• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מעשה הגר בשבת לא. שרצה להיות כה"ג והשיבוהו במלכות

אודי

Member
בשבת (לא.) מצינו בגר שבא לפני שמאי והלל וברצונו להיות כהן גדול, ושמאי דחפו באמת הבנין שבידו. וכשבא לפני הלל גייר אותו, וא"ל כלום מעמידין מלך אלא מי שיודע טכסיסי מלכות, לך למוד טכסיסי מלכות. הלך וקרא, כיון שהגיע והזר הקרב יומת אמר ליה, מקרא זה על מי נאמר, אמר לו אפילו על דוד מלך ישראל. נשא אותו גר ק"ו בעצמו, ומה ישראל שנקראו בנים למקום, ומתוך אהבה שאהבם קרא להם בני בכרי ישראל, כתיב עליהם והזר הקרב יומת, גר הקל שבא במקלו ובתרמילו על אחת כמה וכמה עיי"ש.
יש לעיין, שאמר לו הלל "לך למוד תכסיסי מלכות", הרי לכאורה הוא רוצה להיות כהן גדול דהיינו ענין הכהונה ולא מלכות, והו"ל למימר בפשטות לך למוד תורה או עניני כהונה. והאמת שמצאתי בילקו"ש (פר' תצוה רמז שעט) דאיתא, "כלום מעמידין לפני המלך אלא למי שיודע טכסיסי מלכות וכו'" ומלשון זה משמע דענין המלך שבכאן רצונו לומר הקב"ה, והן המלך והן הכהן גדול עובדים את המלך, וע"כ לך למוד טכסיסי מלכות. אמנם לפנינו בגמ' אינו כן???
ותו, דהראיה שלו הייתה ממה שמלך ואפילו כדוד המלך לא יכול להיות כהן גדול. ונראה שהכל סביב מלך וכהן, מה הענין שרמוז כאן???
 
יש לעיין, שאמר לו הלל "לך למוד תכסיסי מלכות", הרי לכאורה הוא רוצה להיות כהן גדול דהיינו ענין הכהונה ולא מלכות, והו"ל למימר בפשטות לך למוד תורה או עניני כהונה. והאמת שמצאתי בילקו"ש (פר' תצוה רמז שעט) דאיתא, "כלום מעמידין לפני המלך אלא למי שיודע טכסיסי מלכות וכו'" אמנם לפנינו בגמ' אינו כן???
נראה שהכל ענין אחד שלא ממנים לתפקיד אלא מי שבקי, ונקט משל במלך אבל לאו דוקא.
ולא אמר לו לך למוד תורה כיון שהלל היה יודע לקרב ולדבר בצורה המתקבלת ולכן דיבר במשל, ואפשר שאמר כמו שכתוב בילקוט אך הש"ס קיצר כדרכו כיון שהכל ענין אחד שלא ממנים לתפקיד אלא מי שבקי, ונקט משל במלך אבל לאו דוקא.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון