• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מקומות שמרן הגר"ע פסק לברך כמרן הש"ע, ול"א סב"ל

כלומר - מה המגדיר בזה, אימתי נקט מרן הגר"ע סב"ל אפילו נגד מרן ואימתי לא
אין משהו שמגדיר
כפי שכתב לך "אור ישראל" לכל מקום יש את הסיבה שלו
והכוונה, שבכל סוגיה יש את הסיבות המיוחדות לה מדוע נוקטים כמרן ולא חוששים לסב"ל, ואין באמת כלל ברזל בזה
ובכל אופן בגדול אפשר לומר שהקו המנחה באופן כללי, הוא, שבכל סוגיה יש מח' תנאים ואמוראים וראשונים ואחרונים, וכאשר רבים מרבותינו הראשונים מכריעים לברך וכ"ש אם דעת רובם לברך, אזי בודאי שמשקלם כבד, ובכה"ג לא חוששים לסב"ל, אבל כשיש מערכה לקראת מערכה, זה אומר בכה וזה אומר בכה, ואין הכרע לצד אחד באופן ברור יותר מהצד השני, אזי נקטינן סב"ל מחמת חומר איסור ברכה לבטלה...
ודו"ק ותשכח שכן הוא בכל סוגיה...
 
אין משהו שמגדיר
כפי שכתב לך "אור ישראל" לכל מקום יש את הסיבה שלו
והכוונה, שבכל סוגיה יש את הסיבות המיוחדות לה מדוע נוקטים כמרן ולא חוששים לסב"ל, ואין באמת כלל ברזל בזה
ובכל אופן בגדול אפשר לומר שהקו המנחה באופן כללי, הוא, שבכל סוגיה יש מח' תנאים ואמוראים וראשונים ואחרונים, וכאשר רבים מרבותינו הראשונים מכריעים לברך וכ"ש אם דעת רובם לברך, אזי בודאי שמשקלם כבד, ובכה"ג לא חוששים לסב"ל, אבל כשיש מערכה לקראת מערכה, זה אומר בכה וזה אומר בכה, ואין הכרע לצד אחד באופן ברור יותר מהצד השני, אזי נקטינן סב"ל מחמת חומר איסור ברכה לבטלה...
ודו"ק ותשכח שכן הוא בכל סוגיה...
אני חושב שזו בעיה שאין כלל מגדיר, וזה לא הגיוני

אבל גא"כ, הרי המציאות היא שיש את אותם הדברים, ואעפ"כ פעם כך ופעם כך, וזה מה שצ"ב
 
יש כמה כללים
א. מנהג
ב. ספק במצוה ודעת מרן
ג. ס"ס ודעת מרן

כל כלל בפני עצמו מספיק כדי לברך
אולי יש עוד כללים
שוב

אין שאלתי על הכללים
אני יכול למנות לך עוד עשרות כאלה

שאלתי היא על מקומות שמחד גיסא אינם בכלל איזה כלל מיוחד, ומאידך גיסא אין להם כלל בפני עצמו
אלא שיכולים להיות כך, וכיולים להיות כך, ומשום מה: יש מקרים שנקבע שאומרים סב"ל נגד מרן, ויש מקרים שלא

והשאלה היא מה עושה את זה לכך ואת זה לכך

וזה שיש כל מיני סיבות לכל דבר זה ברור (ועיתים יש אף ממש עשרות סיבות), אך הא גופא הנידון, אמאי פעם כך פעם כך?!
 
חזור
חלק עליון