• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מעשה הגר בשבת לא. שרצה להיות כה"ג והשיבוהו במלכות

אודי

Member
בשבת (לא.) מצינו בגר שבא לפני שמאי והלל וברצונו להיות כהן גדול, ושמאי דחפו באמת הבנין שבידו. וכשבא לפני הלל גייר אותו, וא"ל כלום מעמידין מלך אלא מי שיודע טכסיסי מלכות, לך למוד טכסיסי מלכות. הלך וקרא, כיון שהגיע והזר הקרב יומת אמר ליה, מקרא זה על מי נאמר, אמר לו אפילו על דוד מלך ישראל. נשא אותו גר ק"ו בעצמו, ומה ישראל שנקראו בנים למקום, ומתוך אהבה שאהבם קרא להם בני בכרי ישראל, כתיב עליהם והזר הקרב יומת, גר הקל שבא במקלו ובתרמילו על אחת כמה וכמה עיי"ש.
יש לעיין, שאמר לו הלל "לך למוד תכסיסי מלכות", הרי לכאורה הוא רוצה להיות כהן גדול דהיינו ענין הכהונה ולא מלכות, והו"ל למימר בפשטות לך למוד תורה או עניני כהונה. והאמת שמצאתי בילקו"ש (פר' תצוה רמז שעט) דאיתא, "כלום מעמידין לפני המלך אלא למי שיודע טכסיסי מלכות וכו'" ומלשון זה משמע דענין המלך שבכאן רצונו לומר הקב"ה, והן המלך והן הכהן גדול עובדים את המלך, וע"כ לך למוד טכסיסי מלכות. אמנם לפנינו בגמ' אינו כן???
ותו, דהראיה שלו הייתה ממה שמלך ואפילו כדוד המלך לא יכול להיות כהן גדול. ונראה שהכל סביב מלך וכהן, מה הענין שרמוז כאן???
 
יש לעיין, שאמר לו הלל "לך למוד תכסיסי מלכות", הרי לכאורה הוא רוצה להיות כהן גדול דהיינו ענין הכהונה ולא מלכות, והו"ל למימר בפשטות לך למוד תורה או עניני כהונה. והאמת שמצאתי בילקו"ש (פר' תצוה רמז שעט) דאיתא, "כלום מעמידין לפני המלך אלא למי שיודע טכסיסי מלכות וכו'" אמנם לפנינו בגמ' אינו כן???
נראה שהכל ענין אחד שלא ממנים לתפקיד אלא מי שבקי, ונקט משל במלך אבל לאו דוקא.
ולא אמר לו לך למוד תורה כיון שהלל היה יודע לקרב ולדבר בצורה המתקבלת ולכן דיבר במשל, ואפשר שאמר כמו שכתוב בילקוט אך הש"ס קיצר כדרכו כיון שהכל ענין אחד שלא ממנים לתפקיד אלא מי שבקי, ונקט משל במלך אבל לאו דוקא.
 
חזור
חלק עליון