• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מרן הראשון לציון הזכיר אמש תוס' בפסחים - היכן המקור?

רבינו

Well-known member
מרן הראשון לציון שליט"א הזכיר אמש בשיעורו בלווין תוס' בפסחים צח שאין דין חינוך אחרי גיל בר מצוה
חיפשתי ולא מצאתי ?
אם יש כאן ת"ח שיודעים למה כוונתו אשמח לקבל ?
כי לא ידוע לי כזה תוס' !
והוא פלא !!!
 
מרן הראשון לציון שליט"א הזכיר אמש בשיעורו בלווין תוס' בפסחים צח שאין דין חינוך אחרי גיל בר מצוה
חיפשתי ולא מצאתי ?
אם יש כאן ת"ח שיודעים למה כוונתו אשמח לקבל ?
כי לא ידוע לי כזה תוס' !
והוא פלא !!!
בחזו"ע יו"ט דף רכג ע"ב הביא מהגמ' בדף פח.
 
לכל המגיבים היקרים
אני לא מבין
הרב שליט"א הזכיר תוס' במפורש בפסחים וציין למקור מדוייק ואתם מפנים אותי לכל מיני מקומות רחוקים ?
 
מרן הראשון לציון שליט"א הזכיר אמש בשיעורו בלווין תוס' בפסחים צח שאין דין חינוך אחרי גיל בר מצוה
חיפשתי ולא מצאתי ?
אם יש כאן ת"ח שיודעים למה כוונתו אשמח לקבל ?
כי לא ידוע לי כזה

נראה שכונתו פח
אשריך שאתה שוקד על דברי מרן שליט''א ופותח המקורות בפנים !
 
לא פשוט בכלל
יש הרבה פוסקים כמו האגרות משה, האור לציון ועוד שכתבו שדין חינוך הוא גם לאחר גיל מצוות.
יש משנ"ב שכתב בפירוש שגיל חינוך הוא עד גיל מצוות וזוהי באמת הפשטות, אבל בפוסקים רבים כאמור מצינו חידוש שגיל חינוך ממשיך גם לאחר גיל חינוך, ולכן ברצוני מאד לראות את התוס' שציין רבינו יצחק יוסף שליט"א !
 
לא מתוס' ד''ה שה . אלא מתוס ד'ה על ידי ששחיטת הפסח על קטן שלא מדעתו מותרת מדין חינוך ועל גדול אסורה וכ' התוס' דקטן הכונה קטן ממש.
מה ראייה יש משם ?
תוס' רק אומר שאע"פ שסמוכים על שולחן אביהם אינו שוחט אלא מדעתם
אבל מה ראיה שאחר גיל מצוות לא נוהג דין חינוך ?
 
אז על מה מברכין ברוך שפטרני? הרי אם יש חינוך יש עונש, שכל העונש שנענש על קטן הוא רק מדין חינוך!!
פעם ראיתי לזה הסבר שהכוונה שפטרני מכל עונשו,
כלומר כיון שכעת הוא בר מצוה ובר חיובא, הרי שיענש על כל עבירה שיעשה, אבל עדיין אביו מצווה לחנכו, ואינו סתירה.
וגם יש פוסקים שמורים לברך בלא שם ומלכות, בגלל שרבים רבים מההורים לא עושים כל ההשתדלות הראויה לחנך את ילדיהם כראוי, ולכן גם כשהילד גודל ומעשיו אינם כשורה יזקף כ"ז לחובת האב, כיון שלא חינכו כראוי.
 
פעם ראיתי לזה הסבר שהכוונה שפטרני מכל עונשו,
כלומר כיון שכעת הוא בר מצוה ובר חיובא, הרי שיענש על כל עבירה שיעשה, אבל עדיין אביו מצווה לחנכו, ואינו סתירה.
לכאו' אינו נכון וכי בגלל שעוד אדם נענש על אשמתו הראשון יענש פחות? וכי זה וזה גורם בעבירות מפחית בעונש?
אבל אפשר לישב אחרת, כי כעת יש לקטן שהגדיל בחירה וזה לא באשמתי.
מה ראייה יש משם ?
תוס' רק אומר שאע"פ שסמוכים על שולחן אביהם אינו שוחט אלא מדעתם
אבל מה ראיה שאחר גיל מצוות לא נוהג דין חינוך ?
עין בתשו' הזו ושם מסביר
בחזו"ע יו"ט דף רכג ע"ב הביא מהגמ' בדף פח.

וגם כאן
אולי כאן תמצא תשובה...
ואולי יש לחלק בין שני סוגי חינוך, יש חינוך שצריך להשגיח ולחזק את הילד ולהקנות לו ערכים דומיא דסיפור יציא''מ וזה שיך גם בגדול , ויש לחיבו במצוות שפטור מהן מ'דין' חינוך וזה נפסק כשגדל וזו כונת הרש''ל וא''כ יש ראיה מתוס' גם לפי קושיתך ותן לחכם ויחכם עוד.
 
אכן, שם רק מבואר שיש דין חינוך בקטנים.
אבל לכאורה סברא פשוטה היא שאין דין חינוך בגדול, שהרי הוא בר חיובא ומחויב בעצמו.
לא כך?!
כמדומה שכן פסק הגרי''ש אלישיב זצוק''ל במי שאין לו מקום בסוכתו שהקטן ישן בסוכה והגדול ידאג לעצמו..
 
וגם יש פוסקים שמורים לברך בלא שם ומלכות, בגלל שרבים רבים מההורים לא עושים כל ההשתדלות הראויה לחנך את ילדיהם כראוי, ולכן גם כשהילד גודל ומעשיו אינם כשורה יזקף כ"ז לחובת האב, כיון שלא חינכו כראוי.
יש פוסקים שמורים לברך עם שם ומלכות?
 
ילקו"י ספיה"ע עמ' שכ"ה:
1682239574186.png

1682239739785.png
ראשית, לא פשוט כלל שאין דין חינוך לאחר גיל מצוות, והרבה פוסקים פשיטא ליה דחינוך הוא גם לאחר גיל חינוך (האגרות משה, הגרש"ז אויערבך ועוד)
עוד, מה ישיב על כל הראיות שהביאו והוכיחו ?
ובכלל ראייתו לא מובנת, כתוב בתוס' רק שמדובר בקטן, אבל מי אמר שבגדול אין דין חינוך ולזה עדיין לא מצינו ראיה ?
זאת ועוד רבינו יצחק שליט"א אמר בשיעור שמפורש בתוס' כך, וכאן בספרו רק מביא ראיה. אבל זאת אפשר עוד לתרץ שכוונתו כמו שכתב בילקוט יוסף "וכן מוכח להדיא' ולדידיה היינו הך. אבל אני לא זכיתי להבין כוונת ראייתו ?
 
חזור
חלק עליון