• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מסננת משי לתה בשבת

Gavriel Ohana

Active member
שלום רב

בבית הכנסת ישנם אנשים שמכינים תה בשימוש מסננת המשי כאשר מניחים את עלי הנענע במסננת שמוחזקת מעל הכוס ומערים מים רותחים עליה,

האם מותר מצד בורר ? והאם יש הבדל באם עלי הנענע בפיקוח בנושא חרקים או לא?

(מצד מבדל זה כבר דיון אחר השאלה רק על בורר והאם הכלי מותר)

תודה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
אם היו המים מעורבים עם עלי הנענע, ואת כל התערובת היה מערה לתוך המסננת, היה אסור,
אבל כיון שהמים צלולים ואינם מעורבים, מותר לערות אותם לתוך המסננת שיש בה עלים, והם ממשיכים ויוצאים חזרה צלולים לתוך הכוס, כמבואר בש"ע סי' שיט שמותר ליתן מים צלולים למסננת שיש בה שמרים, ע"ש.

בברכה רבה
 
הנה מצאתי שדיבר בזה מר"ן שליט"א ביקלו"י סימן שי"ח ס' נ'
רק רציתי להבין דברי מר"ן שם שכתב :
דברי האול"צ ח' ב' דיבר בנושא בכמה גווני, והרב כתב על דבריו שלא נתבאר כיצד יסנן, דאם יתן עלי הנענע במסננת קטנה כדרך שעושין כן ביום חול בודאי שאין להקל בזה, ובהמשך כתב שכנראה כוונתו רק באופנים שהוא כתב שמדובר שזה ב2 דרכים :

1)לשתותן ע"י מפת בד
2) לתת עלי נענע לתוך מטפחת ומכניס המטפחת עם העלים לתוך התה, באופן שהעלים לא יצאו מהמטפחת.

אז שאלתי האם מותר להשתמש במסננת לכ"ע במסננת הזו בשבת להכנה כמו שהוזכר בשאלה הקודמת או שטוב להחמיר בזה, או שמר"ן אוסר שימוש בכהאי גוונא?


תודה רבה לכולם

20220714_102015.jpg
 
ב"ה
שלום וברכה,
ממה שביאר את הסיבה לאסור משום שדומה למבואר בש"ע סי' שיט ס"ט, ושם מדובר במשמרת "שנותן בה את השמרים" שזה איסור תורה, כי רוצה לברור היין שבשמרים מהפסולת שבשמרים, מוכח שכוונתו לשלול שבודאי האור לציון לא דיבר על עירוי התה עם הנענע לתוך המסננת, שאז דומה לנותן השמרים המעורבים עם היין לתוך המשמרת ונברר היין מהשמרים. אבל לא דיבר כלל על עירוי מים צלולים ע"ג הנענע שבמסננת, שזה מפורש להתיר לפי המבואר באור לציון גופיה, ע"פ הש"ע שם באותו סעיף עצמו, שכתב "אבל אם נתן בה שמרים מערב שבת מותר ליתן עליהם מים כדי שיחזרו צלולין לזוב", עכ"ל. ועי' בב"י ובמשנ"ב ביאור הענין. (ומ"ש בש"ע אם נתן "מערב שבת", הוא לפי המציאות של נתינת שמרים במשמרת שזה תמיד עם יין, ובשבת אסור מהתורה, ולכן מבואר במשנה שאם נתן מערב שבת כדי להפריש היין מהשמרים, ונשארו השמרים בשבת במשמרת, וראה אותם ורוצה ליתן עליהם מים צלולים ע"מ להפריש את היין שנותר סמיך ודבוק בהם, מותר. אבל ליתן סתם שמרים יבשים במשמרת באופן שלא נפרש יין כלל מחמת יבשותן, אין איסור אם לא משום עובדין דחול.

ומעתה לגבי נתינת נענע יבשה למסננת, כל שמיועדת גם לנענע וכדומה באופן המותר, ואינה מיועדת רק לסינון האסור, ולכן אין בה משום עובדין דחול, א"כ אין שום צד איסור ליתן בה הנענע היבשה, וממילא אח"כ אין שום איסור ליתן עליה מים צלולים כמבואר בש"ע שם.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון