• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מצטער בשבת

לכל חו"ר הפורום היקר:
מהו הגדר של מצטער בשבת שבגינו ישנה הקלה בהלכה בדברים מסוימים?
באיזה נושא? כל נושא בפני עצמו. ומטעם אחר לפעמים.
מקלחת בשבת למצטער.
שבות דשבות במקום צער גדול (מזגן).
ויש עוד כמה. תגיד על איזה מקרה.
 
מה הגדר הנ"ל?
כבר מרן כתב בספריו ונ"ל שאין צורך להרחיב את מידת החום והשרב, הלחות, בארץ הקודש. בזמנים מסויימים.
ולחיבת הקודש אעתיק את לשונו הטהור מתוך הילקו"י:

"בימים בזמן שהשרב כבד וחום היום לוהט והוא מצטער מהחום, מותר לומר לנכרי להדליק בשבת את המזגן, או את המאוורר, לצורך מי שסובל מהחום, וכל שכן לצורך חולים או קטנים. ובזה מותר אף לבריאים ליהנות מהקירור של המזגן. ואף אם אין החום גדול כל כך יש להתיר כשיש שם תינוקות קטנים. ומכל שכן כשאינו אומר לגוי בפירוש אלא על ידי רמז, דשפיר דמי. ואף שיש שם מנורת בקרה, מותר לומר לגוי להדליק את המזגן, שהדלקת המנורה היא בגדר פסיק רישיה, שאין כוונתו למנורה, ופסיק רישיה על ידי גוי מותר"
 
אגב דוגמא שממחישה צער בהרבה יותר קטן מחום לוהט, והתירו אותה בשבת הינה:

"המהלך בדרך בשבת במקומות שיש בהם עירוב, והמטר ניתך ארצה, ויש לו צער מזה, מותר לומר לגוי שיפתח את המטריה וישאנה מעליו בשבת. והמחמיר תבא עליו ברכת טוב." (ילקו"י)
 
חזור
חלק עליון