• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מעשרות

abc123

Well-known member
כבוד הרב שלום.
רצינו לדעת לגבי הגדר של מבין את עניין המעשרות, שיש כאלו שכתבו שאם לא מבין מה עושה ורק חושב שקורא נוסח וחותך חתיכה קטנה לא הועיל והפירות טבל.
מה לעשות עם משפחה כזו, שכל העיניינים שם מהדרין, ופעם ב... באים להארח ובעל הבית חותך קורא את הנוסח, בזמנו אמרנו לו לשים מטבע בצד ובעצם על זה הוא מחלל. וזהו.
הוא לוקח מהגינה, חותך חתיכה וקורא את הנוסח.
זה מצב לא פשוט, ללמד אותו, ולהסביר לו, מה כל דבר אומר. וספק אם יקלוט גם.
מה גם שמעשר עני לא נותן, ואין לי שמץ אם מבין את עניין החנטה והלקיטה, מה שכן, ראיתי את הנוסח שיש לו ותמיד אומר אם צריך מעשר עני וכו' אם צריך מעשר שני, כך כתוב בסידור.
מה גם שזה קצת בעייתי להצביע על הנקודה שהוא לא יודע. מה להתחיל להסביר לו כמו ילד? הוא מבוגר ושנים חשב שעשה טוב. אבל לא נראה שבאמת למד את הנושא.
לעשר מהאוכל שאנחנו אוכלים זה לא תמיד אפשרי. זה מעורב בעוגות, תבשילים, סלטים (בדר"כ מדובר על לימון)
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
דעת מרן זצ"ל בחזון עובדיה תרומות ומעשרות (עמ' קצב) שאינו מועיל אם אינו מבין מה שאומר, ע"ש.
באופן עקרוני אין הרבה מה לעשות, פשוט יש לומר לו את הענין או להפריש שוב אחריו (בלא ברכה),

אם אין לו שום ברירה ושום פיתרון כדי לאכול ביום יום מפירות עצמו,
מה שאנו רגילים בס"ד לעשות בקו ההלכה (שזה חוזר על עצמו לא מעט),

אפשרות ראשונה, אם מדובר בבר הבנה, פשוט ללמד בסבלנות לאט לאט את העיקרון של המעשרות, שלב אחר שלב, בנחת, ולחזור על פרטים שהסתבכו בהם, ובסוף הם קולטים ושמחים, ואז יכולים לעשות כראוי מתוך הנוסח, (אפילו אם עלולים לשכוח משמעות של איזה פרטים, אבל את העקרונות זוכרים), וכשמרגיש שלא זוכר את העקרונות שיתקשר שוב לרענון קצר.

אפשרות שניה אם אין להם סבלנות, או שאינם ברי הבנה מספיק, ממליצים ליצור קשר עם איזה אברך או רב בית הכנסת הקרוב וכדומה שיעשה להם מעשרות, ולפרגן לו איזה מעות כפעם בפעם כהכרת הטוב.

אפשרות שלישית, כשאין שום ברירה, שיסמכו בשעת הדחק גדול על דעת הגאון חזו"א שהובא בחזו"ע שם, שיאמרו, "כל ההפרשות תרומות ומעשרות וחילולי מעשר שני ורבעי יחולו כדת כפי הנוסח שכתוב בסידור", אף שהגאון רבי צבי פסח פראנק ומרן זצ"ל חולקים וסוברים שאינו מועיל, אולם כדאי הוא הגאון חזו"א לסמוך עליו בשעת הדחק, (יביע אומר ח"י חיו"ד סי' מג). וזה עדיף ממה שאומרים כל הנוסח ולא מבינים, שאפילו לשיטת החזו"א אפשר שאינו מועיל, ע"ש.

מצד האי נעימות, אולי אפשר להסביר לו, אחרי כמה פירגונים... שבספרים האחרונים של מרן זצ"ל הוא "חידש" שצריך להבין וכדו',
(כולנו לומדים, וכל החיים לומדים, ותמיד יש חידושים, ואיזהו חכם הלומד מכל אדם).

עכ"פ שווה אי נעימות קלה שעטופה בכמה פירגונים ויאכלו מכאן ולהבא יבול כשר למהדרין, לאכול מפריה ולשבוע מטובה דארעא קדישא.

בברכה רבה
 
בהמשך לשאל המעשרות.
@הרב שמעון ללוש כתב, "אפשרות שלישית, כשאין שום ברירה, שיסמכו בשעת הדחק גדול על דעת הגאון חזו"א שהובא בחזו"ע שם, שיאמרו, "כל ההפרשות תרומות ומעשרות וחילולי מעשר שני ורבעי יחולו כדת כפי הנוסח שכתוב בסידור", אף שהגאון רבי צבי פסח פראנק ומרן זצ"ל חולקים וסוברים שאינו מועיל, אולם כדאי הוא הגאון חזו"א לסמוך עליו בשעת הדחק, (יביע אומר ח"י חיו"ד סי' מג). וזה עדיף ממה שאומרים כל הנוסח ולא מבינים, שאפילו לשיטת החזו"א אפשר שאינו מועיל, ע"ש"

אפשר להבין למה לקרוא ולא להבין זה פחות מלומר "כל ההפרשות תרומות ומעשרות וחילולי מעשר שני ורבעי יחולו כדת כפי הנוסח שכתוב בסידור"
 
ב"ה
שלום וברכה,
כשאומר שכל ההפרשות יחולו כדין כפי הנוסח הכתוב, מבין לפחות את המילים הללו בעצמם שאומר, ויודע שמוסר מודעה שהכל יחול כדת,
משא"כ כשקורא מילים שאינו מבין את המשמעות שלהם, לא עשה כלום, וגם מודעה לא מסר, ויצא קירח מכאן ומכאן.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון