• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מעלה בסליחות בבית הכנסת

abc123

Well-known member
אחר שמרן זיע"א הורה ופסק את פסקו שאפשר להצטרף לסליחות בלווין.
האם הדבר בגדר המותר אבל עדיף להשתתף בבית הכנסת, או שזה שווה לגמרי?
 
ולגבי שמיעת סליחות מתוך רדיו או טלפון באופן שזה שידור ישיר שאלוני האם יש לזה את המעלה של סליחות הנאמרות בציבור בתוך בית הכנסת. הנה מרן זצוק"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ב סי' סח) ובחזו"ע (ימים נוראים, עמ' כא) העלה דשפיר דמי לענות דרך הרדיו י"ג מידות דרחמים וכן לענות קדיש (כאשר הוא בשידור חי, כמובן. וכן מותר לענות הקטעים שנאמרים בארמית). ולא ביאר כל כך האם יש את המעלה ממש של אמירת סליחות במנין בבית הכנסת. וראה במעיין אומר (ח"ג עמ' רכו) שכתב שאפשר לומר סליחות ולהצטרף דרך הבית ויחשב כמנין, יעו"ש. אבל נראה בודאי שמעלה גדולה יש יותר באמירת הסליחות בבית הכנסת במנין ו"ברוב עם" (אף שאם שומעים דרך הרדיו או הלווין במקום שיש שם הרבה אנשים לא ברור שאין בזה "ברוב עם").
 
אך בילקו"י ימים נוראים סי' תקפ"א סעיף י"א כתב:
"בעת שהציבור אומר סליחות בלויין, ונתאספו ציבור של עשרה באיזה בית כנסת שיש שם לויין, עדיף לומר הסליחות יחד עם הלויין, דברוב עם הדרת מלך, לומר סליחות עם רבבות אלפי ישראל".
 
ב"ה
למסקנא נראה בזה,
כשיש לפניו או בבית הכנסת במנין, או בביתו דרך הלוין, בבית הכנסת במנין עדיף, כמ"ש בגמ' (ברכות ו.) אין תפילתו של אדם נשמעת אלא בביהכ"נ שנאמר לשמוע אל הרינה ואל התפילה, ועיין כיו"ב בחזו"ע סוכות (עמ' קמז).
אבל אם לפניו בבית הכנסת דרך הלוין, או בבית הכנסת במנין שלא עם הלוין, בבית הכנסת דרך הלוין עדיף, יחד עם רבבות עמך בית ישראל, שברוב עם הדרת מלך, (ילקו"י הנ"ל).
ואפילו בית הכנסת שאין בו לוין והוא יחידי בבית הכנסת, יוכל לשמוע את הלוין דרך הטלפון, ואז יזכה גם למעלה של בית הכנסת, וגם יחשב לו שנמצא עמהם במנין וברוב עם, דמכיון שבמקום אחד יש עשרה והשכינה ירדה להיות עמהם, אפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים, (פסחים פה: ).
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון