• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מנורת לד דאוריתא או דרבנן

כל מי שירצה על עוד הרבה נושאים שכתב כמו על שעון שבת, דוד שמש, מאוורר, מזגן, מצנן, מיחם מים, ועוד ועוד יוכל לבקש כאן ואפרסם לזיכוי הרבים
נשמח שתעלה את הדברים לפורום לטובת כולם.
אגב, מה שמו של אותו חכם?
 
שמה טוען טענה חדשה שכל מה שמטרתו של האדם בגוף הדבר נחשב כצריך לגופו וראיתו משורף בית חבירו לנקמה
זה לעניין "מלאכה שאינה צריכה לגופה", דהיינו שמתכוין לשרוף אבל לא לצורך התכלית של המלאכה, ולזה קאמר שאם נהנה ועשה נחת רוח ליצרו חייב, אבל אם לא מתכוין בכלל לבשל (וכי איכפת לו שהשמן יהיה קר? אדרבה - זהו ייעודו של השמן וכנ"ל), הוי אינו מתכוין בפסיק רישיה דלא איכפת ליה, שאסור רק מדרבנן.
 
שוב ראיתי שזה אפילו לא קשור למלאכה שאינה צריכה לגופה, כי שם לגבי שורף בית חבירו [שהוא בפי"ב ה"א מהל' שבת] הרי מדובר במלאכת מבעיר, וברור שהוא צריך לגוף ההבערה, אלא שהנידון הוא מצד שזה "מקלקל", וע"ז כתב הרמב"ם שאם עושה נחת רוח ליצרו לצורך נקמה וכד', לא הוי מקלקל. אבל לא קשור כלל וכלל לעניין מלאכה שאינה צריכה לגופה וגם לא לעניין פסיק רישיה.
תדע שהרי הרמב"ם סובר (בפ"א ה"ז מהל' שבת) שמלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה! ומדוע כאן חילק בין אם עשה את זה דרך השחתה לדרך נקמה שבדרך השחתה פטור? אלא ודאי שזה לא קשור כלל, וכאן מיירי מצד "מקלקל". ותו לא מידי.
 
שוב ראיתי שזה אפילו לא קשור למלאכה שאינה צריכה לגופה, כי שם לגבי שורף בית חבירו [שהוא בפי"ב ה"א מהל' שבת] הרי מדובר במלאכת מבעיר, וברור שהוא צריך לגוף ההבערה, אלא שהנידון הוא מצד שזה "מקלקל", וע"ז כתב הרמב"ם שאם עושה נחת רוח ליצרו לצורך נקמה וכד', לא הוי מקלקל. אבל לא קשור כלל וכלל לעניין מלאכה שאינה צריכה לגופה וגם לא לעניין פסיק רישיה.
תדע שהרי הרמב"ם סובר (בפ"א ה"ז מהל' שבת) שמלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה! ומדוע כאן חילק בין אם עשה את זה דרך השחתה לדרך נקמה שבדרך השחתה פטור? אלא ודאי שזה לא קשור כלל, וכאן מיירי מצד "מקלקל". ותו לא מידי.
צודק!
לא נראה לי שהמאמר הזה שינה דעת מרן הראש"ל....
 
מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א שינה דעתו בפירוש רק בגלל המאמר הנזכר!!
הוא אף התבטא שהוא כותב בחכמה נפלאה ביותר...
ומכאן מודעה רבה לאורייתא, שלא להסתמך על כל חכם שחושב שהוא יודע... פעמים רבות שרואים בספרי הלכה של זמננו שמורים ופוסקים הלכות ע"פ בירורים שעשו, אם זה בהלכות שבת, אם זה בהלכות כשרות, דיני גזל וכו'... וכ"ז על סמך בירורים ובדיקות שעשו
אבל צריך לדעת שהרבה מאד פעמים, א"א לסמוך על אותם אנשים שהמחברי הספרים ביררו עמהם, כי לא כל אחד יכול לברר ולבדוק את הצד הטכני שבדבר
ואיני רוצה להזכיר כאן שמות, והמבין יבין
אבל אם מחבר ספר פוסק הלכה לדוגמא בדיני גזל בתחבורה ציבורית, וזאת על סמך בירור שעשה עם דובר במשרד התחבורה, זה בעיה... ולא צריך להסביר למה... כנ"ל במוצרי חשמל, לא כל חשמלאי (ואפשר לומר שרובם) מבין לעומק כיצד פועל מוצר חשמלי, ורובם צריכים לדעת רק מה שקשור ושייך לעבודתם בשביל לתקן וכו', ולא מעבר לזה... לא בכדי ישנם הרבה חילוקי דעות בין החשמלאים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, כי כל אחד מדבר מתוך בורות.... [הרי המציאות היא אחת...
לכן כל אחד יקח את הדברים בערבון מוגבל, ואם ישנם דברים שהוא עצמו יכול לברר בנקל, אדרבה שיעשה זאת
מה שמיוחד בחכם הלזה, שהוא גם יודע לעומק ולרוחב בצורה מופלאה בכל תחומי הטכניקה וכו', וגם שמשלב את הידע ההלכתי שלו בזה, ורבינו יצחק מאד מאריך ומייקר את המאמרים הללו
 
לגבי שליחת המאמרים
אני רואה שהרבה מבקשים
יש לי את הרבה חומר, אבל הכל בקובץ וורד, וא"א להעלות כאן בוורד, ולעשות פי די אף, זה יקח הרבה מאד זמן, וכעת אין לי את הפנאי לכך
אקווה בקרוב
 
לגבי שליחת המאמרים
אני רואה שהרבה מבקשים
יש לי את הרבה חומר, אבל הכל בקובץ וורד, וא"א להעלות כאן בוורד, ולעשות פי די אף, זה יקח הרבה מאד זמן, וכעת אין לי את הפנאי לכך
אקווה בקרוב
תעשה בזיפ
או שרק תשנה את הסיומת
 
מה שמיוחד בחכם הלזה, שהוא גם יודע לעומק ולרוחב בצורה מופלאה בכל תחומי הטכניקה וכו', וגם שמשלב את הידע ההלכתי שלו בזה,
לא על הפן הטכני תלונותינו כי אם על דעותיו בהלכה
שוב ראיתי שזה אפילו לא קשור למלאכה שאינה צריכה לגופה, כי שם לגבי שורף בית חבירו [שהוא בפי"ב ה"א מהל' שבת] הרי מדובר במלאכת מבעיר, וברור שהוא צריך לגוף ההבערה, אלא שהנידון הוא מצד שזה "מקלקל", וע"ז כתב הרמב"ם שאם עושה נחת רוח ליצרו לצורך נקמה וכד', לא הוי מקלקל. אבל לא קשור כלל וכלל לעניין מלאכה שאינה צריכה לגופה וגם לא לעניין פסיק רישיה.
תדע שהרי הרמב"ם סובר (בפ"א ה"ז מהל' שבת) שמלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה! ומדוע כאן חילק בין אם עשה את זה דרך השחתה לדרך נקמה שבדרך השחתה פטור? אלא ודאי שזה לא קשור כלל, וכאן מיירי מצד "מקלקל". ותו לא מידי.
 
וגם שמשלב את הידע ההלכתי שלו בזה,
כבר נפרכו כל טענותיו. תגיד לו שיישב עוד כמה שנים בבית מדרש ואז יכתוב את המאמרים הללו. זה לא נראה כ"כ רציני. וד"ל.
ומכאן מודעה רבא לאורייתא שלא כל מי שכתב מאמר והוא יודע ענייני חשמל, כבר יבוא לדבר לציבור שלא לסמוך על לד שהוא דרבנן וכו', אלא צריך להיות ספון בבית מדרש כמה שנים ואח"כ להורות (אם בכלל).
 
כבר נפרכו כל טענותיו. תגיד לו שיישב עוד כמה שנים בבית מדרש ואז יכתוב את המאמרים הללו. זה לא נראה כ"כ רציני. וד"ל.
ומכאן מודעה רבא לאורייתא שלא כל מי שכתב מאמר והוא יודע ענייני חשמל, כבר יבוא לדבר לציבור שלא לסמוך על לד שהוא דרבנן וכו', אלא צריך להיות ספון בבית מדרש כמה שנים ואח"כ להורות (אם בכלל).
אע"פ שדבריך לעיל יפים וחכמים ומאירים, ונראים הדברים. וייש"כ עליהם.

אם כל זה לא הבנתי בהודעה זו מה רצונך מהחכם הנ"ל הרי הוא לא הורה לרבים ולא כלום רק הציע הדברים לראשון לציון שליט"א והוא שהעיר כן בקצרה והשאיר בצ"ע עד ליתר בירור שכפי הנשמע כאן הוא מתכוון לעשות. ולא החכם הנ"ל הי"ו.
 
כבר נפרכו כל טענותיו. תגיד לו שיישב עוד כמה שנים בבית מדרש ואז יכתוב את המאמרים הללו. זה לא נראה כ"כ רציני. וד"ל.
ומכאן מודעה רבא לאורייתא שלא כל מי שכתב מאמר והוא יודע ענייני חשמל, כבר יבוא לדבר לציבור שלא לסמוך על לד שהוא דרבנן וכו', אלא צריך להיות ספון בבית מדרש כמה שנים ואח"כ להורות (אם בכלל).
חבל שאתה מדבר ככה
אתה לא מתקרב לקרסולי קרסוליו בהבנת הדברים האלה
זה שיש לך שאלה, אתה לא צריך להסיק מסקנות כאלה
אפשר לדבר עמו בטלפון והוא יענה לך על הכל
אתה חכם יותר ממרן הראשון לציון שליט"א שקיבל את דבריו?! ועכ"פ חושש להם מאד, וזאת למרות שהרבה שנים הוא מודיע בריש גלי שהלד איסור דרבנן, וכ"כ ספריו ובתשובותיו, והוא קיים בעצמו מאמר שמעון העמסוני "כשם שקיבלתי שכר על הדרישה, כך אקבל שכר על הפרישה" (פסחים כב: ועוד).
לעצם טענותיך
הייתי רוצה לדון בהם ולשבת על המדוכה, אך כרגע אני עוסק בכתיבת ספר, ואין לי את הזמן לזה, ועוד חזון למועד (אקווה בקרוב)
 
זה הנייד שלו
קוראים לו משה משה (שם פרטי ושם משפחה)
0527637282
אם מישהו ידבר עמו בזה אשמח שיפרסם כן תגובתו להערות שנשמעו כאן. וכן אם יהיו עוד חידושים בעניין.
נ.ב פרסום שמו ברבים והטלפון זה בהסכמתו? כמו כן האם יש לו כתובת מייל?.
 
נ.ב פרסום שמו ברבים והטלפון זה בהסכמתו? כמו כן האם יש לו כתובת מייל?.
כתובת מייל אין לו לפי מה שידוע לי עכ"פ
לאחרונה הוא פרסם זאת לרבים ובכל מאמר הוא כותב את שמו ואת הפאלפון שלו
אדרבה הוא ישמח להערות
רק כדאי מאד לפני שמתקשרים אליו לעשות שיעורי בית רציניים, כי אחרי שתדברו תוכלו לצאת מבוישים...
 
כתובת מייל אין לו לפי מה שידוע לי עכ"פ
לאחרונה הוא פרסם זאת לרבים ובכל מאמר הוא כותב את שמו ואת הפאלפון שלו
אדרבה הוא ישמח להערות
רק כדאי מאד לפני שמתקשרים אליו לעשות שיעורי בית רציניים, כי אחרי שתדברו תוכלו לצאת מבוישים...
ברגעים אלו דיברתי איתו, ועניתי לו על כל טענותיו, ולבסוף הוא אומר כנראה לא קראת את מה שכתבתי... ואמרתי לו שקראתי ועל זה אני טוען, אם יש לכבודו מה לענות אדרבה שיגיד. ולא היה לו מה לענות אלא שאקרא שוב את מה שכתב ואמרתי לו שוב שקראתי ועל זה אני סובב.
 
ברגעים אלו דיברתי איתו, ועניתי לו על כל טענותיו, ולבסוף הוא אומר כנראה לא קראת את מה שכתבתי... ואמרתי לו שקראתי ועל זה אני טוען, אם יש לכבודו מה לענות אדרבה שיגיד. ולא היה לו מה לענות אלא שאקרא שוב את מה שכתב ואמרתי לו שוב שקראתי ועל זה אני סובב.
אם כך אז ממש צ"ע לומר שעל מאמר זה הסתמך הראשל"צ
 
ברגעים אלו דיברתי איתו, ועניתי לו על כל טענותיו, ולבסוף הוא אומר כנראה לא קראת את מה שכתבתי... ואמרתי לו שקראתי ועל זה אני טוען, אם יש לכבודו מה לענות אדרבה שיגיד. ולא היה לו מה לענות אלא שאקרא שוב את מה שכתב ואמרתי לו שוב שקראתי ועל זה אני סובב.
כפי שאמרתי לא עברתי עדיין על המאמר שלו
אבל אם אומר לך ככה, כנראה לא הבנת לעומק מה כתב... וכוונתו שתעיין היטב בדבריו ותבחן גם את מציאות דבריו...
במילים אחרות הוא מנפנף אותך...
[היה מעשה עם הגאון רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל ראש ישיבת פוניבז' שבאמצע שיעור אחד התלמידים הקשה קושיה, ורבי שמואל אמר לו: "מה אתה אומר?" ושוב הביע התלמיד את תמיהתו, ורבי שמואל חוזר על דבריו: "מה אתה אומר?" וכך חזר הדבר על עצמו כמה וכמה פעמים, התלמיד הרגיש בושה גדולה וכך הסתיים לו השיח המוזר... לאחר השיעור רבי שמואל פנה לתלמיד והסביר לו למה שאלתו לא מתחילה בכלל...
אם תלחץ עליו ובאמת תרצה להבין, הוא יסביר לך...
תחשוב לרגע, הוא (משה משה) גאון עולם בדברים האלו, ואתם קטני קטנים לעומתו, אז הוא פשוט עושה ממך צחוק, אם באמת תראה לו שאתה באמת רוצה להבין וכו', הוא יסביר לך...]
אם כך אז ממש צ"ע לומר שעל מאמר זה הסתמך הראשל"צ
בכלל לא צ"ע
הראשון לציון הבין מה שכתב ואתם כנראה לא מספיק...
 
חזור
חלק עליון