בשבט הלוי ח״ד כותב ז״ל כי עצם הלמוד גרם כבר וגורם לפריצות והוא ההיפך הגמור מכל כבודה בת מלך פנימה כמו שעצם הנהיגה הוא ממש להיפך כל כבודה וגו׳ האשה חושפת עצמה בזה בשוקים ורחובות לעין כל ראה נכשלת ומכשלת את האחרים ואין דרכה של אשה במרכב עיין פסחים ג׳, אע״פ שהמציאות של רכיבה ע״ג בהמה אינו דומה לגמרי להא דידן מכ״מ בעצם אין דרכה בכך דומה בכמה דברים שקשה לפרש בכתב עכ״ל.
ואנא תקנו אותי בכוונתו, דלכאורה משמע שמכיוון שממציאה עצמה לבחוץ היא מזמינה שאנשים יראו אותה, ולכאורה מאותו טעם גם תאסור לאשה כלל לצאת מהבית, ואדרבה הרכב מסתיר את האשה יותר מכשהיא הולכת ברחוב, ואם מצד שהחצאית עשויה לעלות, הרי רק מי שיכניס ראשו בחלון יראה זאת ולא כל אחד. ומובא בב״י יו״ד סי׳ר בשם הרא״ש דר״ת סמך על שהיה בתוך כלי בעת רחצתו ורק לשם שלא יראה לבו את הערוה היה שם בגד מתחת ללבו, והט״ז דוחה את הדרישה שלא עשה כן מטעם כבוד השכינה אלא מטעם גילוי ערוה. א״כ אף בנידון אישה אף שאפשר לראות אותה מהחלון, עכ״פ גילוי ערוה פשיטא דליכא הכא ואדרבה יותר צניעות היא לענ״ד.
וזה מה שכתב בח״ז בעניין הגורמים לתאונות דרכים ז״ל נהיגת אנשים אב״א שגורם מכשול רוחני להן ולאחרים ואב״א כידוע שטבע הנשים שאינם שולטות על עצמן בעת צרה ודחק ומעורבים כ״פ בתאונות האלה. עכ״ל
על פניו הטעם השני מובן, והטעם הראשון הוא לכאורה מה שאמר בח״ד.
ואגב אורחיה אביא מ״ש שם באות ד׳: מש״כ כ״ת שאין עושים חסד בדרכים לקחת באוטו המצפים לחסד זה והרבה פעמים הוא ממש זה נהנה וזה לא חסר ובעניותי יש לכוין בפסוקי איוב ו׳ וכו׳ ומצוה גדולה לעורר העל הנ״ל וכו׳ עכ״ל, באתי לקיים מצוות הרב לעורר על כך!
ועכשיו פניתי לראות לשון המשנה הלכות וחלק דברים בשבט הלוי נפתרו לי, דז״ל:
ולפענ״ד הנה כבר כתבתי מה שאמרו כל כבודה בת מלך פנימה עיין יש״ש יבמות פ״ח סי׳ י״ט ודרשו חז״ל עמונית ומואבית מותרות לבא בקבהל וכו׳ ומי דרכו לקדם אנשים ולא נשים משום דכל כבודה בת מלך פנימה ותמה ביש״ש שם בטעם אשר לא קדמו וכי בנות מואב וכו׳ בכלל כבודה בת מלך פנימה ח״ו ופי׳ ז״ל לפי שבנות ישראל צנועות הם וכל כבודה בת מלך פנימה ולא היה להם לבנות מואב למי לקדם בלחם ובמים כיון שהנשים לא יצאו לחוץ ולכן לא נקנסו אלא עמוני ולא עמונית ומכאן משמע שדרך אשה חשובה להיות צנוע בדרך וכו׳ וכיון דבדרך נמי בעי צנועות ודאי שאינו מדרך צנועות להיות אשה נוהגת וצריכה להסתכל על הדרך בכל פינות וגם אחרים צריכים להסתכל עליה ועל מעשיה ותנועותיה ולפעמים גם מתגלות זרועותיה בשעת הנהיגה שפושטת ומכנסת ידיה לסימני הנהיגה כידוע ועוד יותר מזה והרבה יש לדבר בזה בזמנינו שיוצאת לקאנטריס ושאר מסעות ונשים נוהגות וכיוצא בזה וד״ל. עכ״ל.
ובאמת אף אם נבאר דברי השבט הלוי כדבריו, לא מבעיא כדברי הראשל״צ שכמובן שצריכה לשמור על צניעות, יש להעיר על כך שהרגיש במה שהרגשתי על דברי שבט הלוי, שמשמע שאשה לא תמציא עצמה לרחוב, והנה לא מבעיא אם צריכה לצאת לרחוב לצורך וכד׳ דכבר רציתי לומר דצנוע יותר מבחינת רוב גוף האשה, אלא עיקר חששו הוא משום וגם אחרים צריכים להסתכל עליה ועל מעשיה ותנועתיה וכו׳ ועל פניו גם אם נימא דעיקר החלונות של רוב הרכבים לא רואים דרכו בדיוק גמור, מעולם לא חשבתי שיש צורך שנהגים יסתכלו על נהגים אחרים. וגם מעט לא מובן לי מה שכתב שפושטת ומכנסת ידיה לסימני הנהיגה וכו׳.
ועכ״פ מבואר בין לשבט הלוי ובין למשנה הלכות דעיקר הבעיה היא שהאשה ממציאה עצמה להיראות, ובאמת מטעם זה נאסור יציאת האשה מהבית לעולם שלא לצורך וכו׳, וצ״ע אם בדור זה אפשר באמת לכוף את האשה לכך, דמעשים בכל יום.
ובאמת לאחר כתבי כל זאת פתחתי את אשר חנן ח״ג שהביא מרן, שם הביא בתחילה דברי שבט הלוי והמשנה הלכות הנ״ל ואז כתב כמעט אחד לאחד לדבריי, ואביא דבריו בקיצור:
אך אכ"ז לענ"ד שאין המציאות תואמת למה שכתבו הגאונים הנז' ובפרט מה שהעיר הרב שבה"ל שהאשה חושפת עצמה בשוקים ורחובות ומכשילה את הרבים מאי שנא בין הליכה לנסיעה וכבר הדבר מורגל אצל כל העולם שאשה נוהגת ובכך נסתלק הענין וכו׳ ואם נחוש לדבר הזה הרי שגם עצם היותה ברכב בלא שתנהג בכלל נמי אסור לפי שיטתם וכו׳ ועוד מה שהעיר שהנשים מסכנות הדרכים דבריו אכן ברורים ונכונים אך הדבר מיעוטא דמיעוטא ורוב התאונות רח"ל נעשות בדר"כ ע"י גברים שהם נוסעים במהירות מופרזת מרוב ביטחון עצמי והוא טבעי אצל האיש, משא"כ פחות אצל הנשים. וגם על הרב משנ"ה יש להעיר ממש"כ דמתגלות זרעותיה וכיו"ב שהוא חשש רחוק, ועוד מש״כ שהיא צריכה להסתכל בכל פינות זה לא ראינו ולא שמענו לאסור לאשה להסתכל ברחובות ובפינות. ועוד מש"כ שאחרים צריכים להסתכל עליה, זה מנין לו ומה יועיל להסתכל על אשה זרה שנוהגת ושוב י"ל דה"ה באשה שהולכת וכו׳ נמי נאסור מהאי טעמא, וליתא . ולולי דמסתפינא הייתי אומר למעשה ההיפך מכל דברות הגאונים הנ״ל שכיום ובזמנינו עדיף טפי שאשה תנהג ברכב מאשר שתלך ברחוב, שכן הנשים שנוהגות ברכב מכוסות המה ע"י הרכב וגופם לא מתגלה לכל רואה, ולעומת זה אשה שהולכת ברחוב זה ממש ההיפך מכל כבודה בת מלך פנימה (והענין בזמנינו נהוג שהנשים יוצאות לרחוב לקניות וכיו"ב וכמעט ואין אשה שנשארת בביתה ברוב שעות היום ולכאורה גם על זה היה צורך לאסור). בפרט בזמנינו שגם אצל החוג החרדי יש בעיות של חוסר צניעות הן מהפאות המגולות ועד החצאיות הקצרות והצרות שהמה ודאי מגרים היצר אצל בחורי ואנשי ישראל, ועל זה צריך לזעוק ולא על הנהיגה גרידא. ומתוך זה נמצא שעדיף שהאשה תנהג ברכב מאשר שתלך ברגל וזה הצניעות של היום. עכ״ל
ברוך ה׳ שזכיתי לכוון.
ויעוין שם אח״כ שהביא דוגמא לפריצות הנוראה שדיבר עליו מרן הראשל״צ.
ולסיכום כתב ז״ל:
א״כ ידידי וחביבי אני הקטן מורה שאין טעם לאסור לאשה ללמוד נהיגה אצל מורה (אישה בלבד) ולנהוג ברחובותיה של עיר, בפרט עם בעלה אברך ת"ח שתורתו אומנתו הדבר עוזר בגידול הילדים וחוסך זמן לעוד לימוד תורה או סתם לצורך פרנסה ובריאות וכיו״ב וכו׳ עכ״ל.