שגם הוא מחליק). ולכן הוצרכנו להשמיע ב' דינים אלו, שחד גבי החתיכה וחד ומיוחד גבי דם.
את זה כמובן שומעים מקופיא, השאלה היא מה זה נותן לנו? האם לא מספיק הטעם של 'איידי דטריד'?
 
ב"ה
עיין שו"ע יו"ד סי' ע ס"ה, ושם בב"י בשם ר"ת והאו"ח והאגור.
ובאמת שמקור דין משרק שריק הוא בצלי, וממנו למדו כמה מן הראשונים למליח שהוא כרותח דצלי, וזוהי דעת ר"ת הנ"ל להקל בזה לחלוטין.
וע"ע בילקו"י או"ה ח"א (הע' יז, עמ' תעג).
 
חזור
חלק עליון